Tömkörning

Sv: Tömkörning

Att arbeta hästen bra på töm är sannerligen inte helt lätt. Anders Eriksson har gett ut ett bra häfte där han beskriver bra om hur hästen arbetas på töm. Minns inte riktigt vad häftet heter med det finns med i bla annat Ridsports boksortiment. Det kan jag rekommendera plus att det är nog bra att ta hjälp i början av någon som är duktig så du kommer igång rätt.

Häftet heter "Hästens arbete på töm - grunden för ridning och körning". Mycket bra häfte :) .
 
Sv: Tömkörning

Råd 1: Använd hjälm och bra handskar.

Hehe, okey, jag har aldrig behövt använda hjälm, har aldrig ens tänkt tanken på att behöva göra det heller?

Råd 2: Om du går rakt bakom hästen, så gå så pass långt bakom så att hästen inte når dig att kicka. Eller gå vid sidan om.
Verkligen? oj, jag måste ha gjort allting fel känns det som, jag går hellre så nära hästen som möjligt då den själv känner sig tryggare när den vet var jag är någonstans. Dock vet jag att jag KAN bli sparkad men hon skulle aldrig göra det med flit, vi litar på varandra till 100%

Råd 8: Behöver du hjälp till framåtdrivningen (som stöd till rösten) så använd inte tömmarna till det. Ta då hellre en körpisk som du riktar bakom dig för att kunna ta fram den vid behov genom en handledsrörelsen. Om du går rakt fram kan det vara lättare att ha pisken framför dig, men tänk då på att den blir skarpare för hästen också.

Om man inte har en pisk då? Dessutom tror jag inte min häst skulle reagera på en pisk, hon lyssnar på tömmarna och rösten bättre.

oj va ja kommer bli påhoppad, jag kan ingenting.
 
Sv: Tömkörning

De råd jag gav var allmänna råd och riktade till nybörjare. Hur du gör och tänker struntar jag fullständigt i.
Förstör inte denna tråd med sånt där tjafs nu.

Har du några tips, så skriv dem istället.
 
Sv: Tömkörning

Tänkte ge dig lite credit bara :) Tycker dina råd var välformulerade och lätta att förstå. Har själv aldrig tömkört min häst (bara tömkörnings longerat med inspänning på yttersidan och insidan i hand) men principen med förhålningar och stöd är väl desamma som när man rider och då verkar dina råd logiska! Jag ska be min tränare lära mig tömköra min häst som kompliment till det övriga arbetet. Och så får ju matte lite motion och det skadar inte. :D
 
Sv: Tömkörning

De råd jag gav var allmänna råd och riktade till nybörjare. Hur du gör och tänker struntar jag fullständigt i.
Förstör inte denna tråd med sånt där tjafs nu.

Har du några tips, så skriv dem istället.


Ursäkta mig att jag ville skapa en diskussion, det är så jag lär mig. Att bara säga SÅHÄR kan du göra, utan att veta varför - det funkar inte för mej...meningslöst. Men jag är ju trög :D
 
Sv: Tömkörning

Seriöst...
Vill du ha en anledning till att ha hjälm, handskar och säkerhetsavstånd?

Ok.

Handskar skyddat händerna från skador och om man t ex har mjuka läderhandskar och till det lädertömmar, så får ett lite bättre grepp. Tack vare en sak i fysiken som kallas friktion.

Hjälm skyddar huvudet. Precis som vid ridning, bergsklättring, rallykörning, cykling och andra farliga sporter.

Säkerhetsavstånd har jag redan förklarat, men kan repetera:
Med lite avstånd till hästen ser du bättre vad den tänker eller håller på att göra, vad som händer före den och var du själv sätter dina fötter.
 
Sv: Tömkörning

Om man inte har en pisk då? Dessutom tror jag inte min häst skulle reagera på en pisk, hon lyssnar på tömmarna och rösten bättre.

Man ska använda pisk vid behov och möjlighet. Och det är rent dumt att använda pisk när det inte passar hästen. Det jag ville betona var att det, enligt mig, är bra att redan i början jobba med lugna fina händer och inte driva med tömmarna, eftersom minsta lilla rörelse går till hästens huvud.

Jag använder inte pisk till alla hästar.
Men jag föredrar pisk framför sladdriga tömmar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har varit sugen på att prova på tömkörning som lite omväxling, mest för skojs skull. Har aldrig tömkört innan, så nu undrar jag om...
2
Svar
23
· Visningar
4 143
Senast: Elina8
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 662
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp