När jag tömkör finns det två olika "inriktiningar" som jag väljer mellan.
Det ena är att köra ut på väg. Alltså bara arbete framåt, och inte kräva så mkt ställning, utan mer go och att hästen rör på sig. Mer bara motion. Här har jag tömmarna rakt igenom rigarna på gjorden till bettet.
Det andra är när jag kör med målet att inverka och få hästen att bli rak, få en ställning och att jobba med hela kroppen. Mer som träning på bana (ridbana). (OBS! Detta kan göras ute också!) Här har jag en insida, och en yttersida. Innersidans töm sätter jag igenom bettringen (utifrån och in) och sätter sen fast i nån av ringarna på gjorden. Höjd beroende på hästen behov. Min yttertöm går igenom ring på gjorden och sätts fast i bettringen. På detta sätt kan jag böja hästen, men framför allt få en rak yttersida, vilket jag ALLTID vill ha. Annars kan ju hästen smita iväg med en kroppsdel, eller slingra sig istället för att arbeta.
Jag har mest kontakt med ytter, ett stabilt stöd, när jag vill arbeta med hästen. Innertöm har jag till svänga och att påverka ställning. Rösten verkar drivande, lugnande och informerande för hästen.
Lite svårt att förklara så här utan bilder eller liknande. Hoppas dock att du fick en liten bild...