Tömkörning

Shettisar

Trådstartare
Funderade på hur man tömkör så att hästen får optimal träning (så gott det går mao)Har ni tömmarna som när man kör eller ni spänner om dom typ som man gör med en tömkörnings sele? Dvs trär tömmen genom bettringer och fäster den i skakelringen på selen???
Någon som förstår hur jag menar ;) Jag ska dra igång mina pluttar nu och väljer då tömkörning blandat med promenader.Men jag tycker inte det ger så mycket med "enkel" tömkörning.Jag vill gärna bygga upp ryggmuskler på de också och hur ska jag då gå till väga rent praktiskt?

Sv: Tömkörning

Har en häst som inte kan ridas så mkt, men för att hålla igång henne så tömkör vi regelbundet. Jag har vanligt träns med westerntyglar, tömkörningsgjord och tömmar. Jag fäster tömmarna i ringarna som är på sidan av hästen, inte dom som är på rygger, om du förstår :smirk: Efter att jag har värmt upp henne i alla gångarter så spänner jag in henne lite grann, knyter bara tyglarna i ungefär samma höjd som tömmarna sitter fast, lite längre ner. Jag spänner inte in henne hårt, utan bara som en "vägvisning", och det funkar utmärkt! Vi tränar henne i alla gångarter, olika ridvägar, skänkelvikning, skolor, bommar mm. Framförallt MYCKET skolor! Så mkt omväxling sopm möjligt! Hon har fått jätte fina muskler av detta arbete!

Lycka till! :)

Det beror på vad jag vill ha ut av tömkörningen.

Om jag tömkör som förberedande för inkörning har jag tömmarna så som man har det när man kör och går bakom.

Men om jag skall träna markarbete på töm har jag den yttre tömen genom den översta rigen och sedan fram till betet och den inre genom betet till en ringen som är lägre ner, mäst för att jag kan se så hästen är på ytter tömen och så är det svårare för mej att fuska, har en ful ovana att svänga runt hästen med inner handen och inte få med mej ytter sidan :angel:.

Kram

På unga hästar sätter jag tömmarna lågt, 'mitt på sidan' (av magen) ungefär. Märkt att de har lättare att förstå och acceptera bettet då jmf med hög tömfästning av någon anledning. Sen flyttar jag upp det succesivt så det blir på högsta (mest likt ryttarhand).

Äldre hästar låter jag jobba som de trivs bäst med

Jo unga hästar ska ju börja jobbas i rätt låg form och man höjer sen tömsättningen parallellt med att hästen klarar av att jobbas i högre form.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 695
Senast: Killaloe
·
Hästhantering Hade tänkt lära pållan tömkörning, men en diskussion i stallet idag gjorde mig osäker. Det är ett avelssto som ska sättas igång, hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 193
Senast: MissFideli
·
Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 365
Senast: keramin
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar