Toppkusk i ny otäck olycka!

  • Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Javisst går hon utan ryggstycke på bilden. Jag har viserligen lite svårt att avgöra om det är hon på bilderna men i vilket fall, var det verkligen för att hon slog sig ren annars eller fanns det andra anledningar?

Jag känner inte till att någon häst fått dispens för att tävla utan ryggstycke i Sverige, hade hon det när hon vann Sweden Cup 1998?
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Kommer inte ihåg exakt hur det var men det är hon på bilderna. Sök på Google efter bilder på henne så kommer dessa upp. Det står Louise Laukko på vagnen också. Jag har sett henne starta på Jägers utan ryggstycke, när kommer jag inte ihåg.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

har aldrig hört talas om att man kan få dispens för att köra utan ryggstycke...måste fråga min licenslärare på onsdag...mycket skeptisk
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

jads skrev:
Hästen är känd som tidigare för att vara en argbigga. Har slagit sen den dag de började med inkörningen. Tränaren/ägaren har alltid sagt att hon är en liten bitch. Han vill sällan köra henne på träningen. Det får stalldrängen sköta. Jag vet att de haft slaggjord på henne tidigare, men uppenbarligen har de tagit bort den. :crazy:
Varför tror ni att han inte ville köra henne själv i lopp?

Men hjälp! Var i allsindar har du fått dina uppgifter från? Filippa I är inte känd som en argbigga, hon är jätte mysig och tillgiven. Hon har visseligen slagit sen första dagen VI började köra in henne, men det trappade hon ner markant på. Och hon var ingen som slog hela tiden. Hon är absolut inte dum att köra, utan en av dom snällaste unghästarna vi haft! Hon kunde bara sparka utan förvarning, och med det menar jag inte att hon gjorde det ofta!
 
Senast ändrad:
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Mycket möjligt att dispens-villkoren ändrats sen hon tävlade, mycket annat har ju ändrats! Och en del saker bör ändras tycker jag...
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Någon form av dispens har hon nog haft, för jag har oxå sett henne tävla utan ryggstycke.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Lillaloppan skrev:
Kommer inte ihåg exakt hur det var men det är hon på bilderna. Sök på Google efter bilder på henne så kommer dessa upp. Det står Louise Laukko på vagnen också. Jag har sett henne starta på Jägers utan ryggstycke, när kommer jag inte ihåg.
Elitloppshelgen gick hon oxå utan ryggstycke..
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Näe, nu ska jag också lägga mig i slaggjordens vara eller icke vara... Personligen har jag inga problem med en regel som säger att det skulle vara lag på slaggjord... Som sagt, dispenser borde kunna sökas för de hästar som inte kan gå med slaggjord och jag tycker i övrigt inte att den sitter i vägen...

Dock lever jag inte som jag lär, äger inte ens en slaggjord:o trots unghästar i stallet... Jag brukar spänna ett rep i vagnen istället men skulle givetvis aldrig sela ut en häst på banan som har en benägenhet att slå... Och jag vet att alla hästar kan slå (min gammelmärr slog för inte så länge sedan, hon är åtta år och har inte slagit sedan hon var unghäst) men... jag vet inte... Det blir inte så att den åker på helt enkelt. Slarvigt och blåögt, jag vet...

Det som jag tycker är oroväckande är alla dessa olyckor som börjar komma nu... Varför??? På vilken annan arbetsplats som helst skulle det aldrig vara accepterat, men vad gör STC för att gå till botten med att reda ut VARFÖR det blir fler och fler olyckor? Lyfts de fram mer helt enkelt? Slump? Drivs unghästarna, med sänkta premietider och höjda pengar, för hårt? Att de inte egentligen är klara psykiskt för det? Vad tror ni?

För min del skulle jag gärna se en grundligare genomgång VARFÖR det händer, inte bara ryckningar på axlarna och ett "olyckor händer i alla sporter"...

//Cambrie (som aldrig kör med slaggjord men alltid rider med hjälm och gärna skulle se hjälmtvång i western och dressyrtävlingar också:angel: )
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

På tal om något annat än olyckan...
vår häst vann det loppet. :D
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Grattis!! Men samtidigt trist eftersom vinnaren inte fick så mkt uppmärksamhet kan jag tänka mig av förklarliga skäl.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Lätt att vara efterklok, men jag tyckte mig se en varning från hästen s sida.
Hon hoppar och när kusken då hålle rin så knipe rhon till med svansen strax innan hon slår..
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

jag har varit med under inkörningen av Filippa I. eftersom våran lärare på skolan födde upp henne...
redan då var hon sur och grinig... och vi hade alltid slaggjord på henne men denna dag vad jag har hört så hade hon inte gjort något på länge och kördes utan hemma på gårn så därför tyckte dem att hon kunde gå utan.... men den hästan ska ha slaggjord för man kan ej lita pån
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

just_kill_me skrev:
jag har varit med under inkörningen av Filippa I. eftersom våran lärare på skolan födde upp henne...
redan då var hon sur och grinig... och vi hade alltid slaggjord på henne men denna dag vad jag har hört så hade hon inte gjort något på länge och kördes utan hemma på gårn så därför tyckte dem att hon kunde gå utan.... men den hästan ska ha slaggjord för man kan ej lita pån


Filippa I var snäll som liten men kunde slå så därför hade vi alltid slagrem pån, blandade tyvärr ihop henne med en annan unghäst som vi haft i stallet..
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) En otäck olycka inträffade under onsdagskvällens travtävlingar på Solvalla. I kvällens femte lopp (V64, avdelning 3) träffades...
Svar
1
· Visningar
1 303
Senast: Iso
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Guiden) En otäck olycka inträffade i V65-4. Tre hästar föll omkull och lärlingen Hasse Nilsson fördes med ambulans till sjukhus. -...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp