Tömkörning

Zarro

Trådstartare
Har ni några bra tips på hur man ska göra då ens häst varje gång man är ute och tömkör vänder om ett x antal ggr.Ibland börjar han småstegra och ibland när han vänt sig om börjar han springa.
Som tur var är han inte så stor.
Han gör dock aldrig det här när man är ute och kör honom för vagn.
Hur ska jag bära mig åt?:crazy:

Sv: Tömkörning

hur har du tömmarna spända när du tömkör?
en av mina hästar var tidigare svår att tömköra då han gärna vände och verkade orolig. Fick tips att ha låg fastsättning på tömmarna så han fick "stöd" för rumpan istället för att fästa i vanliga ringarna som man använder till körning.
Använder mest däckeln till travselen när jag tömkör och drar då tömmarna genom skakelöglorna, använder man en tömkörningsgjord finns ju oftast ringar ungefär mitt på hästen att dra tömmarna igenom.

Annars kanske det är bra att få med sig någon som kan gå bredvid hästen och därigenom visa att man ska gå framåt och inte försöka vända eller liknande

Har haft samma problem som du. Min häst gick fint framför rockarden men ville gärna vända när vi tömkörde. Det enda som hjälpte var att vara väldigt uppmärksam och bestämd och försöka stoppa vändningen innan hon hann före, och träna träna träna. Till slut släppte det. Lycka till!

Har ni några bra tips på hur man ska göra då ens häst varje gång man är ute och tömkör vänder om ett x antal ggr.Ibland börjar han småstegra och ibland när han vänt sig om börjar han springa.

Det kan hjälpa om du får ner tömmarna. Om du kan ha dom mer på sidan av ponnyn. Prova.//bonny.

Just det, det underlättade när jag fäste tömmarna längre i en tömkörningsgjord i stället för lokselen!

Jag minns en ardennerhingst som gjorde så hela tiden. Då gjorde vi så som bonny skrev. Det gick riktigt bra då. Man kan ju styra upp dom lite mer då. Ett bra tips tycker jag.

Det beror väl lite på varför han gör det... blir han uttråkad av tömkörningen? busar han med dig med glimten i ögat? eller :devil:-las han med dig?

Jag har löst problemet på olika sätt med olika hästar.
Att "hålla om" hästen med töm och spö är ju grunden och att förekomma hästen i vändningen.
* Gör halt och visa lugnt tillbaka hästen på sin plats (d.v.s. ursprungsläget), beröm när han gör rätt
* Fungerar inte det så får man förtydliga att det är fel att vända runt och rätt att gå framåt

En sista variant för idag, även lämpligt att skicka in till roliga hem-videos:
Vill du inte bråka med hästen men den bara snor runt och stirrar på dig under tömkörning så titta inte på hästen utan snurra bara på precis som det var det du hade tänkt att göra, alltså se till att du hela tiden är placerad i rätt position bakom hästen trots att den vänder... efter några minuter tröttnar hästen och stannar i rätt position! Kan behöva upprepas 2-3 gånger, sen är hästen definitivt urless på att snurra och eventuella åskådare ligger på marken och vrider sig av skratt. (jo då, jag har provat den variantet oxå, gäller bara att vara envisare än hästen! :D)

Testade att tömköra honom i paddocken när han inte vände en enda gång eller gjorde något annat jävelskap utan gick på som ingenting.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 467
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka