Tömköra i par ?

urkella

Trådstartare
Kan man tömköra hästar i par ? I så fall hur ?
Håller på köra in min ena ponny (han går som handhäst, tömkörd samt dragit däck 2 ggr) och tanken är att jag ska köra dom i par i framtiden. Ska man köra in honom helt i enbet först och sedan spänna för i par eller vilket är smartast ? Han går nästan som i par när han går som handhäst, i alla 3 gångarterna så han är van vid vagnen iaf :p

32556438.jpg

32537494.jpg

Sv: Tömköra i par ?

Jag skulle först köra in så att båda är trygga i enbet, men inte för att det påverkar parkörningen utan för att jag vill ha en bra enbetshäst också, inte en som bara är trygg i paret.

Tömköra i par ska du göra innan du sätter ihop dom framför något att dra. Antingen med partöm direkt, men har du inte det så kan du köra en häst med varje hand och ha varsin enbetstöm.
I början när du sätter ihop dom "på riktigt" dra gärna nåt som du släpar, så att det blir ett jämnt drag och dom får lära sig att samarbeta. En stock t.ex.

Tömkörningen kan du ju börja med parallellt som du kör in häst nr 2 i enbet, för att variera träningen lite.

Lycka till med ditt lilla par! Jag håller på och sätter ihop mina två nsv-grabbar.... så vi kör i en annan viktklass ;) Själva är vi på stock-stadiet.

Lotta

Sv: Tömköra i par ?

För mig är anledningen till att köra in i enbet först helt enkelt att de lär sig dra själva då. Om man sätter en outbildad häst tillsammans med en trygg och säker parhäst så blir det ofta att den unge lär sig att bara springa med och den snälle hästen brevid drar hela lasset. Om båda hästarna är vana vid enbet och är lite musklade så är det lättare sen i par att få dem dra jämt.

Lycka till! Håller med Fia_Lina om att tömköra i par är ju bra som omväxling men se till att den unge hästen lär sig att gå fram till mer erfarne så de går sida vid sida.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 302
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka