Tömkörning eller longering med chambon?

Hade tänkt lära pållan tömkörning, men en diskussion i stallet idag gjorde mig osäker.
Det är ett avelssto som ska sättas igång, hon blir 17 år i år och är aldrig riden kontinuerligt. Flera föl har också gjort att det finns typ noll och inga muskler i rygg och buk, hon är väldigt hängig i ryggen och just nu väldigt överviktig.
Så tanken var att tömköra och hantera från backen för att stärka upp henne och jag hinner gå ner mer i vikt. Men så sa en i stallet idag att tömkörning inte är nyttigt för otränade hästar och att det är som att rida med handen istället för sätet. Och jag kan förstår tankesättet. Jag vägrar spänna in henne och tycker longering med lina är ointressant, men då sade den mannen också att med chambon (dvs inte gouge) var det jättebra och skulle ge henne ett bra stöd och hjälpa henne med ryggträning. Utan att dra in näsan som inspänningstyglar, gouge och ju även tömkörning ju på sätt och vis gör...

Så hjälp mig nu, vad ska man tro på?

Utöver vad som redan står...

Jag tömkör aldrig med inspänning. Förstår inte riktigt vad inspänningen skulle ge på töm faktiskt. Det är ju skillnad vid longering då det kan finnas poänger.

På töm har jag gjord och tömmar som löper igenom ringarna högt eller lågt beroende på häst / mål. Jag kan även ha ledande innertöm om vi är inne en del på volterna. Du kan inverka med töm, röst, pisk, eller kroppsposition. Du ska inte hänga i tömmen och dra in näsan.

Om du inte tömkört så mycket kan du väl börjar med att testa start/stopp/skritt/trav en stund på ridbanan för att öva in lite snits på de hela under ett par sessioner? Allt behöver ju inte vara så dramatiskt. :) Lägg upp några skrittbommar på ena långsidan och några travbommar på andra.

Jag skulle inte ge mig på något arbete på lång tygel eller annat om du inte har rätt ok koll på töm med gjord.

Utöver vad som redan står...

Jag tömkör aldrig med inspänning. Förstår inte riktigt vad inspänningen skulle ge på töm faktiskt. Det är ju skillnad vid longering då det kan finnas poänger.

På töm har jag gjord och tömmar som löper igenom ringarna högt eller lågt beroende på häst / mål. Jag kan även ha ledande innertöm om vi är inne en del på volterna. Du kan inverka med töm, röst, pisk, eller kroppsposition. Du ska inte hänga i tömmen och dra in näsan.

Om du inte tömkört så mycket kan du väl börjar med att testa start/stopp/skritt/trav en stund på ridbanan för att öva in lite snits på de hela under ett par sessioner? Allt behöver ju inte vara så dramatiskt. :) Lägg upp några skrittbommar på ena långsidan och några travbommar på andra.

Jag skulle inte ge mig på något arbete på lång tygel eller annat om du inte har rätt ok koll på töm med gjord.

Jag skrev inte att jag skulle tömköra med inspänning heller ;)

Var inte min mening att på något sätt mena att TS ska använda gummisnodd jag visar bara vad som fungerar för oss, och det är inga som helst problem för honom att söka sig frammåt nedåt så som han är "inspänd" eftersom snodden är så himla elastisk ( finns olika "hårda" gummisnoddar på marknaden med mer eller mindre elastisitet).

Självklart ska du köra på chambon TS! Jag ville bara skriva att vi kör en sorts medelväg mellan longering och tömkörning eftersom vi rör oss efter hela spåret fast med en lina :)

Nej, jag vet inte om det är ett problem. Men den enda fysiska kontakten med hästen är ju ändå via munnen. Eftersom det är en PRE, vill jag ha så lite med munnen att göra för att minska att hon kullar ihop sig.
Det är inte ett helt ovanligt problem när det kommer till den sortens hästar. Men som jag skrev tidigare så är det kunskapsnivån på den som tömkör som sätter begränsningarna. Inte hästen.

En häst krullar ihop sig. En annan drar åt vänster. En tredje är stjärnkikare osv. Alla hästar har sina problem som man behöver jobba med.

Att hästen krullar ihop sig kommer att bli bättre ju mer hästen jobbar rätt. Dvs problemet kommer inte försvinna på 5 minuter. Den senaste "krypa ihop hästen" (också en PRE) jag tömkörde tog säkert minst två månader innan han gick ordentligt fram till handen. Hade det varit min häst och jag tömkört oftare än en gång i veckan så hade det givetvis gått fortare. Det var små framsteg varje gång som efter en tid blev bra.

Man kan inte förvänta sig att hästen skall gå bra med en gång.

Men att tömköra är absolut inte att rida med händerna. Det tror bara den som är okunnig i tömkörning.

Något som kan underlätta i början är att sätta tömmen över näsan på hästen i stället för direkt i bettet.

Det är en typ spansk kapson med metall i nosstycket. Du bor förstås inte i Stockholmstrakten? :p
Nej jag gör inte det annars hade jag jättegärna hjälpt dig. Bor 3 mil utanför Göteborg.

Det vanligaste problemet med kapsonen är att den kan glida åt sidan. De som har en till "käkrem" brukar sitta bättre. Vissa kapsoner har ringar som står ut lite och när man sätter på en lång töm så blir det stor "utväxling". Man blir då väldigt stark om man står i mitten av volten och drar kapsonen lätt på sniskan även om man tar jätteförsiktigt i tömmen.

Bortsett från kapsonen så kan man prova att tömköra i en remontgrimma eller som jag skrev tidigare sätta innertömmen över näsan. Dvs på samma sätt som när man leder en stark häst och trär grimskaftet över näsan. Men istället för att sätta det i ringen på grimman så trär man tömmen genom bettringen över näsan och sätter fast i ringen på bettet på andra sidan.

Jag tycker att du kan prova dig fram lite och märker du att det inte funkar eller tom blir värre så låter du bli. Det är ju inte så att du förstör något för all framtid. Däremot får man ju ha lite tålamod och ge det några gånger.

En PRE lägger gärna kraften uppåt i stället för framåt så "knepet" brukar vara att få den att gå framåt i ställer för uppåt. Jag har även upplevt att en stor del är vunnet om man får dom att slappna av ordentligt.

Att sätta lite tryck i en PRE har jag inte upplevt som något problem. Problemet har varit att få dom jobba lång och låg med schvung i ryggen.

Nu har jag ju mest bara tömkört PRE som har haft en problembild av något slag så min erfarenhet kommer därifrån. En "normal" PRE kanske inte fungerar alls så.

Han ser jättefin ut! Jag vill inte ha nått som riskerar dra in nosen dock, så blir det longering så blir det chambon i så fall. Då sitter dom mindre "fast".
Den som sa det tränar mycket för en tränare inriktad på klassisk dressyr. Vet inte om det spelar roll. Tydligen tömkör inte den tränaren förrän hästen ska lära sig piaff/passage osv.
Och andra rider inte förrän hästen lärt sig piaff/passage under tömkörning ;)

Hade tänkt lära pållan tömkörning, men en diskussion i stallet idag gjorde mig osäker.
Det är ett avelssto som ska sättas igång, hon blir 17 år i år och är aldrig riden kontinuerligt. Flera föl har också gjort att det finns typ noll och inga muskler i rygg och buk, hon är väldigt hängig i ryggen och just nu väldigt överviktig.
Så tanken var att tömköra och hantera från backen för att stärka upp henne och jag hinner gå ner mer i vikt. Men så sa en i stallet idag att tömkörning inte är nyttigt för otränade hästar och att det är som att rida med handen istället för sätet. Och jag kan förstår tankesättet. Jag vägrar spänna in henne och tycker longering med lina är ointressant, men då sade den mannen också att med chambon (dvs inte gouge) var det jättebra och skulle ge henne ett bra stöd och hjälpa henne med ryggträning. Utan att dra in näsan som inspänningstyglar, gouge och ju även tömkörning ju på sätt och vis gör...

Så hjälp mig nu, vad ska man tro på?
Förlåt, tyckte tråden hette "Tömkörning eller longering med SAMBON"...... :o Fick konstiga bilder på näthinnan... ;)

Jag gömkör min PRE/frieser unghäst med kapson! Fast järn :) fungerar jättebra! Hon blir stressad ibland när det är mycket hästar i ridhuset eller när hon har stått ett par dagar, då brukar jag sätta på en chambon löst så att hon "påminns". Hon är en häst som VERKLIGEN krullar ihop sig, inte för att hon blir stressad, utan mer för att hon tycker att det är så himla kul att arbeta så hon vill göra allting på en och samma gång :laugh:

Jag började tömköra på kapsonen, utan övriga inspänningar, och låta någon gå och leda hästen. Jag gick rätt nära henne också, hon är inte bakskygg eller något. Sedan steg för steg så släppte ledaren oss och vi tömkörde själva. Bara i skritt, testade att svänga lite och mycket halter. Superbra träning! :up:

Lycka till!

Tack för alla svar!!
Ägaren tror inte hon kommer hålla för annat är skogspromenader, så jag lägger ner allt annat. Lite tråkigt, men så är det. Vi kommer mulla i skogen bara :love:

Tack för alla svar!!
Ägaren tror inte hon kommer hålla för annat är skogspromenader, så jag lägger ner allt annat. Lite tråkigt, men så är det. Vi kommer mulla i skogen bara :love:

Är hästen trasig, alltså? Vara ansvarig för ridningen av någon annans skadade häst skulle jag akta mig för, är hon såpass trasig att prognosen är att hon kan hålla för att gå i skogen, så är hon väl troligen också superkänslig för underlag etc, vad händer om skadan hon har kommer tillbaks i alla fall? Vem är ansvarig? Vad säger ägaren om hästen blir halt igen, är hon ok med det?

Är hästen trasig, alltså? Vara ansvarig för ridningen av någon annans skadade häst skulle jag akta mig för, är hon såpass trasig att prognosen är att hon kan hålla för att gå i skogen, så är hon väl troligen också superkänslig för underlag etc, vad händer om skadan hon har kommer tillbaks i alla fall? Vem är ansvarig? Vad säger ägaren om hästen blir halt igen, är hon ok med det?

Ägaren är väl medveten om hur hon är och allt sker i samråd med henne förstås. Hästen är ju inte halt.
Idag fick jag dock en ny infallsvinkel av en tränare med erfarenhet av rasen och jag lägger ridningen på hyllan ändå och kommer koncentrera mig på arbete från marken och promenader för hand. Inte för att västen inte håller, utan för att hennes kropp måste få tid på sig innan man sitter upp.

Ägaren är väl medveten om hur hon är och allt sker i samråd med henne förstås. Hästen är ju inte halt.
Idag fick jag dock en ny infallsvinkel av en tränare med erfarenhet av rasen och jag lägger ridningen på hyllan ändå och kommer koncentrera mig på arbete från marken och promenader för hand. Inte för att västen inte håller, utan för att hennes kropp måste få tid på sig innan man sitter upp.

Samtidigt måste man ju belasta hästen lite för att bygga upp den. Sen kan man ju gå ut och gå med den för att det är mysigt, men träning skulle jag inte kalla det, och jag skulle nog inte räkna med att det förbereder hästen fysiskt för ridning.

Västen=hästen :p

Samtidigt måste man ju belasta hästen lite för att bygga upp den. Sen kan man ju gå ut och gå med den för att det är mysigt, men träning skulle jag inte kalla det, och jag skulle nog inte räkna med att det förbereder hästen fysiskt för ridning.

Promenaderna är mest för skojs skull, träningen kommer ske på lina/töm.

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 384
Senast: Karminnie
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 625
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 511
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross