tömkörning + övningar

K

kaktusen

Hej alla!

Startar en tråd om tömkörning + övningar eftersom jag inte hittade någon.

Jag har kommit en bit när det gäller tömkörningen, har tömkört regelbundet i snart ett år nu och börjar få koll på grunderna :).

För ett tag sen var jag på ett ridläger där vi fick lära oss början till skänkelvikning, vilket jag testar mig fram med nu. En sak undrar jag bara: ska spöet peta vid skänkelläget eller någonannanstans?

Hur långt har ni andra kommit?
Någon som skulle vilja förklara slutor och öppnor? Alltså hjälperna.

Sv: tömkörning + övningar

Har jag lagt tråden fel? Eller är ni inte intresserade?

Har jag lagt tråden fel? Eller är ni inte intresserade?

Problemet är nog att det är så fruktansvärt svårt att beskria övningar i text. I.a.f när du kommit en bit i utbildningen Försök att åka på träningar om du har möjlighet.

Jag har tränat tömkörning för några år sen på en kurs, välutbildade halvblod i sluta, öppna, ökad trav mm

Men jag har så svårt att förklara det i text, spec när jag inte exakt håller reda på vad som är vad; öppna, sluta, takt, tempo, höger eller vänster:eek:

Ja läraren höll på slita sitt hår, men jag är ändå duktig när jag väl lärt mig:p
Som när ja lagar mat eller bakar, jag har jättesvårt att gå efter recept men att "slå ihop nått på känn" funkar otroligt bra:D

Jag tränade min ena shettis under ett o ett halvt år, tömkörning/körning, men när hon fick fång (ja tänkte att hon skulle vila på betet, smått dumt att tänka så om en shettis, men man lär sig:crazy:)
Så blev det mkt med fånget samt att det blev motion av dom andra shettisarna, gjorde att ja la ner tömkörningen helt ang dressyrövningar...
Har dessvärre svårt att få tag på tränare och träningsplats "här ute" blir att jag håller på mkt själv:)

Men om jag ska beskriva ett pass i ord kan de ha sett ut såhär;
Skritt på volten, stopp, igångsättning, ökad skritt. Hästen ska vara lyhörd och svara exakt. Båda varv.

Likaså trav på volt, lyhörd för avsaktningar, ökningar, byte till skritt och stopp.

Lika även i galopp, beroende lite på hur rutinerad hästen och erfaren den som tömkör är.

När man ska ut i fyrkantsspåret, har man tex hästen i trav på en volt, hästen ska bära sig bra i kort trav (så man lungt att man kan gå efter) hästen ska vara lika ställd som på volten men trampa rakt i tre spår utefter långsidan...
Detta kan man även utföra i galopp, välutbildad häst...

Man kan även ställa hästen utåt i en volt, det lärde iaf mig tränaren mig och vi gjorde det med dom hästarna...

Detta gav säkert inte mkt till tips, har lite svårt för att beskriva just hjälperna....:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: svea
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 446
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 186
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka