Tömkörning - dressyr

Sv: Tömkörning - dressyr

Lyckost dig som kan så avancerade saker :banana:
Själv trasslar jag in mig i tömmarna och vet aldrig var jag ska göra av pisken (mellan tänderna kan den hamna ibland)...:o

Jag tömkör min häst, ungefär som LinneaL - dvs grundläggande, lite sidvärtes, och mycket övergångar där hästen stärker sig ganska mycket och kommer bra i balans i och med att den bara har sig själv att tänka på.
han tycker det är vansinnigt roligt! bland det bästa han vet att jobbas på töm!

det är jättenyttigt för en själv att se hästen och hur den rör sig, vilket ju inte händer så ofta just under arbete, i och med att man rider själv 90% av tiden...

Jag kallar inte det där för tömkörning, utan longering med 2 linor.

Tömkörning är när man går bakom eller vid sidan.

Hur många av er som tränar/tävlar dressyr jobbar era hästar för töm?

Jobbar ni enbart form/lättare pass med hästarna i tömkörning, eller tränar ni sidvärtsrörelser, öppna/sluta, tramp/piaff, passage osv.

Motivera gärna varför ni tränar för hand, vilka övningar ni brukar göra, och hur det går :)

Jag har precis börjat att tömköra, två gånger hitills. Jag tränar ju bara dressyr och tävlar inte. Med denna hästen tömkör jag bara en gång i veckan. Jag har inte fått någon hjälp från någon, utan jag har läst i boken som jag fick av ägaren. Och det går riktigt bra.

Har lite svårt att styra in på volter från fyrkantspåret, ibland blir det skänkelvikning istället och ibland går det. Men vi jobbar på.. :D

Och snälla anmärk inte på att jag har provat utan hjälp från någon. :cool:

Mja, fast tömkör gör man ju även på volt, och då springer man ju inte efter precis

Jag kallar inte det där för tömkörning, utan longering med 2 linor.

Tömkörning är när man går bakom eller vid sidan.

Vi tömkör på volt, bakom OCH går på sidan :D Jag kallar dock allt för tömkörning. (och i min värld är även på volt tömkörning)

Mirang tömmkör jag rätt regelbundet, ofta nån dag/vecka. Jag har gjort det sen hon var 3 år gammal, dvs i 12,5 år nu. Vi kör blandat ute i skogen, på träningsbanan & på ridbana. Jag jobbar mkt med övergångar, fattningar, samla/öka, skänkelvikningar, öppna, sluta, bakdelsvändningar. Har trampat henne några ggr då andan fallit på. Det roligaste trixet vi just lärt oss och som jag var så stolt över att det satt även framför publiken på ridskolans dag är att vi kan byta galopp på tömm vid varvbyte. :D

Zorro tömmkör jag i perioder då jag har lust. Har även tömmkört Welano & Champinjon en del i dressyrjobb. Shira tömmkörs ute på träningsbanan i skritt & trav. Där jobbar jag mest med att kunna styra, stanna, starta. Men i takt med att hon blir äldre och rids in så ska vi bygga på svårighetsgraden.

Jag tömmkör gärna på sidepull på både Mirang & Shira, de trivs väldigt bra på det. Bett kan bli lite skarpt på båda damerna med hävstången som en tömm ger. På Welano & Zorro som är lite mer av matcho mens behöver man dock bettet. ;)

Jag har precis börjat att tömköra, två gånger hitills. Jag tränar ju bara dressyr och tävlar inte. Med denna hästen tömkör jag bara en gång i veckan. Jag har inte fått någon hjälp från någon, utan jag har läst i boken som jag fick av ägaren. Och det går riktigt bra.

Har lite svårt att styra in på volter från fyrkantspåret, ibland blir det skänkelvikning istället och ibland går det. Men vi jobbar på.. :D

Och snälla anmärk inte på att jag har provat utan hjälp från någon. :cool:

hmm vart hittade du en sådan bra bok:confused: vill ju oxå ha :p

Det jag kan om tömkörning har jag lär mig av Anders E. Jag rekommenderar dig att åka till Rockelstad. Anders kan få fason de flesta hästar, om du verkligen vill komma igång. Lycka till!

*knapplån*

Jag tömkör min helst en gång men ibland även två gånger i veckan. Bara på ridbanan, har inget bra ställe utöver den att vara på.

Detta gör jag för att
jag vill se hur han arbetar
han arbetar bättre än med mig på
han älskar det och blir så jkla fin
han bygger muskler

Kör mest grundläggande, övergångar, fattningar, travökningar, enkla byten. Ska börja trampa lite nu framöver när han blir sju år.

Jag hamnar oftast i nån sorts tömkörnings-longering, men så länge jag känner att det funkar så får det vara. Kör oftast över upphöjda cavaletti och på hackamore (ja, jag är dum i huvudet men han har aldrig gått så bra som på det, och aldrig lyssnat så bra).

förtillfälligt tömkör jag 4-5 dagar i veckan. (väntar på ny sadel och kan inte rida). vi tränar det mesta på töm. öppna, sluta, skänkelvikning, piaff piurettgalopp. nu håller vi på att träna att gå fram i trav från piaffen. han har väldiga problem med det, väljer alla andra gångarter eller hoppar fram i halv galopp.. förstår inte varför är ju bara att fortsätta framåt i samma takt. någon som har någon idé???

*knapplån*
Jag tömkörde min häst mycket när hon var unghäst. Nu är det mest min tränare som tömkör henne. Hon går i öppna, sluta och har trampat några gånger. Just trampet gör jag inte under ryttare utan det skall få sätta sig lite bättre innan jag sitter på.
Jag longerar aldrig utan tömkör hellre så jag kan räta ut henne ibland. Tycker personligen att det är lättare att reglera tempo också i tömkörningen så att de inte går för högt tempo runt,runt.

Hur många av er som tränar/tävlar dressyr jobbar era hästar för töm?

Jobbar ni enbart form/lättare pass med hästarna i tömkörning, eller tränar ni sidvärtsrörelser, öppna/sluta, tramp/piaff, passage osv.

Motivera gärna varför ni tränar för hand, vilka övningar ni brukar göra, och hur det går :)

Jag tömkör ofta min medryttarhäst då hon inte är speciellt genomriden i dressyren och jag har därför genom arbete på marken lyckats komma mycket längre med henne vad gäller muskling och ork genom att variera träningen med tömma iaf två dagar i veckan.
Jag tränar tömkörning ordentligt med henne, hon ska gå som jag vill att hon ska gå när jag sitter på henne, om jag inte kräver liite till då hon har det lättae för sig när jag inte sitter på ryggen. Vi trampar och gör öppnor och slutor och skänkelvikningar. Jag började tömköra henne på allvar för ett år sedan och jag kan bara säga att det går framåt. Fich beröm senast för ett par dagar sedan som vämde gott, en dam som har känt medryttarhästen vääldigt länge och nyligen flyttart till samma stall som oss sa att hon aldrig någonsin sett henne gå så bra för någon i hela sitt liv:love: , kan tro att jag drog på smilbanden då!!:bow:

.

Tycker att det är svårt när man inte har sätet o sk.. o för att det blir för mkt munsignaler....

Det där är något man får träna på, när jag tömkör min medryttarhäst vill jag knappt ha någonting i handen, ungefär som när man rider. Det handlar precis som när man sitter på ryggen att träna upp känsligheten. Vill man inte "kommendera" med handen så använder man pisk och petar med. Väldigt effektivt:idea:

Det bästa med tömkörning är att man kan göra allt som man kan från ryggen, utan att kunna trilla av!!:)

Men du...
Man kan trilla iallafall, men näsan rätt ner i leran, och sen gäller det att bestämma om man ska släppa eller surfa på näsan hem:-)

/ Lavinia, vars häst var lite överladdat på en skogstömkörningstur och hoppade minidiket.. Jag släppte och häst var FRIIIII.. Inte alltför skoj!

Får man fråga litet?
Hur långa tömmar har ni på skogsturer?
Hur hanterar ni all löstöm, kvajlar ni upp dem i en ring eller i s-form? Eller gör ni som jag sett en del, att överskottet bara får släpa i marken, efter föraren?
Hoppas det går att förstå frågan...

Man har aldrig tömmen släpandes i marken utan upprullad i handen.

*inte riktat till någon specielt*

Jag tömkör i princip hela tiden. Rider gör jag då och då. Allt som man kan göra från ryggen kan man göra på tömmar också.

Man arbetar varierat både på rakt spår och på volt precis som när man rider. Däremot är det inte tömkörning att stå i mitten på volten och bara snurra runt sin egna axel med hästen springade med lösa tömmar på en volt runt en. Det är longering med två tömmar.

Det är i början som det kan bli lite för mycket hand innan människa och häst riktigt har fått grepp om hela grejen. Efter det är den största biten kroppspråk och röst. Därför är det mycket viktigt att inte bara planlöst gå bakom hästen utan allt man gör skall ha en plan. Man använder sin kropp på liknande sätt som när man rider.

Det går alldelles utmärkt att tömköra på sidepull. I början är det dock en liten inskolningsperiod om man bara har använt bett i början.

Rätt slags tömkörning (precis som rätt slags ridning) är mycket bra för hästen. Jag skulle nästan vilja säga att det är bättre än ridning för den slipper någon som stör på ryggen.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 965
Senast: grodan21
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka