Tonårstrender

Jag minns jättemycket som nämns i tråden (champion- och fruit of the loom-tröjor, Aqua limone, savannbyxor, adidasbyxorna, Robyn-frillan, uppsprayad lugg med mera).
Det som kanske inte varit med än är en kort period med korta kjolar och knästrumpor, kan det ha varit i samband med Britney? Jag är lite osäker på när "alla" hade detta.
När jag gick på högstadiet var det iaf en period när det var superinne med huvtröjor med dragkedja i typ "scuba-material", någon som minns? Ganska stela otäcka tröjor... fast jag som aldrig ägde någon hade det längst upp på önskelistan ett tag.

Jag har nåt litet minne av de tröjorna, en kompis hade nån sån och jag tyckte den var HEMSK :D

Jag minns jättemycket som nämns i tråden (champion- och fruit of the loom-tröjor, Aqua limone, savannbyxor, adidasbyxorna, Robyn-frillan, uppsprayad lugg med mera).
Det som kanske inte varit med än är en kort period med korta kjolar och knästrumpor, kan det ha varit i samband med Britney? Jag är lite osäker på när "alla" hade detta.
När jag gick på högstadiet var det iaf en period när det var superinne med huvtröjor med dragkedja i typ "scuba-material", någon som minns? Ganska stela otäcka tröjor... fast jag som aldrig ägde någon hade det längst upp på önskelistan ett tag.
De där huvtröjorna, var inte de i samband med Freestyler? Rackamackafån-låten? :D

Ok, det lät lite udda :D
Riru har alldeles rätt. Inga knappar, kardborre eller dragkedja utan helt enkelt ”sprätta upp sidosömmen och skarva med säg 3-4cm tyg”. Skillnaden mot Rirus beskrivning var att kilen löpte läng hela benet.

Hos oss skulle det vara vitt men tydligen kunde det vara både andra färger och material.
Den här artikeln har ett exempel om man scrollar lite.
https://www.damernasvarld.se/24-jeansmodeller-vi-aldrig-kommer-att-glomma/

Några har skrivit om dagens tonåringar, och jag tänker "trasiga" jeans med alla dessa hål. De kanske inte är riktigt så supermoderna längre men inte helt ute heller tror jag, de går ju fortfarande att köpa. De kan jag tänka mig att man tittar tillbaka på och undrar över, köpa kläder som redan är trasiga liksom :confused::D
(Och skyldig! Ropar jag ut :angel::D)

Tillägg: Jeans med målarfärg! Alltså de ska se använda ut, jag har sett jeans helt spräckliga med "målarfärg" :D

Som alternativ tonåring under tidigt 2000-tal var det trendigaste som fanns (i min håla) cyber locks, Tripp pants och kläder med biohazard-tryck. De flesta jag kände såg för jäkliga ut och inte alls så välkoordinerade som google tror när jag söker på konceptet :rofl: :D

De där huvtröjorna, var inte de i samband med Freestyler? Rackamackafån-låten? :D

De måste ha kommit tillbaka senare isåfall, iallafall i min stad :) Den låten släpptes 1999, och min kompis hemska (men då moderiktiga) tröja var helt klart senare än så :)

Jag kopplar inte ihop tröjorna med den låten, men om den kom -99 så skulle nog tiden kunna stämma ungefär med när jag minns att det var.

Det jag minns är platåskorna, byxor som skulle vara vida från knäet och nedtill.
Sen minns jag inte så mycket mer...eller jo just ja, det var väldigt inne med svart kajal-penna gärna tjocka linjer under ögonen eller på ögonlockskanten, likaså mascara.
Våffeltång var poppis ett tag också.
Det är det jag kommer ihåg så här lite vagt just nu.

JL tröjorna minns jag väl. Tyckte de var så gräsligt fula. Och dessa hemska kavajer i typ sweatshirtmaterial.

Själv var man ju svincool i cheepmonday-jeans och bandtröjor som man givetvis klippt sönder och knutit ihop så de satt mer figurnära. Av någon anledning hade jag också en kafka-tröja som fortfarande finns i garderoben. Converse året runt.

Currygother!? :love::D
//har hängt i hairextensionssvängen bland folk med reflexkorsetter

Jag tror att de mest extrema kallade sig cyber rätt och slätt men ja, exakt :D Jag var inte tillräckligt cool för cyber locks själv, det var dyrt och fick inte plats under ridhjälmen :arghh: :cool: Vissa flätade in all möjlig konstig plast i håret, minns någon form av snöre som påminde om godissnören som inhandlades på metervara.

Och goggles!
Goggles-6-Nieten-Biohazard-Neon-Gruen.jpg

Mera...

Date och röd eller blå samba.

Och när man skulle vara fin i håret så tvinnade man håret bakåt, som fuskflätor, och det lösa håret på bakhuvudet så endera lockades eller rufsades om så det blev spretigt.

@glittra
Jag tror jag minns de där huvtröjorna. Här tror jag de kom de i samband med en period då kläder överlag skulle vara av märkliga material (och gärna silvriga/metall), lite space över allt. Frostade läppstift och frostat glitter/ansiktsskimmer. Hårgeléer/mascaror i metallskimrande färger.
Hade en silvrig huvtröja i något märkligt plyschliknande material, varm var den dock :D

Preteen åren minns jag att bokstavshalsband var populära. De var gjorda av svart snöre där man själv valde bokstäverna (oftast på någon marknad) man knöt det så att det gick att ställa längden på det.

I de yngre tonåren var det oversize som gällde på de flesta kläder. Byxorna skulle vara vidare upptill än nertill, stuprörsjeans eller utsvängt var 70-tal och jättetöntigt. Att sy kilar i jeansen var bland annat ett smart sätt att göra dem mindre töntiga. Brallorna skulle vara höga i midjan, och man drog åt dem med ett skärp i färgat läder. Byxorna fick absolut inte vara för långa heller. Man klädde sig även gärna i skipants, som man drog till upptill med ett skärp och nertill med tubsockorna så att det blev lite spänt emellan. Stora T-shirtar, gärna med Musse Pigg på, skulle man ha. Eller en stor sweatshirt eller stickad tröja. Storskjorta var också poppis, eller tröja med båtringning och pingvinärm. Runda plastörhängen eller stora ringar, massor av tunna metallarmband, stor tyllscarf runt håret. Allt i pastell förstås, så småningom neonfärger. Och det var helt okej att gå till skolan i träningsoverall. Helst en Bagheera i pastellfärg, eller en som det stod Takano eller Boy Toy på.

Övre tonåren var ett jäkla modemörker. Levis 501 eller liknande, randig långärmad tröja med turtleneck, håret utsläppt baktill och uppsatt framtill med en scrunchie uppe på huvudet. Hela jäkla 90-talet var vinrött.

Haha, apropå små grupper och vi mot världen-mentaliteten minns jag att jag under min första Arvikafestival hängde med en bodysynthare som gjorde det till sin sak att sno tiaror från pandor. Började själv uppskatta stilen först när det blev tal om emo istället, ack ack.

:laugh::laugh: Gud vad jag skrattade! Kan bara föreställa mig hur kränkt jag själv blivit om någon försökt ta min tiara. :rofl:

Saknar Arvikafestivalen också, så synd att den fick läggas ner.

:laugh::laugh: Gud vad jag skrattade! Kan bara föreställa mig hur kränkt jag själv blivit om någon försökt ta min tiara. :rofl:

Saknar Arvikafestivalen också, så synd att den fick läggas ner.
Lovar att det rörde sig om ytters kränkta miner :D vilket säkert var gärningsmannens motiv... haha.

Ja, synd att den las ner. Tänk vilka roliga buketräffar vi hade kunnat ha, om inte annat!

Körde också hela fila/champion/Adidas i 7an men bytte i 8an till "snobbigare" kläder, dvs som de på fina sidan av stan hade. FilippaKstretchjeans, Lacoste piké och Timberlandkängor. Sen i gymnasiet kom även Goosejackorna.

Överlag var det stort när stretchjeansen kom, minns först att det var heeeelt sjukt med byxor utan bakfickor. en kvart senare hade vi alla det :D

Roligaste trenden idag är att de har låga strumpor. Även i snö går de med sneakers och sen bar ankel innan den uppvikta byxan. Sjukt oskönt säger tant.
Ja, det där skrev jag också omi en annan tråd.
Jag FATTAR bara inte hur dom står ut. Och varför? :eek:
Mvh en ännu äldre tant. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka