Tömkörning

Marvin

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en tråd sprängfylld med tips, åsikter och kloka råd om tömkörning! :bow: Någon som har en länk till en bra sida på nätet?

Vad använder ni för utrustning, hur använder ni utrustningen, basala kunskaper och säkerhetsråd?

Jag har för egen del mest longerat, har provat på tömkörning på egen hand ibland, samt att jag när jag jobbade som hästskötare brukade värma upp svårklassdressyr-hingsten inför träning med något som vi kallade dubbellongering. Detta var som longering, men med en extra lina som yttertöm som gick över ryggen på hästen till min hand. Har tyvärr glömt bort hur vi brukade fästa linorna, samt att hästen jag har nu inte är på långt när lika väluppfostrad som hingsten var.

Jag är med andra ord rostig och behöver lite uppdatering. Speciellt säkerhetsaspekten är intressant, då jag misstänker att Reszgö (pållan) inte drar sig för att kicka efter mig.

Alla tips mottages tacksamt (utom "skaffa dig en tränare" för det finns ingen att få tag på. Men alla är välkomna ner hit och visa :) :angel: )
 
Sv: Tömkörning

Råd 1: Använd hjälm och bra handskar.

Råd 2: Om du går rakt bakom hästen, så gå så pass långt bakom så att hästen inte når dig att kicka. Eller gå vid sidan om.

Råd 3: Ta det lugnt. En sak i taget, ett steg i taget. Börja inte trava förrän skritten funkar, börja absolut inte galoppera förrän du har full koll i traven.

Råd 4: Köp delbara tömmar.

Råd 5: Köp en gjord som sitter på plats. Gärna med stora ringar på flera ställen så att du kan variera höjden på tömmarna. Se till att tömmarna kan obehindrat löpa fritt genom ringarna.

Råd 6: Gå inte efter som en fladdrande vante, utan var mer som ett ankare, speciellt på volt. Då ska du helst stå still och bara vrida dig runt. Glöm dock inte att din kropp verkar drivande på hästen, så vill du att den tar i kan du behöva ta ett kraftigt steg för att visa detta.

Råd 7: Dina händer ska vara mjuka och fina och du ska hela tiden ha mjuk kontakt med hästen. Tömmarna ska känna som gummiband. Tömmarna ska vara en förlängning av dina armar och ska inte fladdra eller glappa. Och höj inte upp axlar och armbågar för högt. Det tröttar ut och sliter.

Råd 8: Behöver du hjälp till framåtdrivningen (som stöd till rösten) så använd inte tömmarna till det. Ta då hellre en körpisk som du riktar bakom dig för att kunna ta fram den vid behov genom en handledsrörelsen. Om du går rakt fram kan det vara lättare att ha pisken framför dig, men tänk då på att den blir skarpare för hästen också.
 
Sv: Tömkörning

Råd 9: Segdra inte. Ta och ge, ta och ge. Använd dig själv som stoppkloss och stanna till i steget om handens små signaler inte räcker till.

Råd 10: Om du kör på volt, så kör fyrkantigt. Som ett ruter ess, som en stoppskylt eller nåt annat passande. VÄND hästen runt HÖRNEN på "volten", d v s ta ut punkter där du bestämmer att hästen ska vända och så följer du det. Hästen ska alltså gå rakt och vända inåt för att sedan rakställas igen.

Råd 11: Tjata inte samma sak hela tiden. Minska och öka volten, rakt spår, böjt spår, ute och inne, tempoväxlingar, fyrkantsspår med volter på bestämda punkter...o s v. Tömkör inte för länge. 20 minuters tömkörning på banan kan räcka gott och väl. Koncentrera dig på att hästen förstår dig och försöker, sikta på att ni ska klara av det du vill, kräv inte på en gång.

Råd 12: Använd tömmarna precis som när du rider; ytter är stöd, inner böjer. Ha en jämn och fin kontakt. (<--- Kan inte sägas för många gånger.)

Råd 13: Kom ihåg att det är minst lika viktigt med uppvämrning och avtrappning som vid ridning. Att komma ut och bara skritta vid hand efter ett pass är väldigt bra för musklerna, så att de får sträcka ut sig och slappna av.

Råd 14: Strunta i hästens huvud så länge den trampar bra med benen och jobbar framåt. Koncentrera dig på vad hästen gör med sina ben, höfter, bogen och rygg/mage. Huvudet kommer automatiskt när resten av kroppen jobbar rätt. Låt dock inte hästen hänga i tömmen, men dra inte upp den så att den stänger av.
 
Sv: Tömkörning

Så, lite att börja med.

Har du möjlighet att beställa hem t ex Tömkörning med Anders Eriksson? Videon ger rätt bra grund.

Och jag hade gärna kommit ner, om jag haft råd.
 
Sv: Tömkörning

:bow: :bow: :bow:
Tack! :love:

När kan du komma? Om man beställer nu är det typ gratis att åka i mars eller så! :idea: ;)

Finns tömkörningsvideon på DVD? Har ingen tv eller video, bara laptop.
 
Sv: Tömkörning

Jupp, DVD.

Som sagt, hade jag haft råd hade jag gärna åkt ner.
Tyvärr har jag inte råd och tror inte dessutom Arbetsförmedlingen godkänner resan...om jag inte åker för att söka jobb... :D
 
Sv: Tömkörning

Hade för mig i a f att den fanns på DVD, men nu när jag skulle leta upp köpställe så hittar jag inte... :(
 
Sv: Tömkörning

Råd 6: Gå inte efter som en fladdrande vante, utan var mer som ett ankare, speciellt på volt. Då ska du helst stå still och bara vrida dig runt. Glöm dock inte att din kropp verkar drivande på hästen, så vill du att den tar i kan du behöva ta ett kraftigt steg för att visa detta.

Råd 7: Dina händer ska vara mjuka och fina och du ska hela tiden ha mjuk kontakt med hästen. Tömmarna ska känna som gummiband. Tömmarna ska vara en förlängning av dina armar och ska inte fladdra eller glappa. Och höj inte upp axlar och armbågar för högt. Det tröttar ut och sliter.

Råd 8: Behöver du hjälp till framåtdrivningen (som stöd till rösten) så använd inte tömmarna till det. Ta då hellre en körpisk som du riktar bakom dig för att kunna ta fram den vid behov genom en handledsrörelsen. Om du går rakt fram kan det vara lättare att ha pisken framför dig, men tänk då på att den blir skarpare för hästen också.

Har några kommentarer:

Råd 6: Står du bara stilla på volten och bara vrider dig runt så kan du lika gärna longera. Det finns vissa övningar där man står stilla men det är nog lite överkurs så här i början. Du använder din kropp lika mycket när du tömkör som när du rider. Att går runt som en ankare gör bara nytta om du vill stanna hästen. När du gör en förhållning med tömmarna så gör du samma sak med kroppen som när du rider. Var inte rädd för att gå runt med hästen. Att tömköra är så mycket mer än att bara stå stilla på en volt. Däremot skall du alltid ha ett mål med det du gör.

Råd 7: Beroende på vad du vill att du skall göra så brukar det behövas att man lyfter både axlar och händer högt. Nu menar jag inte att du skall gå med händerna uppe vid huvudet men att bara ha händerna hängade långt ner bara för att det är bekvämt är som att sitta och pressa ner händerna när man rider. Ibörjan innan man är van så är det jobbigt att tömköra. När man tömkör på tex volt och börjar känna att man får lite ont i musklerna i axlarna då vet man att man gör rätt.

Råd 8: Skippa pisken helt i början. Den är för det mesta bara i vägen. Det är tillräckligt jobbigt i början att hålla koll på tömmarna. Man brukar generellt driva med yttertömmen. Det brukar underlätta om den är av läder. Det är svårt att få till en bra klatch med en tygtömm. Ibörjan brukar man behöva klatcha till hästen med tömmen över rumpan men de flesta hästar fattar mycket kvikt. Tanken är att man till slut bara behöver höja handen för att driva. Tänk också på att länga ditt egna steg och tempo. Hästen är mycket känsligare för kroppsspåk än vad många tror. Som du ser nu så är det i detta fallet helt fel att gå med kroppen som ankare. Med rösten/tömmen säger du öka och med kroppen säger du sakta ner. Detta är dock något man kan utnyttja när man gör bla piaff men jag misstänker att det är lite av en överkurs så här i början.

Min häst är nu så pass välskolad att hon ökar när jag ökar mitt steg. Gör en halvhalt när jag rätar upp mig. Svänger när jag går mot hennes rumpa osv. Tanken är alltså att man skall tömköra på samma sätt som när man rider med hjälp av din kropp. Utan synliga signaler. Om du tittar på ett riktigt duktigt ekipage så ser det ut som om den som tömkör inte gör så mycket alls men det är precis tvärt om det är bara det att man själv inte klarar av att uppfatta all kroppsspråk.

Annars är det mycket bra råd du har fått. Ett tipps är att tömköra en sida åt gången. Det brukar vara svårt att hinna med båda sidorna så här i början innan hästen och du har fått riktigt bra koll på allt. Jag brukar göra varannan dag vänster och varannan dag höger.

Sen längden på passet avgörs helt av vad hästen och du orkar med. Skrittar du bara så orkar hästen mycket mer än om du bara galopperar.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Råd 6: Står du bara stilla på volten och bara vrider dig runt så kan du lika gärna longera. Det finns vissa övningar där man står stilla men det är nog lite överkurs så här i början. Du använder din kropp lika mycket när du tömkör som när du rider. Att går runt som en ankare gör bara nytta om du vill stanna hästen. När du gör en förhållning med tömmarna så gör du samma sak med kroppen som när du rider. Var inte rädd för att gå runt med hästen. Att tömköra är så mycket mer än att bara stå stilla på en volt. Däremot skall du alltid ha ett mål med det du gör.
Det jag ville få fram var att man inte ska låta sig dras runt av hästem, för då får man inte till halvhalterna och därigenom är passet värdelöst ur tömkörningssynpunkt. Jag menade inte att man ska stå där, rakt upp och ner, och göra inget alls. Att gå runt som ankare i det rådet är lika med att våga ta förhållningarna med hela kroppen och inte bara händerna, för om hela kroppen tar dem, så slipper man göra så mkt med händerna och kan bibehålla en mjuk kontakt. På rutinerade hästar räcker det oftast med en kramning i handen, men eftersom alla parter i detta fallet skulle vara gröna, så försökte jag tänka ur den vinkeln. Att sen inte kunna visa på plats vad jag menar gör det hela lite svårare också.

Råd 7: Beroende på vad du vill att du skall göra så brukar det behövas att man lyfter både axlar och händer högt. Nu menar jag inte att du skall gå med händerna uppe vid huvudet men att bara ha händerna hängade långt ner bara för att det är bekvämt är som att sitta och pressa ner händerna när man rider. Ibörjan innan man är van så är det jobbigt att tömköra. När man tömkör på tex volt och börjar känna att man får lite ont i musklerna i axlarna då vet man att man gör rätt.
Jag skrev inte nånstans att händerna ska vara nere vid knäna. Jag bara varnade om att inte höja o spänna.
Överarmarna bör man ju ha som vid ridning; längs med överkroppen, med en böjning i armbågarna.
Om man börjar få lite ont i musklerna så spänner man sig. Ja, det är ovant att ha händerna där man har dem om man inte gör så vid ridning och händerna är ovana vid tömmarnas tyngd, men man ska inte ha ont. Då spänner man sig och blir stel. Och det ska man inte bli ens i början.
Det är skillnad på att få ont i musklerna och att känna av träningsvärk.


Råd 8: Skippa pisken helt i början. Den är för det mesta bara i vägen. Det är tillräckligt jobbigt i början att hålla koll på tömmarna. Man brukar generellt driva med yttertömmen. Det brukar underlätta om den är av läder. Det är svårt att få till en bra klatch med en tygtömm. Ibörjan brukar man behöva klatcha till hästen med tömmen över rumpan men de flesta hästar fattar mycket kvikt. Tanken är att man till slut bara behöver höja handen för att driva. Tänk också på att länga ditt egna steg och tempo. Hästen är mycket känsligare för kroppsspåk än vad många tror. Som du ser nu så är det i detta fallet helt fel att gå med kroppen som ankare. Med rösten/tömmen säger du öka och med kroppen säger du sakta ner. Detta är dock något man kan utnyttja när man gör bla piaff men jag misstänker att det är lite av en överkurs så här i början.
Det var just att driva med yttertömmen som jag skulle vilja få folk att undvika, eftersom man då tappar den mjuka och jämna kontakten som jag alltid eftersträvar. Och nej, men ska inte börja med pisk, men i mina ögon är en pisk bättre än fladder i tömmarna.
Jag menar inte att man HELA tiden ska gå som ankare. Och jag skrev att hästen reagerar på kroppspråk.


Min häst är nu så pass välskolad att hon ökar när jag ökar mitt steg. Gör en halvhalt när jag rätar upp mig. Svänger när jag går mot hennes rumpa osv. Tanken är alltså att man skall tömköra på samma sätt som när man rider med hjälp av din kropp. Utan synliga signaler. Om du tittar på ett riktigt duktigt ekipage så ser det ut som om den som tömkör inte gör så mycket alls men det är precis tvärt om det är bara det att man själv inte klarar av att uppfatta all kroppsspråk.
Kul att din häst är så lyhörd och rutinerad!
Det är dock inte denna hästen och innan den fattar vad den ska göra, så kommer den tolka in ALLA intryck den får. Målet är som du skriver att göra osynliga hjälper, men det är en bit dit från en helt grön häst.

Annars är det mycket bra råd du har fått. Ett tipps är att tömköra en sida åt gången. Det brukar vara svårt att hinna med båda sidorna så här i början innan hästen och du har fått riktigt bra koll på allt. Jag brukar göra varannan dag vänster och varannan dag höger.
Jag tömkör gärna båda sidorna samma dag, så att de får samma förutsättningar. Och i så fall kortare pass.

Sen längden på passet avgörs helt av vad hästen och du orkar med. Skrittar du bara så orkar hästen mycket mer än om du bara galopperar.
Där håller jag inte med dig. I början kan 10 min skritt räcka väldigt långt, då allt är nytt för hästen.

tio tecken
 
Sv: Tömkörning

Okej då hänger jag med. Vi tänker nog ganska så lika ändå. Det är inte alltid så lätt att skriva så att den andra förstår precis vad man menar och inte är det alltid lättare att läsa precis vad den andra menar (nackdelen med internetforum :D).

Några mer funderingar:
Att man tappar kontaken på yttertömmen i en inlärningsfas är försumbart. Däremot skall man inte gå och driva med den hela tiden. Det är därför det är bättre att klatcha till några gånger rejält (obs nu menar jag inte att man skall piska hästen till döds) så behöver man inte göra så mycket mer. Sen räcker det att bara höja ytterhanden för att hästen skall öka. Skulle man behöva upprepa en klatch någon gång så är inte det hela världen.

Att spänna sig är inte bra. Men man brukar ha handen höjd + att händerna inte är ihop som vid ridning när man tex är på volt. Tar man ett ledande tygeltag så skall vinkeln mellan tömmen och bettet vara mins 90 grader utan att man går före hästen. Annars gör man inte ett ledande tygeltag utan förhållande. Just att man har händerna brett isär brukar vara det jobbigaste i början. Detta kräver också att handen är lite lyft så man inte drar bettet neråt (men inte lika mycket lyft som vid tex en galoppfattning). Detta gäller dock vid tömmsättning gjor-bett-innerhand. Har man annan tömsättning så är det inte säkert att det fungerar så. Bara så vi talar om samma sak.

Ja hästen kommer att tolka alla intryck precis som den gör i vanliga fall det är därför det är så viktigt att man är tydlig med de signaler man ger i början. Man överdriver med andra ord för att underlätta för hästen att veta vilka signaler den skall lyssna på.

Hästen får aldrig samma förutsättningar även om man byter varv samma dag. Tycker bara att det skapar onödig stress då folk tänker "oj jag måste ju hinna jobba i andra varvet också". Det viktiga är att man ger lika mycket träning i båda varven med jämna mellanrum.

Nu tömkör jag i princip varje dag så för mig är det inte så lång tid mellan gångerna. Om man tömkör bara en gång i veckan så är det en fördel att jobba igenom båda varven men inte ett måste, under förutsättningen att man tar andra varvet nästa gång.

Nja i början så håller man sig till väldigt enkla saker så att det inte blir så mycket nytt för hästen. Svårt att hinna med båda varven också om man bara skall hålla på så kort tid (om man nu vill göra båda varven samma dag). Däremot är det bra om man slutar efter 10 minuter om det fungerar mycket bra som belöning för hästen.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

(nackdelen med internetforum )
Ja, precis.

Några mer funderingar:
Att man tappar kontaken på yttertömmen i en inlärningsfas är försumbart. Däremot skall man inte gå och driva med den hela tiden. Det är därför det är bättre att klatcha till några gånger rejält (obs nu menar jag inte att man skall piska hästen till döds) så behöver man inte göra så mycket mer. Sen räcker det att bara höja ytterhanden för att hästen skall öka. Skulle man behöva upprepa en klatch någon gång så är inte det hela världen.
Jag håller inte med dig. :D Jag tycker det är jätteviktigt att man redan från början får lära sig att ha en mjuk och jämn kontakt.

Att spänna sig är inte bra. Men man brukar ha handen höjd + att händerna inte är ihop som vid ridning när man tex är på volt. Tar man ett ledande tygeltag så skall vinkeln mellan tömmen och bettet vara mins 90 grader utan att man går före hästen. Annars gör man inte ett ledande tygeltag utan förhållande. Just att man har händerna brett isär brukar vara det jobbigaste i början. Detta kräver också att handen är lite lyft så man inte drar bettet neråt (men inte lika mycket lyft som vid tex en galoppfattning). Detta gäller dock vid tömmsättning gjor-bett-innerhand. Har man annan tömsättning så är det inte säkert att det fungerar så. Bara så vi talar om samma sak.
Ja, man ska röra på händerna/underarmarna, men det gör jag till en viss del även när jag rider. Jag kan inte ta ett ledande tygeltag när jag rider heller om jag inte tar ut handen fram-åt sidan. Samma vid tömkörningen.
Nu har jag tyvärr ingen bild uppe just nu på hur jag menar att man ska ha händerna, men här tror jag att vi tänker rätt lika.


Ja hästen kommer att tolka alla intryck precis som den gör i vanliga fall det är därför det är så viktigt att man är tydlig med de signaler man ger i början. Man överdriver med andra ord för att underlätta för hästen att veta vilka signaler den skall lyssna på.
Precis.

Hästen får aldrig samma förutsättningar även om man byter varv samma dag. Tycker bara att det skapar onödig stress då folk tänker "oj jag måste ju hinna jobba i andra varvet också". Det viktiga är att man ger lika mycket träning i båda varven med jämna mellanrum.
Jag är och kommer alltid vara för liksidig träning, så jag envisas med att jag tycker att man ska träna båda sidorna. Hellre gå igenom samma sak med båda sidorna på samma dag än att tömköra dagen efter med "gammal" träningsvärk i den andra. Och så har man färskt i minnet hur det andra varvet funkade.
I början bör man ju ändå hålla sig till enkla saker, så tidsmässigt ser jag det inte som nåt problem.


Nu tömkör jag i princip varje dag så för mig är det inte så lång tid mellan gångerna. Om man tömkör bara en gång i veckan så är det en fördel att jobba igenom båda varven men inte ett måste, under förutsättningen att man tar andra varvet nästa gång.
:) Det är skillnad på att tömköra ofta (nästan varje dag) och att tömköra nån gång ibland bara...och det är skillnad på om man är rutinerad eller nybörjare...

Däremot är det bra om man slutar efter 10 minuter om det fungerar mycket bra som belöning för hästen.
Absolut!

tio tecken igen
 
Sv: Tömkörning

Vad vill du ha ut av tömkörningen? Något speciellt, eller bara allmän träning? :)
I övrigt tycker jag de andra har gett bra tips :bow:

Gjord och delbara tömmar är det enda jag använder.
Ibland gjord, ibland inte. Beror som sagt på vad det är jag är ute efter..

Någon som har en länk till en bra sida på nätet?

Den är på gång...:angel: ;)
 
Sv: Tömkörning

Usch, AF... *rys* Det är inte lönt att jobba här, 100 kr för 7 timmar??

Massor med bra info! Lite frågor angående tömsättning:
Vad åstadkommer man när man fäster tömmarna på de olika höjderna?
Hur sätter man innertömmen? Vanligast verkar vara från gjord genom bettringen och till handen?
 
Sv: Tömkörning

Det beror på vad du vill komma fram till, precis som i ridningen...typ.

Har jag en häst som hänger sätter jag tömmen lite högre. Har jag en häst som behöver gå lite lägre, sätter jag tömmarna inte i högsta ringarna. Bland några exempel. Sånt här tycker jag är enklast att förklara på plats och efter situation och individ.

Ang innertömmen så beror det på vad jag ska göra. Ska jag ut i skogen eller växla sida ofta har jag raka tömmar. Ska jag jobba igenom hästen på banan har jag en innertömm och en yttertömm. Ytter går då från min hand, genom gjord (ring) och till huvudlag. Inner går från min hand, via huvudlaget och fäst i gjorden. På så sätt kan jag böja igenom innersidan bättre vid behov. Då är det viktigt att man står i en trekant, med placering vid eller strax bakom gjorden.

Så här i början skulle jag börja med att de första gångerna ha raka tömmar, som går i den högre halvan av gjorden. När hästen sen fått smaka på själva grejen några gånger skulle jag ändra till oliksidiga tömmar eller annan höjd på tömmarna. T ex vet jag att många har (hyffsat) låga tömmar på unghästar (för att hjälpa till med rakriktningen?)...
 
Sv: Tömkörning

Det är en häst jag rider in. Hon är redan inkörd, används som traktor på gården. Det är väl mest allmän träning och muskelbyggande utan mig på ryggen. Sen vill jag gärna uppmuntra henne till att ta för sig lite mer, hon går och släpar fötterna efter sig och går inte fram riktigt. Tips?
 
Sv: Tömkörning

Ett tips är tempoväxlingar och att växla mellan rakt och böjt spår. T ex 5 steg skritt, 5 steg trav. Eller 5 steg kort trav, 5 steg mellantrav.
Och en av mina favoriter är att på fyrkanten göra 4 volter på bestämda platser. När hästen gör dem fint och bra så kan man utöka till att skritta på rakt o trava på böjt eller tvärtom eller skritta rakt o galopp i volterna... Ja, det går att ändra hur mkt man vill! :)

När du rider är min favorit att rida på en lagom stor volt. Sväng in vid X till mitten av volten, på RAKT spår. Gör ett hörn (90 grader), liknande bakdelsvändning och rikd RAKT ut till volten igen. Böjt spår på volten 1/4 av varvet och så samma sak; rakt in till mitten, rakt ut igen...

När du börjar tömköra så ger det väldigt mkt att tänka volterna kantiga. Du får med bogen och bakdelen och hästen mjukas ypp väldigt bra, tycker jag! Och hästen avslöjar sina hemligheter och svagheter tydligt! :D
 
Sv: Tömkörning

Hej alla glada!

Jag är också lite nybörjare på tömkörning. Har länge letat efter anders erikssons "tömkörningsfilm" länge, men hittar den inte på dvd. Läste längre upp i tården att det går att köpa dvd, men var?

Kan ingen PM:a mig om var man kan hitta dvd:en.

Tack på förhand!

MVH Therese
 
Sv: Tömkörning

Att arbeta hästen bra på töm är sannerligen inte helt lätt. Anders Eriksson har gett ut ett bra häfte där han beskriver bra om hur hästen arbetas på töm. Minns inte riktigt vad häftet heter med det finns med i bla annat Ridsports boksortiment. Det kan jag rekommendera plus att det är nog bra att ta hjälp i början av någon som är duktig så du kommer igång rätt.
 
Sv: Tömkörning

Som jag skrev i inlägget under mitt svar på att den fanns på dvd, så hittade jag den inte. Bara på VHS. Så jag tar tillbaka mitt självklara svar på att den finns på DVD. Hade fått för mig det...men förhoppningsvis kommer den snart.

Tills dess finns den på VHS och så finns böckerna. De är värda att läsa/titta på, alla hans verk, för det är mycket vettigt innehåll...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har varit sugen på att prova på tömkörning som lite omväxling, mest för skojs skull. Har aldrig tömkört innan, så nu undrar jag om...
2
Svar
23
· Visningar
4 143
Senast: Elina8
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 662
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp