Tonårstrender

Jag tror att de mest extrema kallade sig cyber rätt och slätt men ja, exakt :D Jag var inte tillräckligt cool för cyber locks själv, det var dyrt och fick inte plats under ridhjälmen :arghh: :cool: Vissa flätade in all möjlig konstig plast i håret, minns någon form av snöre som påminde om godissnören som inhandlades på metervara.

Och goggles!
Goggles-6-Nieten-Biohazard-Neon-Gruen.jpg
Exakt så. Godisssnörena = Pepperel rexlace (eller s'getti).

Infogar en riktig nostalgilåt som förklarar vika trender som gällde.
Ohmy! Har jag aldrig hört förr, men den gick in i själen.

Minns, som flera andra skrivit, att killarna gick runt med gummisnoddar runt byxbenen = partillejohnnys :laugh:. Sen var det även viktigt att de hade tubsockar till snoddarna!

Hos tjejerna var det poppis med superlåga byxor med den obligatoriska stringtrosan som skulle sticka upp ovanför byxlinningen. JL-tröjorna fanns även på min tid med samt Henri Lloyd-jackorna. Ett kort tag var det även poppis med benvärmare utanpå byxorna.

Ett tag på mellanstadiet var utsvängda byxor och platåskor the shit.

Jag minns jättemycket som nämns i tråden (champion- och fruit of the loom-tröjor, Aqua limone, savannbyxor, adidasbyxorna, Robyn-frillan, uppsprayad lugg med mera).
Det som kanske inte varit med än är en kort period med korta kjolar och knästrumpor, kan det ha varit i samband med Britney? Jag är lite osäker på när "alla" hade detta.
När jag gick på högstadiet var det iaf en period när det var superinne med huvtröjor med dragkedja i typ "scuba-material", någon som minns? Ganska stela otäcka tröjor... fast jag som aldrig ägde någon hade det längst upp på önskelistan ett tag.

Carhart!

Nu har jag inte läst hela tråden men är det ingen som minns HUCKLET?

Såhär såg coolaste, tuffaste tjejen ut i mittersta norrland i slutet av 90-talet:

Svarta eller röda savannbyxor, buffaloskor, spagetti-linnen från HM i svart eller vitt, dubbla BH under var viktigt så det liksom blev som TRE (!) BH-band på axlarna.

Sminket var idominsalva på läpparna, sån gel med glitter i på kindbenen, svart kajal i vattenlinjen och på överlocket med liten vinge, VIT kajal ovanför den svarta.

Öronen skulle ha minst 3 hål i ena snibben och en tjockare ring uppe i bågen.

Håret skulle sättas upp i bakhuvudet med hjälp av typ 20-30 såna pyttehårklämmor som bara var någon cm stora, sprayas till det var som betong. Fram vid ansiktet lämnade man två st hårtestar på vardera sida som fick hänga som två pinnar och sedan hade man ett svart eller vit huckle på huvudet som liksom hängde ner som en servett över klämmorna där bak, vet att de fanns att köpa på JC. Helt sjukt fult var det verkligen.

På vintern rådde samma mode (kallt!) men ute hade man en sån superpuffig dunjacka som var midjekort. De snyggaste (smalaste) tjejerna lät såklart magen synas lite mellan byxorna och jackan även ute. Glittrig navelpiercing obligatorisk.

Såhär såg coolaste, tuffaste tjejen ut i mittersta norrland i slutet av 90-talet:

Svarta eller röda savannbyxor, buffaloskor, spagetti-linnen från HM i svart eller vitt, dubbla BH under var viktigt så det liksom blev som TRE (!) BH-band på axlarna.

Sminket var idominsalva på läpparna, sån gel med glitter i på kindbenen, svart kajal i vattenlinjen och på överlocket med liten vinge, VIT kajal ovanför den svarta.

Håret skulle sättas upp i bakhuvudet med hjälp av typ 20-30 såna pyttehårklämmor som bara var någon cm stora, sprayas till det var som betong. Fram vid ansiktet lämnade man två st hårtestar på vardera sida som fick hänga som två pinnar och sedan hade man ett svart eller vit huckle på huvudet som liksom hängde ner som en servett över klämmorna där bak, vet att de fanns att köpa på JC. Helt sjukt fult var det verkligen.

På vintern rådde samma mode (kallt!) men ute hade man en sån superpuffig dunjacka som var midjekort. De snyggaste (smalaste) tjejerna lät såklart magen synas lite mellan byxorna och jackan även ute. Glittrig navelpiercing obligatorisk.

Gissar att det var ett lokalt fenomen, för jag såg inte till någon sån utspökad tonåring -med eller utan huckle- vare sig under slutet av -90 eller början av -20-talet.

Jag minns och hade snusnäsduk i håret inköpt för just det ändamålet på mellanstadiet. Tror JC sålde specialvarianter som var mer som ett hårband.

Helt klart en trend i Blekinge, "alla" hade sådana.

Det fanns ett gäng skinnskallar och BSS-nissar i min lilla håla när jag gick på högstadiet/gymnasiet. Att då öppet visa att man stod lååångt till vänster var inte helt poppis alltid.

Men ja, Che Guevara var väl inte så mainstream i min ålderskategori direkt.
På min tid SKULLE man vara långt till vänster. ;)

Några har skrivit om dagens tonåringar, och jag tänker "trasiga" jeans med alla dessa hål. De kanske inte är riktigt så supermoderna längre men inte helt ute heller tror jag, de går ju fortfarande att köpa. De kan jag tänka mig att man tittar tillbaka på och undrar över, köpa kläder som redan är trasiga liksom :confused::D
(Och skyldig! Ropar jag ut :angel::D)

Tillägg: Jeans med målarfärg! Alltså de ska se använda ut, jag har sett jeans helt spräckliga med "målarfärg" :D
Vad bra! Då kan jag gå ut i mina gamla mammajeans/numera målarjeans och se riktigt poppig ut. :p

På min tid SKULLE man vara långt till vänster. ;)

Samma här! Kommunist till och med, fick veta av en vän att "om man vill att alla i samhället ska ha det lika bra oavsett om man är svart eller vit eller född in i fattigdom eller pengar så är man kommunist". Så det var jag, någon vecka, till föräldrarnas förtret. Senare blev det aningens mer nyanserat, men fortfarande väldigt vänster och VÄLDIGT feministiskt. Jag fick veta att jag och min dåvarande pojkvän inte hade en jämlik relation eftersom vi inte delade precis 50/50 på precis alla hushållssysslor, utan att jag föredrog att tvätta och han föredrog att diska.

Jesus, det var verkligen svart eller vitt på den tiden :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka