Tömkörning av islandshäst

H

hartass

Min lilla isishingst år ett år nu , jag förstår ju att det är alltför tidigt att börja tömköra honom redan nu. Men i vilken ålder tycker ni man kan börja tömköra honom? Och kan man börja lite lätt sen då med tömmarna fässt i grimman eller ett bettlöstträns?för jag skulle inte riktigt villa lägga bett i munnen på honom i ung ålder. Jag kommer ju såklart att läsa på nu före och kommer också antagligeen att ha hjälp av någon som är kunnig innom just tömkörning då ja börjar med Vægir

tacksam för svar
(tål kritik)

Sv: Tömkörning av islandshäst

Jag skulle vilja påstå att man utan problem kan tömköra även en så ung häst. Det hela beror på vilken nivå man lägger sig på.

Lite start och stopp och svängade + lite lätt grundläggande arbete är inget skadligt.

Men du kan inte hålla på så länge och inte så ofta.

En treåring (halvblod) kan du utan problem lägga in 3 pass i veckan med lite mer "riktig" tömköring i 30 - 45 minuter utan problem (träningen består då endast av tömkörning, vill man rida så får man skära ner på tömkörningen).

För en ettåring ligger nivån på kanske 10 minuter 1-2 ggr i veckan. Man får inte glömma att när de är så unga så tröttnar de fort och att de inte orkar koncentrera sig mer än några minuter åt gången. Det brukar också vara en fördel att lägga en vilopaus på någon/några veckor då och då. Oftast så går hästen mycket bättre efter vilan.

Sen vet jag att islandshästfolk inte är så mycket för att hantera unghästarna så det kan ju ligga lite andra aspekter än vad en ettåring rent fysiskt klarar av.

Att tömköra en unghäst i grimma kan vara lite vanskligt. En sidepull brukar vara lite bättre. Det finns ingen anledning att lägga bett i munnen på en så pass ung häst. Jag brukar börja sommaren de fyller två år (krävs bla på utställning). Men då styr jag inte med hjälp av bettet. När de sen fyller tre år så är de vana vid att ha bett i munnen. Att då börja använda det i styrningen skapar sällan problem.

Dock är jag väldigt noggran att låta en duktigt tandläkarveterinär titta hästen i munnen innan jag överhvudtaget sätter ett bett i munnen på hästen. Eventuella vargtänder och andra problem skall vara åtgärdade innan bett. Allt detta för att bettinvänjningen skall vara så positiv som möjligt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Varför inte börja tömköra i grimman. Bettet är ju bara ett hjälpmedel inte ett mål.

Sidepull var det jag funderade på. T*rnsjö läder har en "skitsnygg" sidepull som är konstruerat av Anders Eriksson guru på körning och tömkörning. Googla på det.. Dessutom har T*rnsjö fina tömkörningsgjordar designade av Anders Eriksson... Kostar pengar... men det är det väl värt :-)

Senast ändrad:

tack så mycket =) ska vell försiktigt börja då ^^ har hanterat honom mycket och han är ursnäll att jobba med så hopaps att allt ska gå bra nu :)

Jag skulle nog avvakta, har en femåring som reds in grundmässigt som fyraåring. Men jag kan säga så här, mentalt sätt orkar han inte mycket på ridbanan varför en såpass ung häst antagligen orkar ännu mindre.

Varför låter du honom inte få vara barn? Riktigt arbete kan du inte göra med hästen förrän runt fem år, så du har massor av tid framför dig. Jag skulle vänta till tre, vår unghäst blev longerad vid tre dock ej tömkörd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 685
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 971
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 994
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31