tömkörnings hjälp

J

jupiter-judex

jag slogs av att det var väldigt längesedan jag tömkörde och blev lite sugen när jag satt och läste alla inlägg. men har inte direkt tillgång till ridhus just nu så det får väl vänta lite. men det skulle vara roligt om ni ville reda ut lite saker åt mig. ska man ha tömmen fäst i bettet och genom den översta ringen på bägge sidor? eller ska man ha innersidan lite ledande genom att fästa i ringen längre ner och genom bettringen och sen till handen?

såg någon som hade yttertömmen långt ner och runt bakbenet om man säger så för att få med yttersidan och hindra yttersidan att skjutas ut. men då min häst är lite bakrädd så funkar det nog bättre med tömmarna över ryggen som vid en longering..

hur fäster ni tömmarna på inner och yttersida?

Sv: tömkörnings hjälp

Varför måste du ha ridhus? Det är väl mycket mysigare att tömköra ute så man får en promenad samtidigt? :)

Eftersom jag har körhästar som inte får vara bakrädda så tömkör jag med ganska låga tömmar (tror bara jag har ett par ringar i tömkörningsgjorden...) men tömkör jag med selen på så blir det ju att tömmarna hamnar lite högre, jag tycker det funkar vilket som. Jag fäster bara tömmarna i bettet och drar igenom ringarna, inte svårare än så :)

måste väl inte ha ridhus men vill nog ha paddock i alla fall i början. känns så otryggt om han sprattlar iväg:crazy:
eftersom han är lite sjåpig med allt som är bakom han så funderar jag på om det inte är smidigast med tömmarna i de översta hålen så tömmarna hamnar över ryggen och jag vid sidan av han så jag slipper gå bakom...men om jag har tömmarna längre ner måste jag väl nästan gå bakom:confused:

Hur jag fäster tömmarna beror på vilken effekt jag vill ha. Oftast tömkör jag med tömmen ganska lågt fäst i gjorden till att börja med då min häst behöver jobba i lägre form. Vill man får en stadigare yttertöm tex kan man sätta den dubbel (gjord-bett-gjord-hand) och vill man få en ledande effekt sätter man innertömmen gjord-bett-hand. Att ha yttertömmen runt rumpan kan vara ett sätt att se till att rumpan inte försvinner ut när du ställer innåt vilket innebär att hästen ändå inte böjer sig. De flesta hästar brukar vänja sig vid det snabbt men man ska självklart inte riskera att något händer.

måste väl inte ha ridhus men vill nog ha paddock i alla fall i början. känns så otryggt om han sprattlar iväg:crazy:
eftersom han är lite sjåpig med allt som är bakom han så funderar jag på om det inte är smidigast med tömmarna i de översta hålen så tömmarna hamnar över ryggen och jag vid sidan av han så jag slipper gå bakom...men om jag har tömmarna längre ner måste jag väl nästan gå bakom:confused:

Jag tycker inte du ska börja tömköra förrän du har tränat hästen såpass mycket och har såpass mycket "kontroll" på honom så att du kan gå bakom, ta tag i problemen istället för att undvika dom genom att sätta tömmarna på ryggen, annars lär han sig aldrig. :)

Kan vara svårt att göra voltarbete bland en massa tallar. beror på varför man tömkör hästen.

Ska man lära en ung häst att ta styrning går det kanske utmärkat att göra det i skogen.
Är det för att stärka upp en äldre häst coh få den lösgjord är man kanske ute efter med dressyr i det hela.

Varför skulle man behöva va i skogen bland massa tallar? Man behöver inte ha ett fyrkantspår för att träna dressyr, det går lika bra på en väg eller ett gärde.

Så din häst kan inte lyfta på fötterna? Kan man träna på gräsbana kan man väl träna på ett gärde. Det är bara "fyrkantsidioter" (som min tränare så fint kallar dom) som måste ha en paddock eller ett ridhus för att kunna träna sina hästar. Jag har varken paddock eller ridhus hemma och jag tävlar L:A med min ena och är uttagen till landslaget i körning med min andra (och i körning är det ännu viktigare med underlaget än i ridning) så det är bara skitsnack. Allt går om man vill (och kan). Klart att det underlättar att ha en bra bana att träna på, men det är absolut inget måste.

Senast ändrad:

TS kanske int ehar underlag som passar annars. Den tanken har inte slagit dig.

Oavsett gren är underlaget viktigt om man ska träna.

Vilka klasser du ev tävlar osv. Har inte med tråden att göra.

Nej, den tanken har inte slagit mig eftersom man som sagt kan vara nästan vart som helst och träna, om man bara vill. Det har visst med tråden att göra eftersom du påstår att det är viktigt ha ett bra underlag för att kunna träna, det faktum att jag kommit såpass långt utan perfekt underlag är ett bevis på att man inte alls måste ha det.

Om nu TS VILL vara på en bana, så frå h*n vara det....

För dig kanske det funkar att träna seriös dressyr på ett plöje, men inte för alla..

Varför överdriver du allting? Vadå plöje? Ett gärde behöver väl inte vara ett plöje?

Det är klart att h*n får vara det om h*n vill, jag poängterade bara att man måste inte ha en paddock eller ridhus för att tömköra/träna.

Nej, men eftersom vi inte vet vilka möjligheter TS har med underlag, så får man helt enklet lita på att en bana är bäst för dem.

självklart fattar jag att det går att vara i skogen, rider ju nästan bara där och det funkar utmärkt! vad jag inte förstår är varför du tycker jag ska låta bli att tömköra över huvud taget?? bara för att jag vill börja på inhägnat område för att jag ska känna mig trygg så tycker du jag ska skita i det....konstigt!
min häst är 18 år och jag känner han ganska väl vid detta laget och tycker nog att jag har kontroll på han, men förstår inte hur du menar att jag ska lära mig få kontroll på han med tömmar om jag aldrig börjar?
nu frågade jag ju om placering av tömmar och inte om huruvida ni tycker jag ska tömköra eller inte....blir lite besviken

såg att du först gav mig åsikter om tömplacering så det ber jag om ursäkt för!! men jag tycker fortfarande att det är lite hårt att be folk låta bli.

såg att du först gav mig åsikter om tömplacering så det ber jag om ursäkt för!! men jag tycker fortfarande att det är lite hårt att be folk låta bli.

Du missförstog nog mig lite, det var dumt formulerat. När jag skriver tömköra så menar jag att man går en bra bit bakom hästen, och det ska du nog vänta med tills du fått kontroll på honom från sidan. När jag börjar tömköra så går jag först vid manken på vänster sida och håller en arm över halsen på hästen för att lära den höger och vänser osv (fast det tror jag ju din häst redan kan :) ) Sen flyttar jag mig längre och längre bak för varje gång så jag till slut (kan ta ett ganska bra tag) kan gå en bra bit bakom. Det var absolut ingen kritik mot dig, bara lite klumpigt formulerat :) jag tror säkert du har full kontroll på honom annars och vill du vara på inhängnat område så förstår jag det, men om du försöker på detta sätt så brukar det gå jätte bra!

Lycka till! :)

ok det e lugnt! jo, höger och vänster kan han:) och mitt syfte är nog mest att typ longera med tömmar för jag tycker det ger lite mer än bara med longerlina.

*lånar tråd*

Hur gör ni när ni tömkör en konbana? Går ni innanför eller utanför hästen i svängarna?
Jag var på en tömkörningskurs i höstas, där skulle vi flytta oss utanför hästen när den skulle svänga. När jag tömkört för mig själv hemma har jag svängt hästen runt mig eller följt samma spår.
Vad har ni för tömfattning? Fick på kursen lära mig att tömmen ska in mellan pek- och långfinger. Annars brukar jag ha tömmen genom handen uppifrån och ner med tummen ovanpå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 399
Senast: Zarro
·
Ridning Jodåmensåatte.. Efter 10 veckors boxvila har jag äntligen fått börja sätta igång mitt lilla gryn..eller ja..min lilla-:devil: får jag...
Svar
12
· Visningar
3 483
Senast: mooona
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka