Tömkörning - rätt utrustning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MHelena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 6 464
M

MHelena

Fungerar det med gjorden från H**ks - startset för longering ?

Vad är det som egentligen skiljer sig mellan longergjord och tömkörningsgjord?

Det här är två funderingar som "´bara poppade upp" i mitt huvud.

Och nej...jag ska inte tömköra någon.....inte än.......men till våren, årsskiftet eller när det nu kan bli - hoppas jag på att jag kan ta tömkörningslektioner med instruktör tillsammans med ponnyn.

M.vh/ MHelena:bow:

Sv: Tömkörning - rätt utrustning?

jag har syntetgjorden från h**ks och tycker det funkar bra att tömköra i denna, har även tagit lektioner och tränaren hade inget att säga om denna.

Beror på hästen. Den gjorden funkar inte alls på fullblodet men kunde ha varit OK för halvblodet.

Det bästa är en gjord med stående ringar iaf längst upp. Då fastnar inte tömmen i ringen på samma sätt. Jag tycker det är grym skillnad faktiskt.

har fått veta av körtränare (föreläsning) att ringarna för tömmarna inte ska ligga ner (som på en av h**ks gjordar) pga tömmarna då kan fastna i dem. Stående ringar alltså vid tömkörning. :)

Jag har neoprengjorden från hööks, å tycker den funkar kanon. Köpte åxå tömmarna med vävband/nylonrep så repet lätt kan glida genom ögglorna medans du själv håller i vävbanden. Mkt bra.

Det där startkittit kollade jag åxå på, men tog ändå det jag valde för det såg mer rejält ut, den som jag har funkar kanon åt både tömkörning och longering.

/Jennie

Vad var det för tränare?!

Syntet gjorden från hööks är dålig att tömköra i. Den sitter inte där den ska, den trycker på manken när man spänner och den har liggande ringar. :crazy:

Globus har billig läder tömkörningsgjord och ett måste är tunga lädertömmar.

:laugh:

Jag skulle hellre satsa på en lädergjord med stående ringar, t.ex dem från Globus. Skillnaden mellan en longeringsgjord och en tömkörningsgjord är att longeringsgjorden är avsedd för att kunna tillämpa olika inspänningar medan en tömkörningsgjord oftast har stående ringar för tömmar. Jag upplever att man får igenom eftergifter etc. mycket bättre med stående ringar än med liggande.

Min Globusgjord har både och, den funkar kanon! Jag skickar med en bild på den :):
Trav7.jpg

Stående ringar är det bästa.
Min polla tycker dock inte om lädergjordarna, hon vill verkligen inte ha dem på sig, men med syntetgjorden går hon perfekt.
Håller på och funderar på hur jag ska fixa så att ringarna står upp :D, det fungerar som det är nu också, men jag vill ha dem stående.

Jag kan inte ha vanliga tömmar heller, jag kan verkligen inte. Har två mjuka longerlinor.
Men är på jakt efter de perfekta mjuka lädertömmarna som finns i mina drömmar. :love:

Och ja, jag kan både tömköra och köra, men jag gillar inte vanliga tömmar.

Jag har tömkörningsgjorden från hööks, att tänka på är att sätta tex ett däckelludd under så gjorden inte trycker på manken.
Jag tycker den är bra för den går sönder om hästen skulle fastna mm och det gör ingenting heller pga priset. Jag tömkör mycket rätt ut i skogen och även unghäst så då kan det vara bra med en inte allt för dyr gjord.

Tycker den är helt ok att tömköra med men det är ju stor skillnad med en gjord med stående ringar..

globusgjorden är fin men den passar inte smala ryggar. Min pålle ligger den som en vagga på och det resulterar i att den endbart trycker på små punkter. Magen gör även så att gjorden kommer i lite lutning bakåt när den spänns fast, vilket resulterar i ännu fler punkttryck.

Har funderat på tärnsjös nya modell med en båge istället för järn. Någon som har erfarenhet av den?

Just nu kör vi med neoprengjorden från hööks, uppaddad med flera underlägg för att inte trycka på manken. De liggande ringarna är värdelösa, tömmarna glider inte fritt.

Har ingen erfarenhet av just den gjorden men ska jag någon gång köpa en lädergjord blir det en sådan. Just bågdäcklar är väldigt bra anser jag, de passar de flesta hästar eftersom de är ledade, sedan så tryckfördelar de på rätt ställen. Har helst bågdäckel på selen också.

Stående ringar är det bästa.
Min polla tycker dock inte om lädergjordarna, hon vill verkligen inte ha dem på sig, men med syntetgjorden går hon perfekt.
Håller på och funderar på hur jag ska fixa så att ringarna står upp :D, det fungerar som det är nu också, men jag vill ha dem stående.

Jag kan inte ha vanliga tömmar heller, jag kan verkligen inte. Har två mjuka longerlinor.
Men är på jakt efter de perfekta mjuka lädertömmarna som finns i mina drömmar. :love:

Och ja, jag kan både tömköra och köra, men jag gillar inte vanliga tömmar.

Köp buntband (finns bla i bygghandeln) och dra åt längst ner där ringen sitter fast i gjorden.

Mvh

Tora

Har funderat på tärnsjös nya modell med en båge istället för järn. Någon som har erfarenhet av den?

Jag var på en clinic för Anders Eriksson (tömkörningsgurun), han hade en sådan gjord, så den är säkert bra. Om jag inte minns helt fel så var det han som formgivit den.

fungerar den bättre än standardmodellen från ex globus?

Har du några bilder på hur den ser ut på hästen? :idea:

Tömmar i läder är att rekomendera! Dom är mer stilla och du får en bättre kontakt med hästens munn. Jag var ute och tömkörde med mina syntet tömmar idag (det blåser rätt krafftigt här) och vinden tog tag i dom hela tiden. Mycket störande!

Nej, jag har inga bilder, men Tärnsjös egna bilder visar väl tillräckligt?

Ja, den funkar betydligt bättre än en traditionell gjord. Enda aber vi upptäckt är att nu när fullblodet är urmusklad tenderar den att glida fram något vilket gör att svanskappan får jobba mer och blodingen får spunk för det spänner i svansen. Men det är inte gjordens fel, det är låg tolerans för svanskappan (hos hästen alltså).

Liknande trådar

Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 465
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 782
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka