tömkörnings hjälp

Sv: tömkörnings hjälp

Jag har tömmen mellan fingrarna.Pek och långfinger.

Var jag själv placerar mig vid tömkörning beror lite på hur hästen går för tillfället. Dcok brukar jag oftast vara innanför hästen i vändningar. Skjuter den ut baken sätter jag emot med pisken.

Unga elelr ovana hästar kan dock ibland kräva att man med sin egen kropp agerar lite broms elelr vad jag ska kalla det.

Nu har jag tänkt och känt lite. Det känns som att när man går utanför hästen i svängen behöver man inte greja så mycket med tömmarna utan kan behålla samma tömfattning banan igenom.

*lånar tråd*

Hur gör ni när ni tömkör en konbana? Går ni innanför eller utanför hästen i svängarna?
Jag var på en tömkörningskurs i höstas, där skulle vi flytta oss utanför hästen när den skulle svänga. När jag tömkört för mig själv hemma har jag svängt hästen runt mig eller följt samma spår.
Vad har ni för tömfattning? Fick på kursen lära mig att tömmen ska in mellan pek- och långfinger. Annars brukar jag ha tömmen genom handen uppifrån och ner med tummen ovanpå.

Jag går där det är lättast :) Om jag inte går rakt bakom så går jag nog lite mer på vänster sida...har inte tänkt så mycket på det :) Jag har tömmen in mellan pek- och långfinger, sen beror det ju på om man har tvåhands- eller enhandsfattning. I maraton håller jag som när man rider, får bättre tag då :)

Ja, har du problem med att du slappar i tömmarna( väldigt vanligt) så var det säkert därför er kurs instruktör sa så.

Övning ger färdighet:D

Och placeringen av dig har ingen betydelse i det långa loppet. bara det funkar för dig.

Eller också var det hästen, paddocken och lädertömmarna som gjorde att det gick lätt att styra runt banan.

Jag är verkligen inget proffs på tömkörning men vill ändå ge några små råd till nybörjare. Undvik långa textiltömmar. Greja så lite som möjligt med tömmarna. Se till att hästen fungerar bra att leda från båda sidor innan du tömkör. Det underlättar om hästen är någorlunda rakriktad. Ha medhjälpare. Bra skor.

kl

Jag tömkör oftast på ridbana eller i ridhus och då har jag yttertömmen fäst från min hand-in genom översta tömringen-genom bettet-fäst i en nedre tömring. (förstår ni?)
Innetömmen fäster jag från minhand-genom bettet-i en nedre tömring, på det sättet kan man reglera ställningen väldigt bra och ta hjälp av innertömmen att flytta bogar osv.

Håkan lärde mig detta och jag tycker det fungerar utmärkt. :bump:

jag tömkör mycket på placering. Står jag still är hästen lugn, rör jag mig mot baken ska baken flyttas ut, rör jag pisken mot mitten ska hästen flytta sig rakt ut, går jag framför bogen ska hästen sakta av.. vänta. Går jag bakom rumpan ska hästen drivas framåt.
Jag är liksom hästen med min överkropp...

*kl
Jag har tänkt att börja tömköra min 17åring. vet dock inte om han är tömkörd innan. Vi la på honom all utrustning i stallet, och han tog det ko-lugnt, så jag tror att han är det.
Hur märker man om han är det annars? Vill ju inte skrämma slag på honom.
Vad har ni för utrustning när ni tömkör? (är inte alls med på detta, utan vill mest göra det för att stärka ryggen på honom, så förklara gärna hur utrustningen ser ut ;) )
Har utrustning att låna i stallet, men vill inte missa något, eller ta på honom för mycket.
Tacksam för svar :bump:

Hej!

Jag tömkör nästan bara i skogen just nu, mycket bättre underlag där än på volten!! Dressyra går alldeles utmärkt i skogen, på vägar och stigar, styrning runt träd, är jättebra träning och lyfta fötter över rötter med!

Sen kan jag väl kanske förstå TS om den inte vill ge sej ut i skogen med helt färsk häst, speciellt om den är lite fjompig. Ta med dej en kompis som leder till att börja med och se vad som händer. De flesta hästar tycker det är superskoj med tömkörning och går du mycket sicksack mellan träd kommer häst inte hinna tänka på att fjompa runt:-)

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 399
Senast: Zarro
·
Ridning Jodåmensåatte.. Efter 10 veckors boxvila har jag äntligen fått börja sätta igång mitt lilla gryn..eller ja..min lilla-:devil: får jag...
Svar
12
· Visningar
3 483
Senast: mooona
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka