Töltsättning

Oðinn

Trådstartare
Hej!
Jag har en vallack född 2003 som jag tog över nu så sent som i höstas.
Allt har gått jättebra med honom, och han är helt underbar! :love:

Från att knappt kunnat gå eller röra sig, så har vi kommit en bra bit på vägen. Han kan både variera mellan alla tempon och gå avslappnat på volter och fyrkantspår i de samtliga grundgångarterna. Han är femgångare verkar det som, och har visat tölt under både ryttare och i hagen.

Eftersom jag alltid haft "välutbildade" islänningar som redan är töltsatta så har jag aldrig själv aldrig töltsatt en häst. Jo, en. Men han hade fruktansvärt lätt för tölten, så det var knappt något att "ta fram"... :crazy:

Så nu är min fråga.. Hur ska jag gå till väga?
Har du(ni) några bra tips eller övningar inför detta? Han verkar ju ändå ha ganska lätt för den, eftersom han visat den flera gånger under några meter. :idea::angel:

/ j

Sv: Töltsättning

När jag skulle få fram tölt på min unghäst så tänkte iaf jag så här..
Eftersom jag ställer frågan hur ska jag gå till väga så uppenbart kan jag ju inte detta.
Och att då försöka själv slutar bara i pannkaka så detta är omgång 2 jag lämnar iväg henne på töltträning=)
Först töltsättning 1 månad nu töltträning och mer fördjupning i tölten i 2 månader!
Kommer säkerligen bli 1-2 månader till nästa å inför visningen!

En som kan töltsätta och är bra på de ställer inte fårgan hur ska jag gå till väga .. dom vet det redan=):)

Jag tycker inte alls att du måste lämna iväg din häst på töltsättning bara för att du aldrig gjort det själv innan. Alla har ju en första gång!

Det är ju väldigt svårt att ge tips om töltsättning då det spelar stor roll om hästen väljer pass eller trav, eftersom att man gör på olika sätt då för att få fram tölten.

Han är femgångare verkar det som, och har visat tölt under både ryttare och i hagen.

Han verkar ju ändå ha ganska lätt för den, eftersom han visat den flera gånger under några meter. :idea::angel:

Om hästen redan har visat tölt under ryttare, så finns den ju där!
Det verkar som att det då bara handlar om att stärka och bygga upp muskler så att hästen orkar bära sig i tölten längre sträckor!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 254
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar