nordtravare
Trådstartare
Sv: tonåringar
Jag igen ,på buke har man tydligen dom lätta till möjligen medelsvåra
tonåringarna
Jag igen ,på buke har man tydligen dom lätta till möjligen medelsvåra
tonåringarna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag antog att ameo inte menade normala känslosvallningar, utan "tonårsuppror deluxe"
Oacceptabelt är när andra blir lidande.Vad är "normalt dåligt uppförande" och vad är oacceptabelt då?
Man måste orka med själv också.Dvs hur mycket ska man som förälder tåla från sin tonåring?
Nej det är det inte.I vissa lägen kan kanske nolltolerans vara befogat,
Sådana uppror är antingen signaler om att något är fel eller beror på att man inte lyckats få dit det som behövs tidigare.Jag antog att ameo inte menade normala känslosvallningar, utan "tonårsuppror deluxe"
ÄR du beredd att vara dödskonsekvent och tydlig mot din dotter så har du faktiskt hennes "valuta" ståendes i stallet.
jag vet inte exakt hur du har det och hur hon beter sig, men tror du inte, i ärlighetens namn, att hon skulle uppföra sig annorlunda om du helt sonika lämnade bort hennes hästar till fodervärd för att hon beter sig som ett "tonårsmonster"?? OM hon skulle tvingas inse att det faktiskt är allvar, att man inte kan bete sig hur man vill med tonårstiden som ursäkt...
ÄR du beredd att göra det?
OM inte så är jag ledsen, men jag kan inte tycka synd om dig då...
Jag kör en variant som jag tycker fungerar bra på alla människor.
Om man inte är bussig mot mig så upphör jag att vara serviceminded.
Varför skall jag skjutsa någon som inte hjälper till.
Och varför skall jag betala fina saker som man önskar, sig om man inte ställer upp på mig sedan.
Gränserna sätter jag runt mig själv.
Inte runt andra.
Och jag blir såååå oändligt lat och snål om man inte är snäll mot mig.
Men ställer upp på det mesta och blir mycket generös om man klappar mig litet medhårs.
En sak vi pratat om är tonåringars glömska. Jag ringde hem en gång och bad tonåringen ta ut en grej ur frysen. Vi la på. När jag kom hem var det inte uttaget för tonåringen hann glömma det på vägen mellan telefonen och frysen (medelstor bostad, inget slott i 8 etage). Jag förklarade att det är en typisk tonårsgrej att vara så tankspridd och tonåringen blev glad att det inte var Alzheimers.
jag har ju ingen tonåring själv ännu, men detta funkar även på små barn. Dåvarande tvååringen fattade galoppen, att om man inte ligger kvar i sin säng på kvällen så plockar mamma bort alla gosedjuren. Då får man sova utan dem...
Numera är det godnattsagans vara eller inte vara som är på tapeten. Eller åka till simmis/öppna förskolan/något annat kul. Och visst plockar jag ibland bort leksaker för dem, om det behövs...
Funkar i alla åldrar, om man bara är tydlig och konsekvent.
Inser att jag sannolikt lever i lugnet före stormen med två så gott som alltid trevliga, goa och resonabla unga människor på 11 1/2 och snart-14.