Sv: Tömmar

:bow:

För att återgå till det tråden handlar om :angel: så har jag kört med lädertömmar som har nylonlina den sista biten fram till bettet! Har funkat bra tycker jag, lädret var ju lite stelt i början men blev ju klart bättre med användning!;)

Nu när jag köpte ny sele fick jag med tömmar där det var läder sista biten fram till bettet och restan var vävribb med insytt gummi! Har bara kört med dom en gång men dom kändes helt OK tycker jag!:) Visste inte ens att det fanns denna typ av töm, med gummi insytt!

maratontömmar brukar de kallas, jag har med såna, men de har varit för korta för att jag vågat använda dem till den långa rockarden.

Det är såna jag har! Som jag köpt för 800. Haha, säkert inte värt hälften av det! Nåja, gjort är gjort!

Aha!
Ja dom lär ju inte kasa ur händerna på en iaf! :D
Får se vad man tycker om dem efter några körvändor till! :)

Söt systerdotter!

Jasså, du är catch-driver..:angel:
Det spelar, enl mig, ingen roll hur många år eller hur kontinuerlig din körning/kurser har varit.

Är helt övertygad om att du besitter en stor körkunskap och det är previlegiat att få köra för en av de största i landet!

MEN (nu kom det..;) ) det ger dig ändå inte rätten att få tala om för andra att allt det som du inte förespråkar är skit....

Smidigare att vara utan häst..ja visst är det men man missar en massa kunskap som KÄNSLAN mellan hästen och en själv ger.
Kunskap som ingen Anders E i världen kan förmedla eller lära ut..

Fråga du anders vad han tycker om din sele..

Jag kan svara vad AE sa till mig i tisdags är jag var där för en selinpassning och tömkörning som blev en selinpassning och körning istället..
Jag har en Hööks finsele (köpt beg. även om den endast var använd 2-3 ggr vid tömkörning) och visst,som han sa...Indiskt läder,men duger till att börja med.
Ja,jag är en "hemmafixare" som faktiskt för första gången åkt på i mitt fall tänkt tömkörningsträning men som blev körträning istället..
Jag har läder/bomullstömmar..

Jag å min ponny..
HPIM2547.jpg

Fint ekipage!! Är hööks selen i indiskt läder? har i somras använt en sån på en inkörning och jag va nöjd, det enda dåliga är väl de där tilbury tugen istället för snabbkopplingar. Den är annars rätt snygg med lite lackdetaljer.
Vill förtydiga att du alltså inte har en skitsele utan en bröstsele av rätt modell, oavsett läderkvalitet.

Var har du köpt din rockard?

Tja,jag vet faktiskt inte om den är i indiskt läder,men AE sa så..
Vagnen är AE's och är en Troed Hanson (namnet??) och det absolut bästa jag någonsin suttit i,även om jag var superspänd å glömde hjälm å hela köret..:o
Enl- AE så kostar vagnen runt 11'+moms..:crazy: Jag ska.jag vill..Men har inte råd just nu..:o

Ponny? Är det inte en tinkerhäst (under ponny mått men iaf)? :)
Då är ju DriveOuts vagn lite billigare men sen är det frakt/transport oxå...

:)
Jo visst är hon min ponniiiiie.. :love: Visserligen maxad...
Och IC/Tinker.. ;) Hon är dubbelreggad..
Sitter å dregglar över DO's vagnar också,men jag lär få lugna mig till nästa år nångång då jag nu inom närmsta månaden tar hem en Tinker från Holland + att mitt(läs min dotters) fullblods (hopp)sadel inte passar alls så det är till å lägga pengar på det också..:crazy:

Men vänta ni,om några år ska jag köra par med mina nya Tinkrar (2 årsföl) som förhoppningsvis blir jämnstora också.. :love: :)

Så min lilla älskling,hon är bussig å låter mig få göra alla misstagen,hon bara suckar å väntar på att hon får rätt signaler..

Ja-hade man läst lite längre så hade man sett att du redan fått svar på var vagnen är tillverkad! :angel: :D

Jag kör med läder! jag tål knapt tyg och gummi grejs på tömmarna! dom säger det: har man en gång börjat köra med lädertömmar så blir det svårt att sluta ;) jag har travtömmar utan handstroppar just nu men vill ha riktiga körtömmar ca 1,5 :D

1.5?

Följde det inte med tömmar till din sele? En bra sele har alltid lädertömmar med.
Om du beställer en bra bröstsele på ex. equilex.se så får du hela kittet med draglinor, baksele, lös brösta och lädertömmar. Kör du med travsele idag?

Hej!

Nu kör jag med ganska smala lädertömmar som passar mig bra (har små händer). De är från Tärnsjö, men jag äger de inte så jag vet inte vad de kostade. Körde med vävribb tidigare men det kan jag bara rekommendera till hästar som är extremt känsliga i munnen. Annars är de inte särskilt behagliga!

Moa

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka