TÖmkÖrning

M

milkyway

Hej.
ALLA UNDERBARA HÄST MÄNNISKOR.

Har vörjat att öppna ögona för tömkörning. Vill veta lite mera kring detta.
- Kan man andvända vanlig longergjord?
- Hur spänner man fast tränset? i gjorden eller tömmarna?
- Andvänder man piska eller tömmarna som framåt drivande hjälp?
- Hur gå jag tillväga för att lära hästen, går bakom och driver fram eller arbetar i volt?

Vill veta det mesta om era erfarenheter och tips & trix av alla de slag! :cool:

Sv: TÖmkÖrning

milkyway skrev:
Hej.
ALLA UNDERBARA HÄST MÄNNISKOR.

Har vörjat att öppna ögona för tömkörning. Vill veta lite mera kring detta.
- Kan man andvända vanlig longergjord?
- Hur spänner man fast tränset? i gjorden eller tömmarna?
- Andvänder man piska eller tömmarna som framåt drivande hjälp?
- Hur gå jag tillväga för att lära hästen, går bakom och driver fram eller arbetar i volt?

Vill veta det mesta om era erfarenheter och tips & trix av alla de slag! :cool:

Du KAN använda en longergjord men det brukar inte sitta lika bra när man tömkör. Bäst är att använda en tömkörningsgjord och svanskappa så att gjorden inte trycker fram på manken och stör hästen.

Tränset har du på som vanligt. Sedan tar du tömmarna genom ringarna i gjorden och spänner fast i tränset. När du blivit mer van kan du även spänna in hästen.

Du kan använda tömmer som framåtdrivande men det bästa är att lära hästen gå fram på röstkommando. Pisken går också att driva med men även användas som "en skänkel". Men det kan vara svårt när du har hästen på volt.

Jag tömkör mest på volt, kanske bekväm av mig men då akn ajg också se hur hästen jobbar. Till att börja med kan du ju bara går efter och svänga åt olika håll och se till att hästen accepterar att du går där. Sedan kan du börja jobba den på volt!

Lycka till!

Kul att det är fler än jag som upptäckt hur kul det är :bump: Jag provade första gången i måndags, på en annan häst än min egen och blev helt fast. Tog hjälp av min vanliga tränare i tisdags och provade med min egen häst. Helt underbart häftigt :banana: Men, i dag har jag träningsvärk på en del oanade ställen, det är ganska jobbigt att springa längs långsidorna när man inte är så rutinerad än.... I morgon testar jag nog lite till, hästen verkar tycka det är roligt också.

Jag fattar inte riktigt det här med hur man spänner fast tömmarna. trär man dem först genom öglorna på gjorden och sedan knäpper fast dem i bett ringarna??. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är rätt, först igenom ringarna på gjorden och sen i bettringarna. Tänk på hur det ser ut på en häst som har sele på sig och drar en vagn, principen är den samma (med tömmarna i allafall.)

Okej tack så jätte mycket :bow:

Men det dyker upp mera frågor hela tiden..
-Om man inte har möjlighet till någon som hjälper en dem första gångerna kan man prova försiktigt själv eller är det väldigt lätt att det går snett? vart kan man gå kurser?
- Ska man gå mitt bakom hästen eller lite vid sidan?

hoppas det blir dem sista frågorna och jag sen vågar mig på lite körning time! :banana:

Jag har fått lära mig att gå lite vid sidan om, men om man byter varv måste man ju samtidigt byta sida själv. Då är det viktigt att hästen bjuder framåt, annars blir det mest snurr, i alla fall med min häst....

Till alla som just börjat med tömkörning vill jag bara säga: det är värt att ta den tid det tar att lära sig och hästen :D Om du har en häst som inte är van så tar det sin lilla tid innan hästen förstår och det är mycket vingel och vackel i början. Kan kännas lite jobbigt och man undrar vad man håller på med. Men sen löser det sig och då är det helt underbart, och utbytet man har i fråga om det man kan åstadkomma i fråga om markarbete samt kontakt med hästen är ovärderlig. Det är värt den där första vingliga perioden.

Har en 4,5 åring som aldrig var tömkörd när jag köpte honom i juni. Har sedan tragglat från början med honom, tömkört väldigt korta intervaller, inte mer än en gång per vecka. Tog därför ett bra tag innan det riktigt lossnade, men nu har han fattat galloppen och älskar det! Det är helt underbart att se hur glad och positiv han är till arbetet och att han börjar ha hittat rätt form osv.

Ville bara poängtera för de som är nya på tömkörning att inte ge upp även om det är vingligt och känns lite som man inte kommer så långt i början. Du får tillbaks det och mycket mer senare om man hänger i med lite tålamod :p Lycka till!

Håller fullständigt med om att det är jättekul att tömköra. Det finns en del jättebra videos att se för att få lite hjälp på traven. Anders Eriksson har tagit fram några som är väldigt instruktiva.

Var noga med säkerheten!!!
Dela tömmarna om det går.
Håll säkerhets avstånd ifall det ska skuttas.
HA BRA HANDSKAR PÅ DEJ.
Min ena häst tyckte att det var en mycket skojig ide, han drog runt som en dåre, vände tärt mot mej i full fart. Jag hann inte med att mata undan 16 meter tömm,men det slutade lyckligt. Anmälde mej till kurs med Anders Eriksson.

Jag tror nog du kan prova själv bara du vet hur allt ska sitta. Men ha inga större krav på er då. Mest att bara går runt på banan. Du kan göra som du vill med att gå bakom eller vid sidan av hästen. Kanske där hästen tycker det är bäst eller där du känner dig bekvämast. Men tänk på säkerhetsavstånd från hästen om den skulle få för sig att sparka eller något...Kan hända med ALLA hästar!

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat