Sv: Tömmar

Men sniglis det vet du vell att det är "bara" körning det här handlar om, inget man vill lägga ner pengar på bra utrustning, "bara" för att köra några hundra meter...

Dessutom vore det ju dummt att ha kunskaper om vad man sysslar med när man kör, det är ju som sagt vad "bara" körning och inget farligt...

OBS!!!!!!!! Detta är ett uppgivet ironi inlägg från en som är så mörkrädd för hur folk beter sig när de håller på med körning att det finns inte i denna värld nån motsvarighet...

Jag har vävribbstömmar när jag tömkör unghästarna, blir ofta för tungt med lädertömmar (shetlandsponnyer). När jag kör har jag töm med invävda gummitrådar, en tredjedel är helt i läder (den delen som löper genom ringarna och fram till bettet).

Tack carolus, känner att jag har EN med mig. Och man får väl se det som du, lite småleendes från ovan :)

Folk tycker väl man är snobbig när man kör med "dyra" selar..känner mig inte så värst snobbig i begagnad idealsele, egenhändigt omgjord travrockard och nordis :) Allt går om man vill och är villig att ta in kunskap.

Jag fick lära mig här på buke vad draglinor var när det begav sig och hoppas kanske att man kan öppna ögonen på andra i samma situation. Väntar med spänning på Sellan :)

Ja men är det inte så andra svarar en här då? Att det är bara körning, det är inte så farligt, jag tänker inte betala så mycket när det finns gratis (att man sen har en jättedyr och sadel köpt för att den är bra hemma är en annan sak). Själv har jag tagit hjälp av kunnigt folk när jag lärt mig köra, vilket har medfört att jag har fått säkerhetstänkandet och hästkunskaper på köpet. Med kunnigt folk menar jag människor som JOBBAR med köring/hästar på heltid och har så gjort i många år...

Därför blir jag mörkrädd när jag hör och läser om folk som binder fast hästen i lyktstolpen för att de inte klarar av att hantera situationen, man selar på en häst man aldrig har kört, bara känt några dagar. Man skall göra allt själv, utan körkusnkaper, vore ju dumt att lära sig nåt av kunniga... :mad:

*känner mig LITE påhoppad här*

Lite fakta om mig då, Jag har en mkt tidigare körd ponny, och en bröstsele (bred) som jag köpt av en privatperson, HADE en bröstsele från börjes som jag blev av med, därifrån fick jag tömmarna. Nu kanske ni tycker att Chetak är ett dåligt märke, TROR att det är det märket på selen då det är ingraverat så i en av "stropparna" (kan ju vara en stropp som blivit utbytt) jag kan inte EXAKT varje namn på selen, men kan iaf brösta, svanskappa, däckel, buk/däckelgjord osv. jag HAR gått körkurs, tömkörningskurs med min ena häst (för anders eriksson), och kört andras hästar, bla travponnyruss som min kompis hade (som jag tappat kontakten med när hon flyttade) och körde med lokbrösta ett tag på en shettis, inte mina grejjer då jag bara "lånade" henne.

jag har en FIN rockard med stötdämpning och med "inbyggda draglinor" från Grafströms.

jag e inte helt efter även om ni kanske tror det :smirk:
jag kör inte i sån stor omfattning då det blir mest "skogslull" i skritt/några få minuter i trav.. då gör det väl inget om jag har tömmar gjora av bomull eller läder?

Min enda önskan till jul skall vara ett par lädertömmar! Är det så stor skillnad på vilket märke och varfördå? Ja, lite kan jag väl räkna ut, bättre läder =dyrare töm, men har verkligen Tärnsjö "monopol" på bra läderkvalitét?? Kan ni rekommendera andra bra märken så man kan specifiera beställningen till jultomten tro?
/Jenny

mm,.. jag kan ju göra det nästa gång han kommer upp till norrland :smirk:
om man får tid villsäga.. eftersom han brukar vara fullbokad när han väl kommer upp så man får typ boka ett halvår i förväg :smirk:

Det är tunnheten man vill åt, och Tärnsjö är världsberömt för sin kvalitet på läder. Men det finns såklart andra lika dyra tömmar att köpa i exempelvis holland, england men varflör stödja holländska lantbrukare när du kan stödja vegetabiliskt garvat toppkvalitets läder?

Men det vore kul om någon kan rekommendera ett annat märke så man vet!

Jag ha aldrig hållt i ett par skönare tömmar än tärnsjö och man har ändå träffat på ett antal när man tömkör andras hästar tex.

Det var inte riktat till någon särskilld, det var allmänt inom körvärlden faktist, det jag läser överhuvudtaget på Bukefalos, andra forum och vad jag har sett och hört hur en del tänker, om de ens tänker... Själv kör jag hos Anders Eriksson, tar till mig vad han, och andra tränare säger, läser om körning. Iom att jag började i den änden, köra för kunniga kuskar så har jag fått körkunskaper hästkunskaper och säkerhetstänkandet, som man inte får om man kör hemma, själv utan hjälp av kunskapen...

Det jag läser om här bland annat är att det är en väldigt liten minoriet som tar hjälp av körkunnigt folk...

Jag tror faktiskt att dressyrfolket o hoppfolket förfasar sig lika mycket över folk som hoppar höjder utan tränare eller bra sadel, bett mm, som den lilla utbildade kör-tävlande skaran gör över de som inte vet vad bakselen är.
Fast det är klart, kunnigheten inom ridning hoppas jag är bättre innan man skaffar häst än vad körkunskaperna är hos dem som råkar få en inkörd shettis i sin ägo och ska ge sig ut har.

Folk verkar tro att körning är lätt och inte krävande. Varför är det så? Varför ska den lilla kunniga skaran få skit från de mindre kunniga?

När det uppstår såna här diskussioner, då tänker jag tillbaka på de som jag har haft ett öppet sinne och viljan att lära sig, som Gullan tex. Hon är guld värd för hon visade att hon kunde sålla, tänka själv och förstå det stora hela, trots arga ordväxlingar som alltid kommer att uppstå på ett forum. Vi har följt henne från en oinkörd islandshäst med kass sele och okunniga medhjälpare och selförsäljare, till inkörd vagnshäst och en högst funktionsduglig sele och vagn, nu med fjädring och högt säte! Åh, om jag fick träffa dig!
Då är det värt att berätta tusen gånger varför man ska ha baksele, draglinor, svängel och säkerhetstänket när man kör sin häst.

Tack

Fast det är klart, kunnigheten inom ridning hoppas jag är bättre innan man skaffar häst än vad körkunskaperna är hos dem som råkar få en inkörd shettis i sin ägo och ska ge sig ut har.

Folk verkar tro att körning är lätt och inte krävande. Varför är det så? Varför ska den lilla kunniga skaran få skit från de mindre kunniga?
Du glömde de som ser en sele eller vagn som är till salu och man rätt som det är får för sig att börja köra. Trotts att man inte har suttit på en vagn ens, och skall göra det själv, utan att ta hjälp av körkunnigt folk, sånt gör mig mörkrädd...

Citerar Anders Eriksson: "...lädertömmarna skall ha måtten 3 mm tjocka, 18-20 mm breda och 16 m långa." Jag har en islandshäst i c-ponnymått + 1 föl, blir troligtvis i samma storleksklass. Vilken längd passar då?? Vill inte köpa för långa och klippa av när jag vill satsa på dyr kvalitét!
/Jenny

Jag har 16 meters tömmar, inte så praktiskt i vagnen men praktiskt utanför vagnen och så behöver jag inte köpa extra tömkörningstömmar. Tömkörningen är den viktigaste biten inom körningen så ett par 16 meters måste man alltid ha. Däremot tror jag att mina tärnsjö är 16 mm breda, för att passa kvinnohänder och inte anders händer :) De är stora.
Varifrån fick du anders citatet? hippson?

Anderscitatet är från en webbtidning: Hästfolk.se! Jag har tömkörningstömmar av tyg, de är nog 16 m tror jag och de har jag knytit av då jag tycker de är för långa! Det känns som att jag inte behöver ha ponnysarna så "långt bort", och de kräver inte lika stor volt heller. Finns det några som tömkör sina c-ponnysar? Hur långa tömmar har ni?

Jenny

Och jag har alltid för liten volt om man har ponnyerna inspända :) det är olika det där. När man kör på rakt spår tycker jag det är klumpigt med 16 meter, då hade 12 räckt. Har snubblat många gånger :)

Ännu en tråd där Anders E regerar..:angel:

Carolus, det är jättebra att du skaffar dig kunskaper inom körningen och det ifrån någon som verkligen besitter dom!

MEN.(tänk att jag alltid har detta men med..:) )..kan du inte tona ner dig lite i ditt sätt att uttrycka dig?
Vi har en snigelfarmor här och det räcker!!:p

Du har ingen egen häst eller hur?

Så du vet inte hur det är att växa ihop, att få den där telepatin mellan häst och människa som mångårig vänskap och kompanjonskap ger?
Som gör att man kan lita på sin häst och vet vad den är mogen för, vad den trivs med och vad den klarar av..

Vissa av oss har gått den långa vägen.
Vi satt som små barn i vagnen i ur och skur.
Så som jag har har med mig mina barn redan i bilbarnstolen när jag kör.

Vad jag ville ha sagt är att man behöver inte gå kurs på kurs för att bli en duktig hästmänniska..

Du har barn antar jag?

Tänk om någon som inte har barn skulle uttala sig om föräldraskapet och förfasa sig över vissa saker du gör?
Som skulle anklaga, håna, häckla dig..just för att denne har gått kurser om barn.
Men som själv inte har egna..och även om den har så har alla rätt att utöva sitt föräldraskap just på deras sätt utan att det skadar barnen.

Det du tycker är farligt kanske någon annan inte håller med om och tvärtom.

Vi är olika och fördöm inte någon.

Alla vill vi våra hästar väl och det finns inom körningen, precis som inom religionen, inte bara en sann väg alena!

Nä inga barn här, varför tror du att jag har det??? Det är så att jag har sett hur en skitsele "fungerar" stackars hästar... Men håll dig till travet du...

Det behövs ju kanske fler som Snigelfarmor och mig här... Varför skaffa en skitsele när det finns bra billiga selar...

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Jag har tömkört min pålle med ett par vävribbtömmar (på amtörnivå... ;) ). Obekvämt tycker jag. Så just nu håller jag på att göra ett par egna på mitt indviduella val i skolan, Sadelmakeri A (går NP inriktat Hästhållning). De ska bli 16 meter långa och 17 mm breda, i läder såklart :)

Nä inga barn här, varför tror du att jag har det??? Det är så att jag har sett hur en skitsele "fungerar" stackars hästar... Men håll dig till travet du...

Det behövs ju kanske fler som Snigelfarmor och mig här... Varför skaffa en skitsele när det finns bra billiga selar...

Tänkte på din bild..det var därför ditt ibland, enligt mig, omogna sätt inte riktigt hängde ihop med att va förälder..:angel:

Håll dig till travet du..
Ja du, jag har haft connemara, flera haflinger, kallblodstravare, shettis och ardenner/noriker med..

Stackars hästar..pinade allihopa av mig..som har haft 37 år på mig att bilda en uppfattning..:eek:

Det behövs fler som MIG och snigelfarmor här.

Ja jösses, snacka om att ställa sig själv på en hög pedistal pga av några kurser:D :D

Nu ska inte detta bli en smutskastartråd men jag ber dig återigen att tona ner dig.

Ditt sätt att utrycka dig kan såra andra som älskar sina hästar och sköter dom på bästa sätt..
De ska inte behöva höra sådant..att ge goda råd när någon ber om det är en sak, men att ständigt hålla på med skygglapparna på o spec på den nivån som du/ni befinner dig/er på har motsatt verkan.

Själv använder jag bara lädertömmar..som någon sa det är tyngden man vill åt och jag föredrar handtstroppar med.

Har testat brukskörning och där är det rep (ett tyngre sådant) som gäller.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18