Toppkusk i ny otäck olycka!

  • Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Nu tycker jag du generaliserar lite.

En häst kan mycket väl vara trevlig att köra men av någon anledning slår den plötsligt, vanligare i unga år men en del blir aldrig säkra.

Hästar som inte går att reglera pga att de sticker brukar sällan bli gamla på banan.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Jag har inte läst hela tråden och det fins en stor risk att jag upprepar det någon redan sagt!
Men jag finner ditt inlägg en smula motsägelsefullt?
Prakas skrev:
Det vore oerhört olyckligt med obligatorisk slaggjord.
För det kommer att leda till att somliga hästar inte jommer att bli korrekt inkörda, och att icke tävlingsmässiga hästar kommer att anmälas till lopp. Man bemödar sig inte att lösa problemet, efter som "h*n ska ändå ha slaggjord i loppet".
Idioter finns alltid och kommer alltid finnas, dessa hästar kommer ut ändå oavsett det är obligatoriskt med slaggjord, bett, hjälm eller annat.

Det finns massor av hästar som blir irriterade när man rör korset, och som kommer att börja konstra med en obligatorisk slaggjord.
En häst som bli irreterad när man rör korset har ont och är väl inte i tävlingsmässigt skick?
Kör man in med och alltid använder slaggjorden så vänjer man dem vid den, precis som med exv. käken eller bettet.

Hästar som uppför sig exemplariskt och är lätthanterliga annars.
Och som i så fall kommer att missgynnas och rent utav slås ut?
Alla hästar kan slå! Olyckorna händer oftast med hästar som inte slagtit tidigare, just för att man inte "tror" de kan slå.

Vilka hästar vill vi ha? Den förstnämnda eller den sistnämnda?
Hästar i tävlingsmässigt sick, oavsett om de har slaggjord eller inte.

Att man använder slaggjord under inkörning och uppträning är en helt annan sak, där är det upp till var och en att fatta beslut allt eftersom det behövs.
Jag upprepar att ALLA hästar kan slå, det beror bara på situationen.
Jag tycker precis som förut att slaggjorden ska vara obligatorisk, just för att skydda kusk och häst.

Nej, man ska aldrig ge efter för förbrytarmetoder.
Dessa får under inga omständigheter bli en norm.
Kör in hästen ordentligt eller kassera!
Varför skulle en häst utrustad med slaggjord inte vara ordentligt inkörd? :confused:
Att hästen har slaggjord behöver inte betyda att den slår, utan att den kan slå och tränaren är rädd om kusken och hästen.

När man sitter i sulk sitter man precis så lång från hästen att man träffas med maximal kraft om den slår, jag tycker helt klart att man ska se till att vidta alla säkerhets åtgärder man bara kan för att skydda sig och hästen? Allt annat är ju helt knasigt! :crazy:
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Prakas skrev:
Inte i vägen? Jag har iaf varit med om åtskilliga hästar som blivit besvärliga av slaggjorden.
Tycker inte att man ska ge efter för olämpliga eller dåligt inkörda hästar.
Men visst, släpp ut alla "psychon" på banorna så får vi se vad som händer....
Humlan har slaggjord på, jämt. Hon kan slå och har slagit förut.
Men aldrig på banan eller med sulk bakom, hon slår för hon är pigg och glad. Hon slår bakut när man rider av samma anledning, men som sagt sällan för vagn, även om det hänt.
Hon har slagit mig ur vagnen, den ända gången jag inte satte på henne en slaggjord.:smirk:

Hon är superfin att köra, är väl inkörd och vem som helst kan köra henne hemma, men jag sätter ändå på slaggjorden för att hon KAN slå, inte för att hon gör det ofta... Mest för att jag är rädd om henne, jag vill inte att hon slår över skalmen eller tömmen...

På banan och vid löp känns det som en självklarhet att utrutsta henne med slaggjorden, jag gillar kusken och skulle aldrig förlåta mig själv om han eller någon annan blev skadad för att jag inte satt på en slaggjord!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Prakas skrev:
*knapplån*

Ska man hårddra det hela så finns det ju fler saker som är "bra-att-ha-uti-fall-att"?
Ska det bli obligatoriskt med tex dövhuva, stegtömmar, resgjord och sulkett också?

Nej, gå till roten med problemet, inkörningen eller lynnet.
Det hjälper inte att sopa problemen under mattan....

:bow: :bow: :bow:


Gå till roten! VARFÖR slår hästen? :mad:

ghost skrev:
I lördags var det ju en häst som startade i Gulddivisionen med slaggjord (Hot Tub?), jag tycker inte heller att den sitter ivägen.


Hot Tub skulle jag vilja ifrågasätta varför hästen är så dålig i värmning och varför han går så illa i kurvorna... Kan det vara så att slaggjorden döljer problemet???

Jag förespråkar självklart slaggjord vid inkörning, såsom dövning och käk... Men det plockas succesivt bort efter hand anser JAG!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Hot Tub skulle jag vilja ifrågasätta varför hästen är så dålig i värmning och varför han går så illa i kurvorna... Kan det vara så att slaggjorden döljer problemet???

Hur skulle en slaggjord kunna dölja problemet? Att ifrågasätta en speciell hästs aktion tycker jag inte hör hemma i tråden men hur skulle en slaggjord kunna dölja aktionsproblem?

Jag har kört hästar med både bra och dålig aktion med slaggjord och den "hänger" ju bara där när hästen springer hur hårt man än spänner den när hästen står på gången så jag förstår inte riktigt. Aktionen kommer förmodligen pga fel balans eller ännu troligare att hästen inte är fräsch.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Montéryttare skrev:
:bow: :bow: :bow:


Gå till roten! VARFÖR slår hästen? :mad:
För hon är pigg, glad och busig. :idea:


Hot Tub skulle jag vilja ifrågasätta varför hästen är så dålig i värmning och varför han går så illa i kurvorna... Kan det vara så att slaggjorden döljer problemet???
På vilket sätt skulle en slaggjord kunna dölja ett problem? :confused:

Jag förespråkar självklart slaggjord vid inkörning, såsom dövning och käk... Men det plockas succesivt bort efter hand anser JAG!
I en rosa skimmrande värld ja absolut, i verkligenheten, nej säkerheten framför allt.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Jag sa inte att mina slår. Jag sa att jag kör dem med slaggjord i vilket fall som helst för det känns säkrare. Och för övrigt kör jag med sulkett också.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Okej, my bad....:cool:

Det är väl bra att ni som använder slaggjord känner er trygga,
och då fyller den ju ett syfte på sitt sätt?
Men jag tycker inte att det borde vara obligatoriskt i loppen,
för jag anser att det finns bakomliggande problem som behöver lösas.

Eller som kompisen uttryckte saken för en liten stund sedan:
"Om det går en knivmördare lös.
Ska man då låsa in knivmördaren, eller förse alla andra med knivar?"


För övrigt så kommer det snart en liten miniundersökning om slaggjordens vara eller icke vara på travnet, då får vi se vad yrkesfolket tycker.

EDIT: Korrigerat stavfel
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Humelibumlan skrev:
För hon är pigg, glad och busig. :idea:



På vilket sätt skulle en slaggjord kunna dölja ett problem? :confused:


I en rosa skimmrande värld ja absolut, i verkligenheten, nej säkerheten framför allt.

Hehe... Jo jag tror att det finns många busar där ute som går med slaggjord :D

En häst kan ha ont och sparka pga av den orsaken bla :crazy:

Säkerheten är självklart A och O, men jag vill för den delen absolut inte se alla shästar med slaggjord!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Prakas skrev:
Det vore oerhört olyckligt med obligatorisk slaggjord.
För det kommer att leda till att somliga hästar inte jommer att bli korrekt inkörda, och att icke tävlingsmässiga hästar kommer att anmälas till lopp.
Jag tycker att en korrekt inkörd häst INTE bryr sig om att slaggjorden sitter där. Jag kallar det snarare förbrytarfasoner eller dålig inkörning att dom ska hålla på att dumma sig bara för man slänger på en slaggjord. Nu kanske det är bara för att jag mestadels kör in unghästar som jag aldrig sett en häst som inte kan ha slaggjord. Jag tror dessutom inte det är någon större risk för att hästar kommer ut i icke tävlingsmässigt skick. De hästar som man vet kan slå har oftast redan slaggjord på sig, och det är inte dom som är orsaken till alla olyckor. Dom som är helidioter blir inte tävlingshästar, för även med slaggjord är det inte kul om hästarna börjar slå våldsamt. Du får ingen kusk till helidioter. Jag vidhåller fortfarande att jag vill se slaggjord på alla tävlingshästar, är dom inga idioter och korrekt inkörda MED slaggjord så bör det inte vara något problem. Jag kan inte förstå varför folk överhuvudtaget funderar på att motsäga sig säkerhetsdetaljer som varken stör eller skadar hästen. (Givetvis ska dispens kunna sökas).
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

anhe skrev:
Blir det snart obligatoriskt med slaggjord på alla tävlande hästar. Jag hoppas det och kör helst inte utan slaggjord.

det få¨r vi ju verkligen hoppas att det INTE blir. visst vissa behöver det men då är det VISSA inte alla. det gör mer skada än nytta då vissa slår för dom får slaggjorden på tex.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Klart att alla hästar kan slå, men för den sakens skull kanske man inte använder slaggjord.
Hade en häst en gång som blev spritt språngande galen om man satte dit slaggjorden. det var när den satt där som hon slog. Och hon slog inte bara en gång, hon slog tills den lossnade. En sån häst ska INTE gå med slaggjord.
Och nej, det är inga fel på henne, eller jo, i huvudet då men vad kan man göra åt det? =)
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Prakas skrev:
Det vore oerhört olyckligt med obligatorisk slaggjord.
För vem?
För det kommer att leda till att somliga hästar inte jommer att bli korrekt inkörda, och att icke tävlingsmässiga hästar kommer att anmälas till lopp. Man bemödar sig inte att lösa problemet, efter som "h*n ska ändå ha slaggjord i loppet".
Korkat tankesätt. Varför inte vänja hästen vid slaggjord från början? jag har ALDRIG under mina år sett en enda häst som reagerat negativt på slaggjord. O blir de inkörda med en så vänjer de sig. jag har bara hört dålig ursäkterför att inte använda slaggjord o det ska mycket till för att övertyga mig om att obligatorisk slaggjord INTE ska införas. pappa såg på detta när det hände o ägaren sa att " hon GÖR så när man tar i henne för hårt när hon galopperar" ursäkta, men ska man inte TALA OM det för kusken, ska man inte ta sitt ansvar och SÄTTA på en slaggjord eller tänka över om det är en lämplig häst att köra i lopp, eller sätta upp andra kuskar på?

Det finns massor av hästar som blir irriterade när man rör korset, och som kommer att börja konstra med en obligatorisk slaggjord.
:confused:
Hästar som uppför sig exemplariskt och är lätthanterliga annars.
Och som i så fall kommer att missgynnas och rent utav slås ut?
En vane sak. Slaggjorden stör inte hästens rörelser om den är KORREKT anspänd
Vilka hästar vill vi ha? Den förstnämnda eller den sistnämnda?

Att man använder slaggjord under inkörning och uppträning är en helt annan sak, där är det upp till var och en att fatta beslut allt eftersom det behövs.

Nej, man ska aldrig ge efter för förbrytarmetoder.
Dessa får under inga omständigheter bli en norm.
Kör in hästen ordentligt eller kassera!

Slaggjord bör bli obligatoriskt både inom stortrav o ponnytrav
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Prakas skrev:
Inte i vägen? Jag har iaf varit med om åtskilliga hästar som blivit besvärliga av slaggjorden.
Då är den felaktigt anspänd. o vadåm kan man ha ryggstycke och svanskappa som OXÅ sitter över korset så kan man väl ha en slaggjord. Fattar inte varför alla är emot slaggjorden.
Tycker inte att man ska ge efter för olämpliga eller dåligt inkörda hästar.
Va?
Men visst, släpp ut alla "psychon" på banorna så får vi se vad som händer....
Fattar inte vad det har med saken att göra?
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

ghost skrev:
I lördags var det ju en häst som startade i Gulddivisionen med slaggjord (Hot Tub?), jag tycker inte heller att den sitter ivägen.

Kör man in dem med slaggjord så kan de den sen. :idea:
:bow: :bow:
Och sen håller jag med dig, hästar som inte går att köra in har inte på en travbana att göra.


:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Prakas skrev:
*knapplån*

Ska man hårddra det hela så finns det ju fler saker som är "bra-att-ha-uti-fall-att"?
Ska det bli obligatoriskt med tex dövhuva, stegtömmar, resgjord och sulkett också?
kan det skada kusken att inte använda dövhuva?stegtömmar? Nej.. det har inte med saken att göra.

Nej, gå till roten med problemet, inkörningen eller lynnet.
Kör in hästen med slaggjord så slipper du problemet med att hästen "inte tycker om den" som vissa påstår.
Det hjälper inte att sopa problemen under mattan....

..........
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Humelibumlan skrev:
Jag har inte läst hela tråden och det fins en stor risk att jag upprepar det någon redan sagt!
Men jag finner ditt inlägg en smula motsägelsefullt?

Idioter finns alltid och kommer alltid finnas, dessa hästar kommer ut ändå oavsett det är obligatoriskt med slaggjord, bett, hjälm eller annat.


En häst som bli irreterad när man rör korset har ont och är väl inte i tävlingsmässigt skick?
Kör man in med och alltid använder slaggjorden så vänjer man dem vid den, precis som med exv. käken eller bettet.


Alla hästar kan slå! Olyckorna händer oftast med hästar som inte slagtit tidigare, just för att man inte "tror" de kan slå.


Hästar i tävlingsmässigt sick, oavsett om de har slaggjord eller inte.


Jag upprepar att ALLA hästar kan slå, det beror bara på situationen.
Jag tycker precis som förut att slaggjorden ska vara obligatorisk, just för att skydda kusk och häst.


Varför skulle en häst utrustad med slaggjord inte vara ordentligt inkörd? :confused:
Att hästen har slaggjord behöver inte betyda att den slår, utan att den kan slå och tränaren är rädd om kusken och hästen.

När man sitter i sulk sitter man precis så lång från hästen att man träffas med maximal kraft om den slår, jag tycker helt klart att man ska se till att vidta alla säkerhets åtgärder man bara kan för att skydda sig och hästen? Allt annat är ju helt knasigt! :crazy:

TACK:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Okej, vi får helt enkelt nöja oss med att vi har olika syn på saken! :D
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Och kusken vinner lopp idag!! :bow:
Medans det gafflas om slaggjordens vara el inte vara här...:angel:

Och sen har han minst 2 lopp att vinna på Tisdag!! Han sitter upp bakom min Black Runner och det andra är med Bellman Töll på sin väg mot Elitloppet:p
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) En otäck olycka inträffade under onsdagskvällens travtävlingar på Solvalla. I kvällens femte lopp (V64, avdelning 3) träffades...
Svar
1
· Visningar
1 303
Senast: Iso
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Guiden) En otäck olycka inträffade i V65-4. Tre hästar föll omkull och lärlingen Hasse Nilsson fördes med ambulans till sjukhus. -...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp