Toppigt kors

Puppan

Trådstartare
Vad kan ett toppigt kors bero på?
Är det något som hästen bara är född med, eller kan det uppkomma p g a felaktig träning eller någon sorts skada eller förslitning?

Sv: Toppigt kors

Vad kan ett toppigt kors bero på?
Är det något som hästen bara är född med, eller kan det uppkomma p g a felaktig träning eller någon sorts skada eller förslitning?

Min medryttarhäst har också ett "toppigt kors". När jag frågade varför så så ägaren att han gjort sej illa. Vet inte riktigt hur, men skulle gissa på att han själv gjort sej illa eller ha fått en spark. Han är en olycksfågel och brukar göra illa sej...

Det beror ju lite på. Om hästen är normalt musklad men ändå har ett toppigt kors (och dessutom har haft det hela livet) så är det förmodligen så att hästen är skapt så!

Om hästen däremot är påtagligt muskelfattig i "rumpan" kan det toppiga korset bero på att det inte finns så mkt vävnad som "rundar" skelettets konturer. Muskelfattighet, atrofi, kan beor på kronisk hälta, skada i bäcken eller systemisk sjukdom. Den här typen av toppighet är inte något hästen är född med.

Har du någon bild?

Hästen är nyligen igångsatt efter ett halvårs vila (ej skada), så hon är inte så musklad över huvud taget. Men jag har ju sett omusklade hästar förut som inte varit så där toppiga över korset.
Ska försöka ordna en bild på det området.
Hästen känns som om hos tappar baken ibland när man rider. Är lite för orutinerad själv för att veta om det bara beror på att hästen är allmänt omusklad eller om det är något som inte står rätt till med den.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 048
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 667
Senast: Blyger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10