Top reiter bomlös vs Wintec 500 cair(dressyr)

C

chrysler

För & nackdelar med båda?vi kan skippa det där med sadelprovare osv, naturligtvis ska det ses till att sadeln passar hästen;)
Själv tänker jag att bomlösa passar mer häst typer, men nu läste jag att den var hård i framvalvet?Hur många har bomlösa som åker framåt?
En dressyrsadel kan man däremot ha på andra hästar(tänker främst på dressyrtävlingar då)men luftstoppningen gör att am inte kommer lika nära hästen, däremot kan inte stoppningen bli sned?
Krångligt...

Sv: Top reiter bomlös vs Wintec 500 cair(dressyr)

chrysler skrev:
För & nackdelar med båda?vi kan skippa det där med sadelprovare osv, naturligtvis ska det ses till att sadeln passar hästen;)
Själv tänker jag att bomlösa passar mer häst typer, men nu läste jag att den var hård i framvalvet?Hur många har bomlösa som åker framåt?
En dressyrsadel kan man däremot ha på andra hästar(tänker främst på dressyrtävlingar då)men luftstoppningen gör att am inte kommer lika nära hästen, däremot kan inte stoppningen bli sned?
Krångligt...

Att bomfria passar alla hästar är en saniing med modifikation, marknaden svämmar ju över av olika modeller och det finns åtminstone tre olika grundtyper av bomfria/ jätteflexibla sadlar dels Zaldi safir, Michela Ling och Star Trekk Gaiter& dressage som är utformade nästan precis som vanliga bomsadlar i sitt utseende.

Dels de som är nästan som engelska sadlar, men med flatare sits och annat framvalv och mer åt barbackahållet. Som Top reiter, Kari Flex och Diddi dynan.

Sedan finns det de som är närmas avancerade barbackapadar som Torsion, Barefoot och Randol.

Det är verkligen väldigt olika typer av sadlar och alla modeller passar inte alla ryggar, men bland alla dessa bomfria finns det med stor sannolikhet en sadel till varje hästrygg. För att de är såpass flexibla i sin kontruktion.

Top Reiter är inte hård i bemärkelsen stenhård. Den är ju av läder, men den är mycket hårdare fram än Karlslunds bomfria som är av liknande modell, fast mycket nättare. Somliga hästar passar den kanonbra på, andra klämmer den vid manken på, det kanske kan hjälpas lite med ett underlägg, men det är ju bättre att köpa en sadel som sitter bra utan underlägg. man får prova sig fram. sedan utvecklar ju Tor Reiter sina grejer då och då. Den Bomfria de har idag är inte samma som fanns för bara några år sedan, den med den vita randen på bakvalvet om ni minns. generation två har tex mycket större knästöd och bredare kanal.

Fördelen med Top reiters är korrt och gott att den är bomfri och följer hästens rörelser och ger dig en mer levande kontakt med hästen än en stum bomsadel kan ge.

Nackdelen med Wintecen är att den har bom och alltså automatiskt blir svårare att passa in korrekt, samt att den inte ger dig en lika levande kontakt med hästen.

Vad gäller fördomen att bomfria sadlar halkar snett så är det både sant och falskt. Om ryttaren eller hästen är sned eller ryttaren sitter snett i sadeln så är de flesta bomfria sadlar "mindre förlåtande" än genomsnittliga bomsadlar.

De stabilaste bomfria, tex de jag raddade upp först i förra inlägget har jag provat alla utom Michela ling och jag upplvede dem som mycket stadiga och inte så lätta att dra snett, men jag har bra balans och sitter hyfsat rakt.

Däremot kan en Torsion eller Barefoot tex med en hal pad under på en fet häst med låg manke göra att sadeln halkar snett vid uppsittning om man inte är jättestark då man spänner gjorden, alternativt hoppar upp från en pall.

Top R och gänget ligger stabilare, men man kan trampa dem snett.

Är man jättesned som ryttare så kan man säkert dra även en bomsadel snett.

Tack för dina inlägg:bow:
Varför jag funderar på just dessa sadlar är just för att hästen ifråga är en sån som för det första växlar mkt i hull, kan absolut inte ha en å samma strl på sadel året runt,sedan vet jag hästar med liknande exteriör som dessa passat till, ingen idé att fundera på sadlar som jag vet inte har passat liknande hästar.
För det andra så har jag alltid haft problem med vanliga sadlar,alla har varit sneda, å det är ngt jag är väldigt noga med att de inte får vara, många islandsryttare vekar ju rida med sneda sadlar å de kanske "lär" sig rida i dem:crazy: , men köper ajg en sadel vill jag ju inte att den ska vara´sned från början.

Har du funderat på Diddi Special eller Diddi dressyr (som Equisoft har utvecklat från vanliga Diddi www.equisoft.se). Funderar själv på den senare. Är själv numera bomlös frälst och hästen jag kommer att köpa är i samma klass som en lite julgris nu och hon lär ju inte vara smalare efter fölet hon ska få i sommar :crazy: . Så hade jag velat ha bom så hade man antingen fått byta sadel eller rida utan tills hon kommit i form.

Jo jag har kollat upp diddi sadlarna oxå, men vill inte ha mocka på sadeln då jag har lite dåliga erfarenheter att de lätt blir "fula", när de blir slitna, samt slits snabbare än vanligt läder.Annars har jag inte hört att det skulle vara ngn större skillnad mellan top reiter å diddi sadlarna?
det är ju det som är problemet..hade antagligen fått ha 3 olika sadlar om jag skulle köpa "vanliga" med bom:eek:
Sedan tror jag det är praktiskt taget omöjligt att hitta så pass breda sadlar, testade en wintec med xxvid bom på min förra islänning å den passade rätt bra men en valacken jag ska ha sadel till är än bredare.Har nu dressyr sadel med vid bom, gjorda för hbl å trodde ju att det skulle vara för stora, breda hästar men så fel man kunde ha:smirk:

Man kan få Diddi sadlarna i tre olika "sitsmaterial". Man kan få sitsen i mocka eller helläder eller Aquawash som är vattentätt (den är väl nåt mellanting mellan helläder och mocka).
Mocka håller lika länge som helläder. Dock så slits det mockaaktiga av rätt snabbt och sitsen blir då mer helläderaktig!

Den sadeln jag ridit med är använd i ca 1,5 år (om jag inte minns helt fel) och den ser nästan helt ny ut. Har ett par helskodda Sonnenreiters ridbyxor och i kombinationen med mockasitsen så är det bra "fäste" i både bock och snabba svängar :rofl:.

Det jag har emot den är på en del hästar blir den ganska taight på manken. Därför tycker jag att Dressyr varianten som Equisoft arbetat fram verkar bättre. Den ska bla ge bättre mankfrihet och har bara hört gott om den.

Ja , kan ju vara bra att ha sadlar där man sitter som klister ibland(hade behövt några ggr faktiskt:angel: )
Låter ju inte bra om de är trånga vid manken, det var ju en av anledningarna till varför jag ville testa bomlöst, att de inte ska trycka..

Ja..det är ju sant, men gillar inte riktigt sliten mocka, jaja det är iaf det minsta problemet, bara man skulle hitta en sadel som passar min tjockis:o

Jag har haft min bomlösa topreiter i ett år snart och älskar den! Har ridit i den på 4-5 olika hästar å den ligger kanon, rör sig inte alls.

chrysler skrev:
Krångligt...

ett av tillverkarnas argument för cair är att man just kommer närmare hästen!!!! Att luftstoppningen liksom "flerdubblar" dina rörelser så att tex viktförändringar och skänkeln ska kännas tydligare och att du ska kunna bli "nättare" i din ridning...

När det gäller bomlösa sadlar kan jag inte uttala mig eftersom jag har i stort sett noll erfarenhet av sånna men en Wintec 500 dressyr cair har jag och den gillar jag skarpt. Jag känner mig väldigt nära hästen och tycker att den känns väldigt mjuk och skön att rida. När jag bytte från sadel med vanlig stoppning till luft så tyckte jag att det kändes väldig skillnad när jag satt i traven det liksom "fjädrade" bättre. Sadeln är väldigt lätt och det är positivt tycker jag. Har rätt nyligt ridit en annan än min egen häst som har en Karlslund sadel och avståndet till hästen kändes milsvid i jämförelse (lite överdrivet men du förstår). Sedan jag köpte sadeln (ca 4 år sedan) har hästen byggt mer ryggmuskler och vi har bytt järn 2 ggr och det fungerar utmärkt.

Det här var mina erfarenheter av Wintec men jämföra kan jag som sagt inte göra.

Jo jag kan oxå tänka mej att man kommer närmre hästen med dessa sadlar än om man har en vanligt stoppad..

Jo jag håller med, har testat sån sadel å min häst blev helt annan att rida, fick helt plötsligt bra galopp å bättre tölt, bara sådär.Sedan gav den en bra sits å balans till mej som ryttare oxå.Nu är det inte samma häst jag testade en sån på, som jag letar sadel till nu.Denna herren är bra mer bastant om man säger så:angel:

Låter bra att den passar på så många, rä det stora, välmusklade hästar du använder den till?

Liknande trådar

Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 638
C
Utrustning Jag lånar just nu en äldre wintec dressyr som funkar bra. Dock vill inte ägaren sälja sadeln så nu vill jag köpa en egen dressyrsadel...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Cosmic
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 255
Senast: caballus
·
D
Utrustning Har börjat fundera över vilken sadel jag ska köpa. Har ingen brådska då hon ska föla och fölet avvänjas först. Blir nog ridgjord dock i...
Svar
15
· Visningar
1 490
Senast: diny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka