Tonårsföräldrar!

kamomillo

Trådstartare
Skulle ni uppskatta en föräldrautbildning som handlar om att vara tonårsförälder i skolans regi?
Då jag hade som mest tonåringar Mina och andras... i huset skulle jag nog vilja gå en sån.
Men skolan jag jobbar på har ett sådant erbjudande, och jag tycker att det varit ett lågt intresse:confused:

Är det för att vi bor i fjällen, med "god koll på egna och andras ungar" eller på att våra barn är ovanligt "tama" eller att man stoppar huvudet i sanden och tänker -inte mina barn....

Alltså, vi har VÄRLDENS bästa barn på vår skola, och skadegörelse och annan skit finns nästan inte:love: Men....

Har ni blivit erbjuden/gått en sådan utbildning?
Är det något vettigt?
Skriv gärna och berätta!!!!

* Jenny *

Sv: Tonårsföräldrar!

Ärligt talat: nej.

Det beror faktiskt på att jag inte har tyckt att särskilt många inom skolans personal har haft så där väldigt mycket intressant eller givande att säga om barn och ungdomar.

Vi har någon gång fått något erbjudande om en föräldrakurs i någon annan regi än skolan - jag minns inte nu vem som arrangerade det. De frågor som enligt informationsbladet skulle tas upp var sådant som månadspengens storlek och hur dags ungdomar ska vara hemma på kvällen. Dessa frågor känner jag att jag hanterar utan problem, så jag anmälde mig inte till den kursen.

När jag undrar mer känsliga saker - tex hur man ska hantera tonåringars kärleksbekymmer - brukar jag fråga på ÄU!

Jag säger också nej även om jag inte har nån tonåring. Jag vill inte gå någon föräldrakurs överhuvudtaget, jag är emot trenden att allt ska "metodas" hela tiden, allt ska lösas med generiska procedurer som gärna inbegriper termer som "kontrakt", "belöning" och "konsekvens". Jag läser tillräckligt mycket litteratur om barn för att skapa mig en egen bild. För övrigt tror jag mycket på Jesper Juuls tankegångar att det är för sent att börja uppfostra när barnen är tonåringar.

Även jag som tonårsförälder säger nej. Jag är inte speciellt imponerad av skolans hantering av tonåringar. Kanske tack vare en egen stormig tonårstid har jag fortfarande i hög ålder klara minnen av hur det fungerade. Tycker att tonårstiden har varit betydligt enklare än barnaåldern.

I vår kommun har de erbjudit föräldrar i årskurs sju,tyvärr var min dotter ett år för gammal. Jag hade tyckt det varit bra och gå en sån "kurs" eller vad man ska kalla det,man utbyter erfarenheter oh får stöd i andra föräldrar man kanske kommer överens om vissa regler osv.
Många föräldrar orkar tyvärr inte med att binda upp sig för en kurs vilket jag tycker är synd. I vår kommun är inte bara skolan utan även fritidsgården inblandad och föräldrarna och ungarna jobbar dels i hop och dels pararellt med olika frågor. Jag tycker upplägget verkar vettigt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 931
Senast: Amk
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat