Toppkusk i ny otäck olycka!

  • Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
P

Prakas

Klicka här!

SPORT/STOCKHOLM Publicerad: 2006-03-29 20:27

En otäck olycka inträffade under onsdagskvällens travtävlingar på Solvalla. Ulf Ohlsson, en av Sveriges bästa kuskar, träffades av en spark i bröstkorgen från hästen Filippa I. Ohlsson föll handlöst till marken och fördes med ambulans till sjukhus. Han var hela tiden vid medvetande.

Det är inte första gången Bergsåkerskusken Ohlsson råkar illa ut. Det här var fjärde gången på ett år som han drabbades av en olycka i samband med travtävlingar.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Oj jäklar, såg det just på sporten... Hon slår ju bara rakt ut, ingen förvarning, inget efterspel... Läskigt när sån´t händer... Återigen blir man påmind om att hästar trots allt är hästar...
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

A fy va äckligt ...men han värkade klarat sig bra trots allt.
Man e glad att man alltid kör med slagjord för säkerhets skull
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

:eek: Å nej, en av mina favvokuskar!

:mad: satamärr :mad:....
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

j'kla märr.. den hästen är riktigt lovande inför framtiden och så är hon så opålitlig.

Såg filmen och det såg iofs inte såååå illa ut, men ngt stämde ju inte med hästen i.o.m galoppen innan..
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Carran82 skrev:
j'kla märr.. den hästen är riktigt lovande inför framtiden och så är hon så opålitlig.

Såg filmen och det såg iofs inte såååå illa ut, men ngt stämde ju inte med hästen i.o.m galoppen innan..

Enligt en bekant till mig så har ägarna beslutat att ta henne ur träning och sätta henne i aveln direkt.
Men det är som sagt inte alls från sk "säker källa".....
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Aj aj aj... Den sparkel var livsfarlig! Kunde ha träffat fruktansvääärt illa, Uffe hade tur!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Hade hästen slaggjord?

Sparken i sig vet jag inte om den var så mycket värre än något annat, jag menar, man sitter så nära, slår dom, då är ju träffpunkten precis i börstkorgen. Hade hästen slaggjord, då kan den inte suttit som den ska. Så värst opålitlig kan den ju inte varit innan, eftersom den gick i sulky.

Givetvis otäckt och tragiskt, men fullt naturliga konsekvenser. Uffe hade ju en väldig tur som inte skadade sig allvarligt, det kunde gått hur illa som helst.

Blir det snart obligatoriskt med slaggjord på alla tävlande hästar. Jag hoppas det och kör helst inte utan slaggjord.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

anhe skrev:
Blir det snart obligatoriskt med slaggjord på alla tävlande hästar. Jag hoppas det och kör helst inte utan slaggjord.

Det vore oerhört olyckligt med obligatorisk slaggjord.
För det kommer att leda till att somliga hästar inte jommer att bli korrekt inkörda, och att icke tävlingsmässiga hästar kommer att anmälas till lopp. Man bemödar sig inte att lösa problemet, efter som "h*n ska ändå ha slaggjord i loppet".

Det finns massor av hästar som blir irriterade när man rör korset, och som kommer att börja konstra med en obligatorisk slaggjord.
Hästar som uppför sig exemplariskt och är lätthanterliga annars.
Och som i så fall kommer att missgynnas och rent utav slås ut?

Vilka hästar vill vi ha? Den förstnämnda eller den sistnämnda?

Att man använder slaggjord under inkörning och uppträning är en helt annan sak, där är det upp till var och en att fatta beslut allt eftersom det behövs.

Nej, man ska aldrig ge efter för förbrytarmetoder.
Dessa får under inga omständigheter bli en norm.
Kör in hästen ordentligt eller kassera!
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Tänk om ägarna/tränaren kunde ta sitt ansvar och sätta på hästen en slagjord. Om alla gjorde det så skulle risken för att hästen träffade kusken minska. Den är inte ivägen och ALLA hästar kan slå.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

*Gotlandsrusset* skrev:
Tänk om ägarna/tränaren kunde ta sitt ansvar och sätta på hästen en slagjord. Om alla gjorde det så skulle risken för att hästen träffade kusken minska. Den är inte ivägen och ALLA hästar kan slå.

Inte i vägen? Jag har iaf varit med om åtskilliga hästar som blivit besvärliga av slaggjorden.
Tycker inte att man ska ge efter för olämpliga eller dåligt inkörda hästar.
Men visst, släpp ut alla "psychon" på banorna så får vi se vad som händer....
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

Hästen är känd som tidigare för att vara en argbigga. Har slagit sen den dag de började med inkörningen. Tränaren/ägaren har alltid sagt att hon är en liten bitch. Han vill sällan köra henne på träningen. Det får stalldrängen sköta. Jag vet att de haft slaggjord på henne tidigare, men uppenbarligen har de tagit bort den. :crazy:
Varför tror ni att han inte ville köra henne själv i lopp?
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

I lördags var det ju en häst som startade i Gulddivisionen med slaggjord (Hot Tub?), jag tycker inte heller att den sitter ivägen.

Kör man in dem med slaggjord så kan de den sen. :idea:

Och sen håller jag med dig, hästar som inte går att köra in har inte på en travbana att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

ghost skrev:
I lördags var det ju en häst som startade i Gulddivisionen med slaggjord (Hot Tub?), jag tycker inte heller att den sitter ivägen.

Kör man in dem med slaggjord så kan de den sen. :idea:

Och sen håller jag med dig, hästar som inte går att köra in har inte på en travbana att göra.

Jag håller med dig. Jag kör alltid in mina med slaggjord och sedan får den sitta kvar oavsett om den behövs eller inte. Tycker att det ger extra säkerhet. Har man kört in dem med det från början är det inget som sitter i vägen sen.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

indyhope skrev:
Jag håller med dig. Jag kör alltid in mina med slaggjord och sedan får den sitta kvar oavsett om den behövs eller inte. Tycker att det ger extra säkerhet. Har man kört in dem med det från början är det inget som sitter i vägen sen.

Så ordentlig är inte jag. :o

När jag tycker hästen är stabil åker gjorden av. :crazy:

Men sen åker den på igen när hästen går i sulky om jag tycker att den är det minsta osäker. Det är ett enkelt sätt att skydda kusken.
 
Sv: Toppkusk i ny otäck olycka!

*knapplån*

Ska man hårddra det hela så finns det ju fler saker som är "bra-att-ha-uti-fall-att"?
Ska det bli obligatoriskt med tex dövhuva, stegtömmar, resgjord och sulkett också?

Nej, gå till roten med problemet, inkörningen eller lynnet.
Det hjälper inte att sopa problemen under mattan....
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) En otäck olycka inträffade under onsdagskvällens travtävlingar på Solvalla. I kvällens femte lopp (V64, avdelning 3) träffades...
Svar
1
· Visningar
1 303
Senast: Iso
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Guiden) En otäck olycka inträffade i V65-4. Tre hästar föll omkull och lärlingen Hasse Nilsson fördes med ambulans till sjukhus. -...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp