Tömkörning - dressyr

malinsky

Trådstartare
Hur många av er som tränar/tävlar dressyr jobbar era hästar för töm?

Jobbar ni enbart form/lättare pass med hästarna i tömkörning, eller tränar ni sidvärtsrörelser, öppna/sluta, tramp/piaff, passage osv.

Motivera gärna varför ni tränar för hand, vilka övningar ni brukar göra, och hur det går :)

Sv: Tömkörning - dressyr

Jag tömkör som regel bara oinridna unghästar eller hästar som varit skadade.

De kan dock sk. vikning o galoppfattningar o piff o puff.

gör det väldigt sällan.o bara i skogen.
Tycker att det är svårt när man inte har sätet o sk.. o för att det blir för mkt munsignaler.

Longerar hellre med inspänningar där ytterkontakten är konstant o jag kan leda inåt.
Storan tycker att hon är duktig när hon vägrar att bryta av från galopp, utan minskar till rena piruettgaloppen:crazy: å så fort jag har lyckats att sakta av så fattar hon igen.

Val. fattar sittande från skritt- han vet att han är duktig o laddar -säg då...

jag älskar att tömmköra men det är ju inte lätt!!

hur ofta:
jag gör det i allafall ett par gånger i månaden.

gör vad:
tränar på allt så som jag gör uppsuttet.
öppna, piruett, byten, passage och piaff och ökningar. ofta låter jag en slö häst gå i ett högre tempo än vid ridning tex.
ibland bara longerar jag.

vart:
varjerar mellan padock och ridvägar

varför:
jag tror att det är bra med varjation på arbetet och sen så vill jag kunna se på hästarna när dom arbetar.
sen så kan det vara trevligt att få lite motion själv, och då jag ofta har ont i ryggen är det skönta att inte alltid behöva träna dom uppsuttet.

morrar lite avundsjuk på er :crazy: :crazy:
vill ju oxå kunna tömmköra så bra så vi kan göra öppnor och slutor för att inte tala om tramp och piaffer och passager

:cry: :cry:

Jag tränar tömkörning med min kuse en gång i veckan. Vi har precis börjat med skänkelvikning+ lite öppna, ska väl börja trampa lite så småningom:) . Han tycker att det är jätteskoj och lär sig snabbt. Anledningen till varför ja tömkör är för att han dels har varit skadad- jag vill bygga upp honom från marken först, sen för att variera arbetet, jag ser hur han rör sig- var det brister, sen naturligtvis för att han blir mkt trevligare att rida när jag har tömkört:p

Jag tömkörde mycket när hästen var mindre, men nu har jag börjat igen och jobbar henne på töm en gång i veckan. Hon tycker att det är jättekul och koncentrerar sig massor! Det är nyttigt att se henne använda sin kropp utan ryttare. Jag ser det jag känner när jag sitter på. Extra kul är att hon tycker att hon är så duktig när hon gör rätt på töm. Har faktiskt precis tömkört henne - bästa gången på länge! :love:

men då måste jag fråga
hur pass utbildade är era hästar när ni kan göra alla dessa grejor och hur gör ni för att få kusen att göra tramp och grejor:confused:
gör hästrna även det under ryttare

Det kan du inte fråga mig, för jag trampar inte min häst på töm. Eller under ryttare heller för den delen. När jag red in min häst tömkörde jag henne för instruktör en gång i månaden under ett halvår. Det var jättenyttigt. Men jag gör inget avancerat, det mest avancerade är lite skänkelvikning och öppna i skritt. Det jag tränar på i tömmen nu är övergångar med god bakbensaktivitet. Sedan tycker jag att det är ett bra sätt att variera träningen på. Hon blir så loss och fin när hon inte har sin klantiga pilot på ryggen :angel: och jag kan se hur hon jobbar, vilket är nyttigt för ridningen sedan.

Idag fick jag publik som hojtade från läktaren att hon såg jättefin ut på tömmen. Galoppen var sagolik och hon jobbade fint med magen i både trav och galopp. Stolt matte! :love:

Förra pållan tömkörde jag mycket men den nya har jag lite svårt med.

Hon är väldigt "känslig" i munnen så bara tyngden på tömmen gör att hon blir mest bara ihopknökad. Då blir hon även lite stressad och då blir den en snabbt pinnande ihopkrullad häst.

Har funderat på att skaffa mig en sidepull eller kapson att tömköra i så vi kommer bort från dragandet i munnen.

Sedan tror jag inte heller hon varit med om det tidigare. Blir lite lätt konfunderad när jag rör mig vid sidan. Så nu longerar vi och tränar lite tömkörning enbart i skritt.

Skulle verkligen önska att jag kunde behärska den konsten, men tyvärr...är bedrövlig på det. Har inte tålamod att börja med det heller, är bättre att lämna över hästen till tränaren och sätta sig på en stol...:cool: Tränaren springer sen runt och bränner kalorier och hästen ser pampig ut och lär sig nya saker:bump:

Skulle verkligen önska att jag kunde behärska den konsten, men tyvärr...är bedrövlig på det. Har inte tålamod att börja med det heller, är bättre att lämna över hästen till tränaren och sätta sig på en stol...:cool: Tränaren springer sen runt och bränner kalorier och hästen ser pampig ut och lär sig nya saker:bump:

:rofl: hahaha, precis vad jag brukar göra, senast i onsdags :)

http://i16.photobucket.com/albums/b15/maljon/Thobias/thobiastmkrning1.jpg
Skalade bort tränaren då jag inte vet om hon ville va i bild.. :o

:D Skönt att bara sitta och titta på och hästen blir genomjobbad

Fast jag tycker att det är rätt kul ändå och tränar lite på tömkörningen ibland, och det går lite sakta framåt.. lyckas tom med sidvärtsrörelser *stolt*

Ja, jag tömkör, men kan inte svara på hur ofta, jag är periodare.

Ibland 2 ggr/vecka, ibland 1ggr/månad.

Det är svårt att tömköra, just som axel skriver, det finns risk att det blir för mycket munsignaler.

Jag försöker tömköra med sätet, och kroppsspråket+ rösten.
Våra valacker är ju lite lika temperamentsmässigt, och min vill gärna springa iväg utöver att han spänner sig.

ibland tömkör jag i grimma eller sidepull, men oftast tömkör jag med rakt bett och utan nosgrimma.
Utan nosgrimma är det lätt att hålla koll på sig själv hur stark man blir i handen.

Tömkörning är ett utomordentligt bra sätt att få hästarna att bli lösgjorda, komma åt ytterbak så de spårar, och få dem att sätta sig i galoppfattningarna.

Valacken tömkör jag mest på runt spår, iom att han gärna laddar iväg, unghästen tömkör jag mest på rakt spår, då hon behöver mer energi.

Det bästa med tömkörning är att man kan göra allt som man kan från ryggen, utan att kunna trilla av!!:)

Jag har precis börjat tömköra igen efter ett tags uppehåll. Det är verkligen jättekul!

Mitt mål är att träna allt jag gör på ryggen också från marken, just nu håller jag på att lära mig göra skolorna och det går faktiskt rätt bra!

Sist blev det ute i skogen på grusvägen och nästa gång blir det nog på ridbanan eftersom jag vill jobba lite mer med att hitta en korrekt böjning. Det blir lättare när man kan göra mer volter.

Jag gör det för att ge hästen lite variation, och för att jag tycker att det är roligt och något som jag vill kunna, precis som att rida bra.
Dessutom är det ett bra sätt att träna i skogen, om man som jag helst inte rider ut själv.
Hästen får träna på att gå först och lyssna på mig och på så sätt ska vi bli bättre på att även rida ut utan att han vill vända hem så fort det blir något läskigt.

Jag är periodare vad gäller tömkörning. Jag kör bara på ridbanan och ev till och från banan. Jag tycker tömkörning är en jätte bra träningsform där man bygger muskler i ryggen. Min häst har fått rörligare gångarter och samlar sig bättre tackvare tömkörningen. Jag har lättare att få till samlingen i tömkörningen mot i ridningen. Jag brukar oftast köra med en tömsättning där inner är ledande och ytter är "gramankopplad". Jag brukar träna på skänkelvikningar, öppnor, igångsättningar, avbrott, halter, galoppfattningar, tempoväxlingar och föröka samla så mycket att jag får en passage.

Ohh, avundsjuk, skulle oxå vilja tömköra, men min häst blir en riktig :devil: mellan linorna :cool:
Hon spelar bara apa, skitkul tycker hon att det är, ögonen bara glittrar när hon yrar runt, alla blir lika imponerade varje gång, dem skrattar o säger faan vad hon j*vlas med dig.
Men fin är hon ju, men mattes temperament är inte riktigt lika glittrande :devil:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 965
Senast: grodan21
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka