Toppkusk i ny otäck olycka!

  • Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Prakas skrev:
Okej, my bad....:cool:

Det är väl bra att ni som använder slaggjord känner er trygga,
och då fyller den ju ett syfte på sitt sätt?
Men jag tycker inte att det borde vara obligatoriskt i loppen,
för jag anser att det finns bakomliggande problem som behöver lösas.
Man är aldrig trygg bakom en häst vad du än använder, men utrustingen kan köpa dig sekunder att stanna, parera,styra undan eller ta dig ur... :idea:

Vilka bakom liggande problem skulle det vara?
Är det inte som är säga att man behöver inte hjälm när man kör, för man bör inte köra/tävla hästar som gör så du behöver skydda huvudet, utan det ska vara 100% säkert?
Varför sätta bett i munnen på dem egentligen? Finns massa hästar som funkar bra och bättre utan...

Eller som kompisen uttryckte saken för en liten stund sedan:
"Om det går en knivmördare lös.
Ska man då låsa in knivmördaren, eller förse alla andra med knivar?"
Jösses vad dumt! :eek:
Vilken häst skulle du med 100% säkerhet kunna garantera inte slår?

För övrigt så kommer det snart en liten miniundersökning om slaggjordens vara eller icke vara på travnet, då får vi se vad yrkesfolket tycker.
De flesta här tillhör väl yrkesfolket???

Jag skrev till dig ovan, skulle vara trevligt med svar. Du kankse missat det?
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

en häst kan slå igenom trosts slaggjord då är det bättre att införa att köra alla med sulkett då sitter man inte lika nära men alla sporter är ju farliga inte att jag menar att det ska vara farligt men vore skandal med obligatorisk slaggjord.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

cämela skrev:
en häst kan slå igenom trosts slaggjord då är det bättre att införa att köra alla med sulkett då sitter man inte lika nära men alla sporter är ju farliga inte att jag menar att det ska vara farligt men vore skandal med obligatorisk slaggjord.
Självklart kan de det.
Du kan göra dig illa i huvudet trots att du har hjälm, hästen kan bli ostyrbar eller ostoppbar trots att du har bett osv i all oändlighet.

Men utveckla gärna och motivera emot slaggjorden så vi får en ordentlig diskution:idea:
Min grundläggande motivering för obligatoris slagrem är enkel- säkerheten för hästen och kusken framför allt!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Ingen som reagerar på att en häst som antingen har fysiska eller psykiska problem ska sättas i aveln?

Har länge haft den fördomen att det är de kassa stona som avlas på i unga år. Det blir bara en dyrköpt erfarenhet och kanske någon fölköpares olycka. Mitt vbl fick ett föl som treåring för att hon skadades av en spark, men hela hon lyser "dåliga exteriörgener, dåligt travsteg" :) Fölet kom aldrig till start.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Har vi inte kommit ifrån ämnet lite nu... :crazy:
Och om inte jag har fel för mig så har väl detta med slaggjordens vara och inte vara ältats fram och tillbaka i trådar innan...?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

*knapplån*

Tycker det här med att slaggjord är lite klurigt... Visst, om hästen har vant sig vid den från dag ett då den får sele på sig så är det väl en sak men att sätta på slaggjord på en häst som aldrig har haft det kan vara mindre kul! Då kan dom slå just för att något sitter på rumpan och kittlar. Louise Laukko kunde inte ens gå med ryggstycke för då slog hon tills det var borta. Prova att lägga en slaggjord på en sådan madame..:o . Dåligt inkörd, lynnesfel eller vad den än må vara, det vet jag inte.
Tycker däremot att samtliga kuskar ska ha skyddsväst på sig när dom befinner sig på tävlingsovalen! "Lag" på bla Meadowlands och du får inte köra upp på banan om du inte har väst på dig. Mycket bra tycker jag!!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

snigelfarmor skrev:
Mitt vbl fick ett föl som treåring för att hon skadades av en spark, men hela hon lyser "dåliga exteriörgener, dåligt travsteg" :) Fölet kom aldrig till start.

Och det va märrens fel?? Det är inte alltid hästens fel att den inte kommer till start!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

snigelfarmor skrev:
Mitt vbl fick ett föl som treåring för att hon skadades av en spark, men hela hon lyser "dåliga exteriörgener, dåligt travsteg" :) Fölet kom aldrig till start.

Och det va märrens fel?? Det är inte alltid hästens fel att den inte kommer till start!
Men det är ju lite utanför det tråden handlade om.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Vill bara påminna om att det faktiskt kan hända att en gammal rutinerad häst också kan slå, trots att den aldrig har gjort det tidigare. Det är min hingst Bodbäckspålle ett trist exempel på! Han hade aldrig slagit i vagn innan han skadade sig allvarligt, han har heller aldrig slagit efter den olyckan!

När han slog i vagnen så var han sju år och hade sprungit in över 2 miljoner kronor...han hade aldrig visat de tendenserna innan. Jag tror inte jag änn i dag har fått reda på omständigheterna kring olyckan egentligen...det var inte ordinarie kusk som körde honom (stig var ju sjuk efter sin avramling ur sulkyn) och jag är bara glad att kusken klarade sig oskadd och att hästen kunde överleva.

Vi har nu två hästar som ansetts säkra som skadat sig på samma sätt, därför så har vi numer sagt åt tränarna till våra hästar att alltid ha slaggjord...och jag hoppas att det efterföljs!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Tycker slaggjorden borde vara lika självklart som ett ryggstycke är redan under inkörning!
Håller med om att det kan vara klurigt att sätta på en häst som inte haft slaggjord från början.
Men har två exempel på äldre skötsamma hästar som helt plötsligt börjat slå. Den ena en duktig åttaårig supersnäll valack, aldrig slagit, som helt plötsligt en dag sparkar sin ägare ur sulkyn på rakbanan. Hon hamnar på sjukhus men klarar sig ändå bra.
Den andra var mitt 6-åriga sto som varit som en ängel att köra tills kusken säger efter ett provlopp att hon sparkat honom på benet. :crazy: Hade ingen slaggjord då, men den åkte på illa kvickt både hemma och på bana. Tyvärr var hon väl en sån som inte gillade slaggjord. Hemma var det inga problem men när jag sen var in och körde rakbana fick hon världens utbrott och började slå som en tok. Hade både veterinär och equiterapeut som kollade om det var nåt fel på henne men inget hittades. Så hon fick sluta sin travkarriär. Kan ju inte riskera att sätt upp en kusk bakom en häst som kan slå men som inte kan ha slaggjord heller:(
Så att vänja dom vid slaggjord redan från början är en självklarhet för mig. Jag kör inte hästar som inte har slaggjord!:eek:

Mvh Eem
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Håller med både dig och Bodbäckspålle.
Jag kör inte heller hästar utan slaggjord. Hur snälla de än är.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Lillaloppan skrev:
Louise Laukko kunde inte ens gå med ryggstycke för då slog hon tills det var borta.

Har du inte blandat ihop hästar nu? Nu vet inte jag hur hon var när hon var ung men visst gick hon med ryggstycke. Gå in på www.laukko.com och klicka på "Best horses from Laukko" så kan man skymta det på bild.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

snigelfarmor skrev:
Ingen som reagerar på att en häst som antingen har fysiska eller psykiska problem ska sättas i aveln?

Har länge haft den fördomen att det är de kassa stona som avlas på i unga år. Det blir bara en dyrköpt erfarenhet och kanske någon fölköpares olycka. Mitt vbl fick ett föl som treåring för att hon skadades av en spark, men hela hon lyser "dåliga exteriörgener, dåligt travsteg" :) Fölet kom aldrig till start.
Men vänta lite nu?:eek:
Vart kan du läsa in att detta stoet har fysiska eller psykiska problem?
Hon slog bakut 1 gång, hon är tre år och har visat bra talang tidigare.
Frågan är väl varför hon slog? Vad som skedde och vad som ledde till sparken?
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Lillaloppan skrev:
*knapplån*

Tycker det här med att slaggjord är lite klurigt... Visst, om hästen har vant sig vid den från dag ett då den får sele på sig så är det väl en sak men att sätta på slaggjord på en häst som aldrig har haft det kan vara mindre kul! Då kan dom slå just för att något sitter på rumpan och kittlar. Louise Laukko kunde inte ens gå med ryggstycke för då slog hon tills det var borta. Prova att lägga en slaggjord på en sådan madame..:o . Dåligt inkörd, lynnesfel eller vad den än må vara, det vet jag inte.
Tycker däremot att samtliga kuskar ska ha skyddsväst på sig när dom befinner sig på tävlingsovalen! "Lag" på bla Meadowlands och du får inte köra upp på banan om du inte har väst på dig. Mycket bra tycker jag!!
Självklart har du rätt, men hästar som verkligen inte kan ha slaggjord kunde ju tex. få dispens.. :idea:
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Hon gjorde! Dispens antagligen....
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) En otäck olycka inträffade under onsdagskvällens travtävlingar på Solvalla. I kvällens femte lopp (V64, avdelning 3) träffades...
Svar
1
· Visningar
1 303
Senast: Iso
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Guiden) En otäck olycka inträffade i V65-4. Tre hästar föll omkull och lärlingen Hasse Nilsson fördes med ambulans till sjukhus. -...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp