Torka efter dusch sommartid?

Sv: Torka efter dusch sommartid?

Som jag skrev, så går vi efter vad hästarna visar. Vi klär inte på dom bara för sakens skull, utan om det skulle behövas- vilket det nästan aldrig gör. Att klä på dom "bara för att" eller för att man själv tycker det ser kallt ut, det är att klema bort.

"... man klär dom väl efter vädret?! precis som vi gör?"

Nej, inte som jag tycker. Kläder på djur vid ev behov, inte för någon annan anledning.

LIA

Vet du inte att de SKA härdas:D

Jag har faktiskt försökt. När valacken blev T-märkt så smidde jag onda planer om att jag ÄNTLIGEN skulle slippa larva runt som en jäkla småbarnsförälder och ta av och lägga på täcken stup i kvarten. Här skulle både härdas och låtas växas vinterpäls, jajamensan. (Han är klippt när han är i träning).

I oktober såg han ut som en mammut ungefär, redigt långt och tjockt lurv. Jag gnuggade händerna i förtjustning.

Han tillbringade den vintern exakt lika täckad som när han var klippt. För han frös ju lika förbannat även MED päls, MED fri tillgång och MED lösdrift. Men fri tillg och lösdrift hjälper liksom inte om hästen står som ett hjon och fryser och skakar.

Gjorde ett nytt försök några år senare med samma kassa resultat. Sen dess har jag valt att 'ge upp' ge honom en behaglig vinter - klippt och täckad - och en lika behaglig sommar med täckning när det behövs.

Fullblodsdonnan har jag bara sett frya i riktigt RUSKväder. Men utan täcke i för många minusgrader, trots fritt käk, och hon blev öm i ryggen. Så, jag tror inte riiiiktigt (vilket du ju inte helelr gör..) på den där 'de ska härdas' teorin.

Jag tror visst det går att klema bort dem, men det är skillnad på att 'klema av' dem än att få en frusen häst att magiskt bli mindre frusen ;)

Jmf med arabdamen, K. Hon frös typ aldrig utom i nederbörd, vind och minusgrader. Hon fick en muskelskada och gick från dag till annan från otäckad med full päls till fulltäckad med full päls. När muskelskadan läkt drog jag bara av täckena (vinter) från en dag till annan. Hon frös inte ett smack.

Men som sagt,d et är nog lika troligt att valacken kommer bli ofrusen som att himlen trillar ner ;) Och jag anser det inte att vara härdning att låta en häst stå och frysa timme ut och timme in, och sen få ont i kroppen. Fast jag vet att det finns de som hävdar motsatsen.

Förresten - han har SKOR med :devil:

Under alla år och med alla hästar (mest hbl) vi haft har vi bara haft 1 som varit frusen mer än någon enstaka gång. Inte ens sedan vi införde utedrift 24/365 har dom varit frusna. Faktum är att även "fryslorten" slutade visa känslighet mot busväder.

Antingen har vi ovanlig tur med våra hästar eller du motsvarande otur.

LIA

Under alla år och med alla hästar (mest hbl) vi haft har vi bara haft 1 som varit frusen mer än någon enstaka gång. Inte ens sedan vi införde utedrift 24/365 har dom varit frusna. Faktum är att även "fryslorten" slutade visa känslighet mot busväder.

Antingen har vi ovanlig tur med våra hästar eller du motsvarande otur.

LIA

Valacken är verkligen ett extremfall, jag anser honom väldigt långt från normalhästen.

K var ju tämligen normal, ofrusen annat än om hon blev genomblöt och det var vind och kallt (dvs händer kanske 2 ggr/år). Torkade snabbt när hon kom undan, och inget ryggont etc.

Fbldamen är tämligen normal med, väldigt ofrusen. Men eftersom jag är PETIG med mina hästar, och - trots att hon INTE visade minsta tecken på att frysa - blev lite öm i ländryggen av att gå otäckad i minusgrader (och svag vind) så väljer jag att täcka henne. Inte direkt sjysst att kräva arbete när de har känningar.

Lillkillen har jag haft för kort tid för att säga något om, att han frös när han var genomvåt, det blåste kraftigt och var några enstaka plus anser jag vara inom normalintervallet, då fryser de flesta hästar. I just det fallet kastades han (och de andra) ut på betet, regnet slutade och 2 h senare var samtliga varma, torra och ofrusna.

Så ja valacken är ett extremt undantag, de andra är fullt normala, däremot är jag PIPIG, hence täckandet av fbldamen (som jag dock är noga med att inte övertäcka, hon blir lätt FÖR varm med täcke och man får anpassa täckningen för henne, ganska sjysst värmehållning i sig själv)

Glömde lägga till att dom utnyttjar lädungar etc när det blåser bus. Dom har kanske förstånd att inte stå och huttra mitt i ovädret? ;)

Dessutom blir dom sällan blöta in på bara skinnet, förutom ryggraden. Det rinner av som på det värsta halmtak.

LIA

Varför valacken inte söker skydd är något jag ägnat många h åt att klura på. Om det regnar 'lätt' (han AVSKYR regn för övrigt) så går han och ställer sig i träddunge/under en gran/i lösdriftshallen.

Men när han väl börjat frysa, då blir han ett ärligt ett riktigt hjon. Han står på samma fläck och fryser. Äter inte, rör sig inte - ingenting. Trots att han kan ha hela lårar fulla med hösilage och de andra står och äter, trots att lösdriften är öppen och båda hagarna dessutom erbjuder vind- och regnskydd i mer naturlig form.

Det är som hjärnan slår av när han väl börjat frysa. han kommer inte ens när man ropar om det regnar, man får gå och hämta honom.

Och spelar ingen roll om man lämnar honom, han står kvar tills endera någon kommer och hämtar honom, eller tills det slutar regna och han slutar frysa.

Och, han är uppväxt på lösdrift, så det är inte 'begriper inte bättre, van att personalen kommer' heller. Och använder utmärkt väl skyddsmöjligheterna vid lätt regn, och för insekter etc.

Han var förr tämligen oberörd av torr, ren kyla, men med åren har det blivit värre med och han kan frya 'bara' för att det är kallt med.

Skulle vara intressant att veta vad det är för 'fel' på honom, för NÅT fel är det. Min egen misstanke är att det hänger ihop med hans rygg, fast jag kan inte presentera någon hållbar tes ang hur det hänger ihop.

Men, jag skojar alltså inte när jag kallar honom för ett hjon när han fryser. Han är/blir det.

Men, eftersom han inte tycks bli bättre, och jag inte ser någon anledning att han ska behöva frysa mer än nödvändigt (är jag på jobbet och han fryser kan jag ju inte göra så mycket, då får han frysa tills jag kommer hem), så han får ha sina täcken då helt enkelt.

Men jag har varken förr eller senare mött en så himla frusen häst. Han SKAKAR förresten och kurar om man badar honom i VARMvatten mitt i sommaren med. Badade honom på kliniken en gång (varmt), med varmvatten. Sen skakade han i två h. Vet tyckte mest 'åh fan, nu har jag sett TVÅ sådana under alla år'. Hon hade tydligen en likadan själv, jättelarvig att bli blöt.

Men soms agt, något fel har han med all säkerhet, och han hade inte - av multipla anledningar - blivit långlivad i det vilda. Fast som tur är för honom är han ju bortklemad tamhäst =)

Tillägg - glömde. När han står ute och fryser och ratar både mat och skydd. När han tas in, så fast han fortfarande fryser, så DÅ äter han sitt hösilage. Nej, jag blir inte klok på honom.. :devil:

Ut i hagen utan täcke för att torka....

Täckar ytterst sällan mina hästar. Det händer men som sagt.. ytterst sällan.

Jag går med pollan tills hon har torkat.
Jag badar inte om de inte är tillräckligt varmt för att låta henne torka utomhus.

Då gör du det, täcker ryggen.
Vilket är vad jag skrev.

"... man klär dom väl efter vädret?! precis som vi gör?"

Nej, inte som jag tycker. Kläder på djur vid ev behov, inte för någon annan anledning.

LIA

kl

Stoet får täcke efter dusch om det inte möjligtvis är 25grader, vindstilla och soligt ute då. Efter en sträckning så är hon numera känslig för nedkylning av ryggen. Valacken som varken har ngn känslig kroppsdel eller är frusen får gå ut naken direkt.

Jag släpper ut direkt, är det jättevarmt och soligt brukar jag inte ens skrapa av vatnet.
Svettäcke använder jag öht bara om jag ska åka ngnstans med hästen när han är blöt, ex hem från tävling/träning och det inte är jättevarmt.

Beror på vädret.
Om det är sommar och varmt ute, får han gå ut och torka sig i hagen. Älskar att bli avduchad av slangen när man fyller på badkaren ute i sommarhagen, han ställer sig på slangen OM man inte duschar av honom först.:angel:
Annars får han gå in i boxen och torka, får en skvätt middagsmat. Släpper ut honom sedan med täcke på (regntäcke) eller naken, beroende på vädret och temperaturen.
Är känslig för blötta och kyla, fast han är kallblod (26-årig kbltravare), har dessutom dåliga leder och känslig rygg.
Frös så han skakade igår em, efter duggregn.:(

duschar bara när det är varmt ute, så då brukar jag bara dra av vattnet med duschskrapa å torka med handduk å svamp när det är lämpligt.. sen får hon stå å självtorka i solen vilket hon tycker är skönt.. sen när hon är torr är det dags å förstöra den fina tvättningen med att kleta med insektsmedel :devil:

Gör som Glimfeather: "Jag spolar av, skrapar av vattnet och släpper ut."
Tillägger att vi gör allt ute så länge det inte är minusgrader. Så länge hästarna inte fryser, ser vi ingen anledning att klema med dom.

Jag undrar hur ni som täcker, stänger in i box osv gör, när era hästar blir blöta i regnet? Paraply? :angel:
Eller får dom inte vara ute då?

LIA

regntäcke heter det :devil:

Slänger ut den i hagen direkt, skrapar oftast inte ens vattnet. Är det likt de vanliga svenska somrarna lite kyligt (eller om vi ska tävla dagen därpå och jag inte orkar borsta/tvätta skitig häst nästa morgon igen) blir det ett tunt täcke på.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
780
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka