Tömkörning, inkörning

sofflan82

Trådstartare
Hej,
Har funderingar på att börja tömköra min åring nu till hösten för senare inkörning. Min plan är att hunnit få vagn bakom ett par gånger i maj innan sommarbetet och sen köra "ordentligt" till nästa höst. Allt för att få en hållbar häst och för att ge lite variation till senare ridning.

Nu skulle jag vilja få tips på bra anpassningsbara selar som jag kan ha redan till hösten och gärna så långt som möjligt.. Hon kommer inte att bli en otroligt stor häst.. Finns det sådana selar?

Vad för vagn är bra att börja med? Tanken är bara att hon ska köras in och sedan hobbyköras (som det ser ut nu, det kan ju alltid ändras).

Vad bör jag tänka på när jag börjar? Det här är första gången jag ska börja tömköra och köra in en så grön häst.

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Tömkörning, inkörning

Bra vagn är en rockard eller gigg. Kolla på driveout.se för lite idéer om vad som funkar.
Det måste finnas högt säte och stötdämpning på en rockard, och svängel såklart.

En bra sele att investera i tycker jag är en börjes Ideal sele för ca 5000. Där får du säkerheten i snabbkopplingarna och nylonförstärkt överallt. Sånt lönar sig! Och den sjunker inte mycket i pris efter år av användning.

Det finns billigare alternativ men då får du aldrig snabbkopplingar och tunnare läder. Man får det man pröjsar får oftast. Sen vet jag inte vilken ras du har eller vad du vill köra för vagn. Kanske har du en grov häst, då kanske en loksele är bättre.

Häng kvar här på buke om du behöver tips inför tömkörningen/inkörningen sen. Jag bor i stockholm med om du behöver hjälp med nåt.

mvh jenny

Sv: Tömkörning, inkörning

Tack för råden! Jag har en korsning Knabstrupper-halvblod/arab, hon kommer nog inte att bli jättegrov.

Tar gärna emot hjälp senare! Just nu ska hon få vila efter ett inflammerat griffelben som nu bildat överben.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix