Tömkörning - gångarter

M

Mio min Mio

När ni tömkör era islandshästar, hur markerar ni för hästen vilken gångart hästen ska gå i, framförallt skillnaden mellan tölt respektive trav? Har ni något speciellt tecken/kroppsspråk, säger ni något speciellt, lägger tömmarna på något speciellt sätt... vad gör ni?
Inser att det säkert finns mängder med olika sätt att göra detta på och att det viktiga är att vara konsekvent. Hoppas dock på att få tips som jag kan använda mig av eftersom jag precis har börjat tömköra min häst och gärna vill göra det så enkelt för honom som möjligt att förstå vad jag menar.

Har redan försökt söka bland tidigare inlägg, men har inte lyckats hitta beskrivningar på just hur och vilka tecken som andra använder för att visa vilken gångart som önskas.

Sv: Tömkörning - gångarter

För att min häst ska tölta brukar jag samla i skritt först, driva och fånga upp så han blir samlad och så gör jag att spec "töltljud".
För att han ska trava gör jag ett "trav-ljudet" och låter honom bli något lägre i formen.
Typ :p

Nu blir jag nyfiken.... vad är töltljudet och travljudet, säger du bara orden heller är det "bara" ett speciellt ljud?

Det är speciella ljud som inte riktigt går att förklara med text :p Men det spelar ju ingen roll vad det är, bara man lär hästen vad det betyder. Jag skulle lika gärna kunna säga "blåbärspaj" som töltkommando om du fattar :p

Jag har gjort som Filippan och har funderat på att ta reda på tex tyska orden för gångarterna, samla osv. Då stoet är väldigt lättlärt så kan jag tänka mig om man pratar med någon om tex galopp så gör hon det :d .

Inför tölt samlar jag extra mycket och får honom kort och "satt". Inför trav samlar jag men har honom lite mer tänkandes framåt än innan tölten och precis när han ökar farten lättar jag lite tidigare i handen än när han ska tölta. Dessutom känner han oftast igen när det är dags för vad beroende på vad för krumelurer vi gör innan, tex skänkelvikning innan trav får honom mer avslappnad än ex öppna innan tölt, inte för att han inte ska slappna av innan tölten men han har lite svårt för trav och då kan det hjälpa om han får bli lite längre i formen i skänkelvikning än vad han blir i öppnan.

MVH Sanna

I traven bär han sig rätt bra av sig själv när man tömkör, därför går jag lite längre ifrån och har inte jättemycket kontakt i "travfattningen" men kan sedan ta lite halvhalter, ställa osv när han väl travar.

Om han ska tölta när man tömkör behöver han mycket stöd och mycket driv, så jag brukar samla från skritten, springa nära, kanske bara någon meter snett vid sidan, ungefär på ett dressyrspö-längd, då kan jag driva med det.

Det är speciella ljud som inte riktigt går att förklara med text :p Men det spelar ju ingen roll vad det är, bara man lär hästen vad det betyder. Jag skulle lika gärna kunna säga "blåbärspaj" som töltkommando om du fattar :p
Jag tror att andra skulle skratta gott om de hörde mig säga blåbärspaj varje gång jag bad honom tölta :rofl: Det kan ju bli himla skoj att behöva förklara det också, om någon annan ska tömköra honom :D

Vore ju kul att hitta något ord/ljud som känns naturligt. Bra är ju också om det är ganska stor skillnad mellan orden så det är lätt för hästen att förstå. Kom på mig själv igår att jag sa ordet trava på nästan exakt samma sätt som stanna. Jag betonade orden likadant och det var då jag kom på att jag nog måste hitta på något annat.

Jag kan få honom både att tölta respektive trava när jag tömkör honom lite beroende på hur mycket jag samlar honom. Men, nu begär jag inte så mycket av honom (gör inga avanserande övningar) eftersom jag bara precis har börjat träna honom. Jag antar att dessto längre man kommer i utbildningen/träningen dessto viktigare blir det med tydliga tecken. Jag vill ju i framtiden kunna gå från samlad skritt till trav och skifta mellan trav och tölt osv. och vill inte fastna pga att jag inte lärde in bra och tydliga tecken redan från början.

Jag har gjort som Filippan och har funderat på att ta reda på tex tyska orden för gångarterna, samla osv. Då stoet är väldigt lättlärt så kan jag tänka mig om man pratar med någon om tex galopp så gör hon det :d .
Ja det där med tyska ord kanske skulle vara något. Om man nu visste vad det heter på tyska :confused:

Jag har hund också och där är det lättare. Där är det allmänt känt vad allt heter och skulle man inte veta så kan man ta fram vilken hundbok som helst och läsa att det heter "hit", "sitt", "plats", "fot" etc. Det känns inte lika naturligt när det kommer till hästar och tömkörning. :smirk:

Jag visar med kroppen skillnaden på tölt o trav.I tölten samlar jag hästen o är själv"högrest .I traven sänker jag handen något o lutar mig lite lätt framåt samtidigt som jag säger trava.Det funkar för oss.
:banana:

Jag har sett många som gör "pussmun" för tölt och "ta-ta" för trav. Det syns bl a på tävlingar, kul. Om du försöker kolla på t ex videon från VM-91 så syns det mycket munrörelser.

När jag tömkör eller rider så gör jag alltid "pussmun" när han ska tölta, det är inlärt. Och när han ska trava säger jag "traa-va" med mjukare röst.
När jag rider använder jag samma komandon, eftersom det känns enklare med färre. Tölten har ju olika tempon, när jag ska rida i ökad tölt gör jag "pussmun" fast längre ljud. ;) Och när jag bara vill få igång honom eller så gör jag bara vanligt kort ljud. :)

Detta är vad som funkar för mig och min kuse! :d

Jag använde (har ingen häst just) lägre form för trav, lite högre på tölt, pluss att jag jobbar lite mer med handen i tölten, medans i trav vill jag inte ha någon kontakt. Om ni hänger med:D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 595
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka