Tömsättning vid tömkörning

Calvaro

Trådstartare
Skulle vilja få min häst att gå i en rundare form än vad han gör när tömmarna löper direkt från bettet, genom ringarna till min hand. Vad finns det för tömsättningar som skulle kunna vara lämpliga?

147154976gpkvyn_ph.jpg

Jag vet inte om det var så du menade men jag brukar ha tömmarna som på bilden då jag tömkör.

Men om man har tömmarna så på bägge sidor, blir inte hästen ganska svår att styra då? Både på volten och "vanliga" svängar.... :confused:

Nej, det blir ingen skinnad alls tycker jag.
Det man får tänka på är ju att det blir fördröjda tygeltag, men det blir det kankse alltid vid tömkörning hur man än har tömmarna?
Men prova själv så kan du själv avgöra om det blir svårare eller ej, men jag tycker inte det är någon skillnad :) .

När jag tömkör finns det två olika "inriktiningar" som jag väljer mellan.

Det ena är att köra ut på väg. Alltså bara arbete framåt, och inte kräva så mkt ställning, utan mer go och att hästen rör på sig. Mer bara motion. Här har jag tömmarna rakt igenom rigarna på gjorden till bettet.

Det andra är när jag kör med målet att inverka och få hästen att bli rak, få en ställning och att jobba med hela kroppen. Mer som träning på bana (ridbana). (OBS! Detta kan göras ute också!) Här har jag en insida, och en yttersida. Innersidans töm sätter jag igenom bettringen (utifrån och in) och sätter sen fast i nån av ringarna på gjorden. Höjd beroende på hästen behov. Min yttertöm går igenom ring på gjorden och sätts fast i bettringen. På detta sätt kan jag böja hästen, men framför allt få en rak yttersida, vilket jag ALLTID vill ha. Annars kan ju hästen smita iväg med en kroppsdel, eller slingra sig istället för att arbeta.
Jag har mest kontakt med ytter, ett stabilt stöd, när jag vill arbeta med hästen. Innertöm har jag till svänga och att påverka ställning. Rösten verkar drivande, lugnande och informerande för hästen.

Lite svårt att förklara så här utan bilder eller liknande. Hoppas dock att du fick en liten bild...

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 616
Senast: Piaff
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 268
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30