Tömkörningsutbildningstankar

malumbub

Trådstartare
Vet inte om detta hamnar rätt nu...men nån kanske kan hjälpa mig rätt annars?

Jag tokgillar att tömköra och har deltagit på några clinics för nåt år sen, vilket gav mig en bra start på det hela. Tyvärr är den tränaren nu på andra sidan Atlanten och lär inte komma tillbaka på ett tag. :( (Jättekul för henne, men nu har jag ingen tränare...)

Så nu undrar jag hur jag ska gå vidare från detta...? Tips?
Finns det några längre kurser man kan gå? T ex som innehåller tömkörning, inkörning och körning eller nåt åt det hållet? Det jag hittills sett är vanliga clinics och så Skogshästens utbildning i Brukskörning på Kvinnersta.
Nån som har andra tips? Eller tips på vart jag kan vända mig?

Jag vill verkligen satsa på att komma vidare i tömkörningen nu (och bl a lära mig att köra "på rktigt" - har testat på att köra några gånger, men vill gå kurs i det så jag vet att jag gör rätt)...

Tacksam för hjälp och tips!

Sv: Tömkörningsutbildningstankar

Var bor du? Jag kanske kan hjälpa dig???

Just nu finns jag i Örebro. :D

Finns det verkligen inga mer långgående kurser om tömkörning/körning? :(
Hur har ni andra gjort? Lärt er via clinics eller har ni gått nån speciell kurs eller varit ute på praktik...eller vad?

Hur har ni andra gjort? Lärt er via clinics eller har ni gått nån speciell kurs eller varit ute på praktik...eller vad?

Jag bestämde mig en dag för att börja tömköra körponnyn. Han vände bara in och mina tömtag sa ingenting :angel: Minns att jag tänkte "hoppas ingen ser mig nu..." :rofl: Men jag fortsatte och kom på eftersom hur jag fick honom att gå hyffsat där jag ville. Tog nån lektion med en annan häst och fortsatte träna med ponnyn. Det är bara för ett år sen jag började tömköra på körkurserna ett av passen med nya hästen, i början främst för att han inte orkade med två körpass. Men då har jag under tiden fått körlektioner som också varit till hjälp.

Sammanfattningsvis är det väl bara att träna på och självlära sig när hjälp inte finns och ta alla chanser som ges till träning. Jag vet inget om träningar där nere men kolla med aktivt körfolk så får du säkert veta nåt. Man brukar kunna vara med och tömköra på körkurser även fast man inte har en körhäst om plats finns(här i alla fall). I annat fall kanske du kan få någon körmänniska som kan mer än dig inom området att hjälpa dig om du känner dig osäker i början. Fast det låter ju som du kommit igång lite i alla fall.

Jag har ju kommit en liten bit på vägen, men vill gärna fortsätta kunna ta hjälp av nån kunnig. Får väl försöka leta lite mera.

Största problemet just nu är dock att jag inte har råd med egen häst...så då blir det inte så många tillfällen att träna just nu... (Ska försöka hitta nån som vill ha hjälp nån dag i veckan...)

Jaha, ja då blir det svårare. Men bästa sättet tror jag skulle vara att få tag på folk som kör som du kan följa med. Körfolk är ju sällskapliga människor som ofta sitter och kör i sin ensamhet och önskar sällskap!

Tycker oxå om att tömköra men det har blivit betydligt mer finlir sedan jag började med islänningar. Det är inte mkt kurser med det här uppe och den som har det har mer än fullt och många på kölista.

Så har försökt läsa och testa mig fram så nu går skänkelvikningar, öppnor och slutor riktigt bra. Men skulle vara roligt att gå lite kurs.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 720
Senast: TinyWiny
·
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 206
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård