Sv: Torka efter dusch sommartid?
Varför valacken inte söker skydd är något jag ägnat många h åt att klura på. Om det regnar 'lätt' (han AVSKYR regn för övrigt) så går han och ställer sig i träddunge/under en gran/i lösdriftshallen.
Men när han väl börjat frysa, då blir han ett ärligt ett riktigt hjon. Han står på samma fläck och fryser. Äter inte, rör sig inte - ingenting. Trots att han kan ha hela lårar fulla med hösilage och de andra står och äter, trots att lösdriften är öppen och båda hagarna dessutom erbjuder vind- och regnskydd i mer naturlig form.
Det är som hjärnan slår av när han väl börjat frysa. han kommer inte ens när man ropar om det regnar, man får gå och hämta honom.
Och spelar ingen roll om man lämnar honom, han står kvar tills endera någon kommer och hämtar honom, eller tills det slutar regna och han slutar frysa.
Och, han är uppväxt på lösdrift, så det är inte 'begriper inte bättre, van att personalen kommer' heller. Och använder utmärkt väl skyddsmöjligheterna vid lätt regn, och för insekter etc.
Han var förr tämligen oberörd av torr, ren kyla, men med åren har det blivit värre med och han kan frya 'bara' för att det är kallt med.
Skulle vara intressant att veta vad det är för 'fel' på honom, för NÅT fel är det. Min egen misstanke är att det hänger ihop med hans rygg, fast jag kan inte presentera någon hållbar tes ang hur det hänger ihop.
Men, jag skojar alltså inte när jag kallar honom för ett hjon när han fryser. Han är/blir det.
Men, eftersom han inte tycks bli bättre, och jag inte ser någon anledning att han ska behöva frysa mer än nödvändigt (är jag på jobbet och han fryser kan jag ju inte göra så mycket, då får han frysa tills jag kommer hem), så han får ha sina täcken då helt enkelt.
Men jag har varken förr eller senare mött en så himla frusen häst. Han SKAKAR förresten och kurar om man badar honom i VARMvatten mitt i sommaren med. Badade honom på kliniken en gång (varmt), med varmvatten. Sen skakade han i två h. Vet tyckte mest 'åh fan, nu har jag sett TVÅ sådana under alla år'. Hon hade tydligen en likadan själv, jättelarvig att bli blöt.
Men soms agt, något fel har han med all säkerhet, och han hade inte - av multipla anledningar - blivit långlivad i det vilda. Fast som tur är för honom är han ju bortklemad tamhäst =)
Tillägg - glömde. När han står ute och fryser och ratar både mat och skydd. När han tas in, så fast han fortfarande fryser, så DÅ äter han sitt hösilage. Nej, jag blir inte klok på honom..