Tömmnycklar

Nikki o Fabian

Trådstartare
på bakselen, funkar det att ha? Eller blir det nått knas med tömmen då?

Jag tycker det vore så skönt att slippa hålla på o "kasta" upp tömmen på rumpan hela tiden.

Sv: Tömmnycklar

Vad är tömnycklar för något? :o

Har också lite problem fast mina tömmar fastnar under remmarna från bakselen.. Jobbigt :crazy:

Det låter som om linjen på tömmen från bett till hand skulle brytas om man skulle ha tömnyckel på bakselen, beror förståss på hur hög vagnen är...

jag har sett på par att man kan ha en liten tapp på bakselen som gör att tömmen kan vila där, men jag tror inte det är bra att ha den i en ring. Ibland använder man ju tömmen "ledande".

Jag tejpar min baksele så att inte tömmen fastnar där. har samma problem.

Jag tycker det vore så skönt att slippa hålla på o "kasta" upp tömmen på rumpan hela tiden.
Jag frågade här för något år sedan efter någon form av korta "antenner" att sätta på bakselens utsidor, men tror inte vi kom fram till något då. Som snigelfarmor säger, så bör inte tömmarna sitta låsta i ring baktill.

Fritt fram för uppfinnarjocke!

LIA

Ta en mycket grov ståltråd, peta in den dubbelvikta ståltråden i två av bakselehålen, tvinna ihop och böj svagt uppåt, vips så har man en tömkrok som inte väger något och är "gratis". Ska nog göra en sån själv.

Ska prova det. Men till "åka fint"-selen behövs nog något tjusigare än en ståltråd. :d

LIA

Jag tejpar med den lilla "tappen" på svanskappan så inte tömmen fastnar där.

Svarar alla:
Alltså vagnen är ju rätt hög så linjen borde ju kunna bli bruten som den är nu oxå.

Jag har fått tömnycklar till min brösta, dom är ej "stående" utan hänger ner, det ser ut som droppar typ(jag kan fotta imorrn o visa) det är sånna jag tänkte till bakselen.
DSC07714.jpg
[/IMG]

Lägg märke till hur tömmen har fastnat på bröstan. Tur man har fått dit tömmnycklarna nu.

Ohhh, en gång fastnade tömmen i bröstan och hästen drog iväg, travare som hon var, hade inte en chans! Snäll häst som stannade på rösten efter några hundra meters travsken .. efter det skaffade jag tömnycklar. läskig lärdom.

fy vad snyggt ekipage ni är! avis, tänk om pontus vart svart istället för nordis ljusbrun, då hade allting matchat lätt.

Förra gången jag såg på anders eriksson träning här, så höll de på mycket med att ställa hästarna, och han visade hur man flyttar sina händer till höger o vänster för att få hästen ställd lättare, det kan man inte om man sätter dit ringar på bakselen. Så jag hade inte gjort det...Du kommer ändå bara att börja fastna kanske i skakelhållaren istället om du gör så. :) och då har du inte någon chans att slå loss tömmen om du har tömnycklar i bakselen.

Jag bruk ha problem med det med. Nu har jag tejpet på svansekappen och sedan har jag jort tömnyckler. Jag köpte kraftigt resår som jag knöta på svansekappen på både sider och har tömma igenom där. Nu behöver jag knappt tömmen till lille Kotte. Han hitt väga så bra.

Rut.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
352
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Juridik & Ekonomi Jag jobbar 25%, är arbetslös på 50% och långtidssjukskriven på 25%. Nu har jag haft en hel sjukdag på 100% och anmält detta till FK. Men...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Gnist
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 916
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård