Tömkörning eller longering med chambon?

Hur får du ihop detta?

Vad? Att vi kommer ta promenader för hand nu i början och stärka på töm/lina och när hon är stark nog i kroppen hoppar jag upp och rider längre skogsturer? Men det kommer inte bli några dressyrlektioner eller ridning i ridhuset som det ser ut nu.

Vad? Att vi kommer ta promenader för hand nu i början och stärka på töm/lina och när hon är stark nog i kroppen hoppar jag upp och rider längre skogsturer? Men det kommer inte bli några dressyrlektioner eller ridning i ridhuset som det ser ut nu.
Det du skriver hänger inte ihop, om hästen endast håller för skogspromenader och du planerar att träna hästen på annat vis än skogspromenader.

För mig hänger det ihop. Det är det viktiga känner jag.

Håller hon inte för ridbanan så håller hon inte utan dig på ryggen heller, en så skör häst skulle jag inte longera, det är rätt slitsamt. Om den är så trasig att den bara kan ridas rakt fram, så promenera rakt fram, och sen sitter du upp och rider rakt fram. Rid korta stunder i början, bara i skritt, men håller hon inte för ridbanan alls är det ju en väldigt trasig häst, den skulle jag undvika böjda spår med helt och hållet. Alltså ingen longering, och möjligen lite tömkörning men helst inte det heller.

Sen, som sagt, jag skulle inte ta på mig ansvaret att sätta igång någon annans häst om den var såpass trasig, risken är ju att hon inte håller att ridas rakt fram heller, och vad säger ägaren då?

Hon sätts nu igång med hjälp av en tränare som ägaren har fullt förtroende för. Vi koncentrerar oss på att stärka upp rygg och buk och sen får vi ta det vartefter. Hon är rätt stapplig bak när hon är högdräktig, allt baseras på det. Ägaren tror hon håller för alla gångarter, men inte att man sättet henne för mycket på bakänden. Men som sagt, jag gör bara vad tränaren ber mig om och ägaren godkänt. Och det blir ingen uppsittning innan tränaren anser henne redo. Jag tog upp det där med att det sliter med longering, men tränaren hade ett argument och så länge ägaren håller med så kör vi på det. Hon kommer linas 3×15 min i veckan och promeneras för hand i skogen utöver det. Tyvärr är hon lärd att springa fort på lina och det ska vi försöka jobba bort så fort som möjligt för då håller hon inte länge. Men inget görs utan ägarens vetskap och enligt akademisk inriktning vilket är helt nytt för mig.

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 384
Senast: Karminnie
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 625
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 511
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross