Sv: nybörjartips, tömkörning
Innan man klarar svänga och stanna är det ingen idé att bry sig om formen.
I början ska man inte ställa för höga krav på sig själv och hästen. Så lätt är det ju inte. Så man kan ju börja med att styra i rätt riktning innan man bryr sig om formen.För mej är inte detta tömkörning utan snarare tolkning utan skidor eller pulka (menar inte att vara elak ) Ser det ut som om att hästen drar mig? Så kändes det iallafall inte.Jag tömkör mina hästar mycket en 13 årig dressyrhäst samt en 2½ åring. Den gamla arbetar jag på töm för att hon ska arbeta, få upp ryggen, muskla sig och arbeta i rätt form utan att en ryttare sitter och "stör", arbetar även med skänkelvikningar, öppnor osv - mycket användbart och kan ge stöd till ytterligare träning uppe på ryggen då man ser hästen från sidan i arbete. Unghästen tränar jag i att ta bettet och lära sig svänga, stanna osv. När du longerar och vill att hästen ska bromsa och den inte gör det är det svårt att påverka däremot i tömkörningen kan du hjälpa till mycket mer du har mer kontroll på hästen och kan hjälpa till med förståelsen med dina kommando. Enligt mej tömkör man i träns för att det ska ge effekt.
Vad gäller längden på töm tycker jag det är bättre att samla ihop en längre töm om man jobbar hästen nära för då kan du länga ut om den blir skrämd eller hoppar iväg. Vad gör du när tömmen tar slut, tappar den......= lös och skrämd häst.
Gjord är ett måste för att tömmarna inte ska hänga helt löst och gärna en med flera olika lägen att sätta tömmarna i.
Ha gärna någon som leder hästen först så den inte blir skrämd av tömmarna på sidorna och sticker iväg eller snurrar runt.
Innan man klarar svänga och stanna är det ingen idé att bry sig om formen.