tömkörning, skolor

S

sarre_hall

Jag tömkör min 4 åring väldigt mkt. Vi är ute på i skogen o i ridhuset. Jag vill börja med skänkelvikningar o andra skolor, men jag vet inte hur jag ska börja med detta ifrån marken. Finns det ngn som kan komma med ett bra tips som kan hjälpa mig?

Mvh Sarre :grin::grin:

Ligger denne på fel ställe så får ni gärna flytta den.

Sv: tömkörning, skolor

Gått på föreläsning för Anders Eriksson och där fick vi lära oss följande:

Din placering och tömmarna ersätter vikt- och skänkelhjälperna. Ha alltid låga händer och tömkör helst med lite tyngre lädertömmar (om du ej redan gör det). För att få hästen att förflytta sig i sidled ska du börja med att flytta dig själv inåt, så att din placering verkar drivande och förflyttande åt motsatt håll (dvs gå ut mot höger om du ska flytta åt vänster och tvärtom). Glöm inte halvhalt innan du ber hästen göra något nytt. Kolla så att halvhalten verkligen går igenom. Därefter använder du ditt kroppsspråk och förstärker med den inre tömmen som du lägger till mot hästens sida. Viktigt att du fäst tömmarna korrekt, dvs på sidorna - INTE uppe på ryggen.

Precis som allt annat arbete (vare sig det är från marken eller uppsuttet) så börja smått. Flyttar hästen ett steg, avbryt och beröm. Upprepa flera gånger där hästen bara flyttar 1-2 steg.

LYCKA TILL! :)

Senast ändrad av en moderator:

Det verkar ju verkligen inte vara lätt. Jag hade gärna gått en sådan kurs, men jag vet inte vad de håller sådant nånstans.

mvh sarre

Jag gör en liten förhållning på det bakbenet som ska korsa över det andra. Jag upprepar förhållningen varje steg tills dess att det går av sig självt (helt beroende på pålles dagsform). När jag ska göra öppna så ställer/böjer jag hästen förts. Slutan har vi inte lärt oss, men när jag sett det göras av proffs så har man haft ett spö till hjälp och gått riktigt nära hästen (en halv meter) på dess yttersida och drivit in bakdelen.

Jag använder mest mig själv för att flytt hästen. Jag tar steget närmare, lägger pisken vid ena bakbenet. Sen använder jag sargen som stöd. Sen går jag emot och ifrån henne beroende på hur mycket hon ska flytta. Brukar leda in lite och hjälpa henne med tömmen.

:laugh:

Anders Eriksson har gett ut en ny bok och DVD, det kan nog ge en del om du inte har tillgång till tränare i tömkörning. Det var nog inte så mycket om skolor/skänkelvikning, men lite iallafall har jag för mig.
Något som kan vara enkelt att börja med tyckte jag är öppna med hästens huvud in mot sargen: Halvhalt och ställ hästens huvud inåt, och fortsätt framåt. Man kan använda pisk, töm eller sin position för att få lagom tvärning, beroende på hur hästen reagerar, dvs om den vill tvära för mycket eller för lite.

kl
Finns det ngn som vet ngt om en bra tränare runt bgb.. pma mig gärna isf. Jag har blivit jätteintresserad utav just tömkörning o vill lära mig en massa.. :rofl:

hahaha.. Vad fint jag skrev. Jag menade Gbg, göteborg. hihi :rofl:

Jaha... :p Jag har PM:at dig, eftersom jag inte vet om man får skriva ut det jag tänker skriva här i forumet.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 801
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar