Tonårstrender

Jag känner igen mig i så mycket. Växte upp en förort till Stockholm där sådana där ”trender” var otroligt viktiga. Är född -88 och hade självklart savannbyxor, buffalos, obefintliga ögonbryn, tighta jeans med extrem bootcut längst ner, stringtrosor...you name it. Har inte ägt en stringtrosa på typ 15 år.

När jag gick i gymnasiet typ -03 till -06 var det supermånga som hade typ truckerkepsar med någon färg på skärmen/sidorna och sedan var de vita längst fram med något slags märke på. Minns inte alls vad det stod men otroligt många killar men även tjejer hade sådana, gärna i kombination med Henri Lloyd-jacka eller fjällräven/Canada goose. Minns att Paris Hilton hade en sådan också. Någon som vet vad jag menar?

Hennes serie med Nicole Richie följdes för övrigt slaviskt...
De där kepsarna kommer jag ihåg nu också! Fast var det verkligen någon symbol fram till? Hade för mig att de var helt vita där. 🤔

Åh Paris Hilton och den där tv-serien... 🙄 Erkänner dock att jag tittade på den också.

De där kepsarna kommer jag ihåg nu också! Fast var det verkligen någon symbol fram till? Hade för mig att de var helt vita där. 🤔

Åh Paris Hilton och den där tv-serien... 🙄 Erkänner dock att jag tittade på den också.

Fanns både vita där fram truckerkepsar och von dutch kepsar.

Om man var från en liten glesbygdsort och 'edgy' så hade man ett kommunistrött med Che Guevara på. Har jag hört. Av en kompis. :angel: Undra om jag inte har kvar det någonstans...

Jag var på klassresa till Prag när jag var 15, vi satt i en park och rökte små cigarriller (?) gjorda på någon sorts blad (tror inte det var tobak) och sedan följde en 2 år lång period när jag hade Che och Bob Marley överallt, och kombinerat med lite udda kläder. På mitt första klassfoto i gymnasiet har jag en rödsvart batiktröja med yin och yang-märke och ett marijanablad runt halsen :o

Om man var från en liten glesbygdsort och 'edgy' så hade man ett kommunistrött med Che Guevara på. Har jag hört. Av en kompis. :angel: Undra om jag inte har kvar det någonstans...
Häpp! Jag är över 50. För mig är symboler med Che Guevara något som jag associerar med föräldragenerationen. :D Vi hade en affisch med honom på väggen i hallen när jag var barn.

Häpp! Jag är över 50. För mig är symboler med Che Guevara något som jag associerar med föräldragenerationen. :D Vi hade en affisch med honom på väggen i hallen när jag var barn.
Det fanns ett gäng skinnskallar och BSS-nissar i min lilla håla när jag gick på högstadiet/gymnasiet. Att då öppet visa att man stod lååångt till vänster var inte helt poppis alltid.

Men ja, Che Guevara var väl inte så mainstream i min ålderskategori direkt.

Nu vill jag veta vilka byxor ni pratar om. Såna mjuka med utsvängda ben kallade vi trumpetbyxor. @MCP @vinkelina vad kallade ni dem? Är de samma som jazzbyxor. Savannbyxor? Nevör höörd?

Jazzbyxor:
24728610-origpic-fb197f.jpg

Nu vill jag veta vilka byxor ni pratar om. Såna mjuka med utsvängda ben kallade vi trumpetbyxor. @MCP @vinkelina vad kallade ni dem? Är de samma som jazzbyxor. Savannbyxor? Nevör höörd?
Jazzbyxor var ofta glansiga, men inte alltid, med utsvängda ben. Mjuka och sköna i materialet. Vi bar dem ofta med en svart kjol över i samma tyg.

Savannbyxor var hårdare i materialet, kom i massa olika färger, och hade dragkedja frampå (som alltid alltid alltid åkte ner och fastnade i huden på en) som gick hela vägen upp. Knapp på insidan. De vita var väldigt genomskinliga och de coola tjejerna hade dem med svarta string under. De var hyfsat tajta hela vägen ner.

Jazzbyxor var ofta glansiga, men alltid, med utsvängda ben. Mjuka och sköna i materialet. Vi bar dem ofta med en svart kjol över i samma tyg.

Savannbyxor var hårdare i materialet, kom i massa olika färger, och hade dragkedja frampå (som alltid alltid alltid åkte ner och fastnade i huden på en) som gick hela vägen upp. Knapp på insidan. De vita var väldigt genomskinliga och de coola tjejerna hade dem med svarta string under. De var hyfsat tajta hela vägen ner.
Okej såna har nog inte funnits här alls. Tack!

Den där jäkla dragkedjan åkte ofta ner på mig, lite pinsamt i skolan på högstadiet när man kom på att det bara är knappen som håller ihop byxorna :meh:
Hände mig en biljon gånger också! Savannbyxor är en SÅ stor del av min tonårstid, la varenda barnbidrag under en period på nya savannbyxor typ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka