Boerperd

Trådstartare
Jag var jättenyfiken och förväntansfull på den nya tävlingsformen Töltfimi (töltgymnastik).
Men efter att ha sett några filmer från Strömsholm där dom visade upp denna gren så är jag jättebesviken!
Jag trodde att vi skulle få se mjuk och harmonisk ridning med hästar med en lång överlinje och långa steg i fokus, istället var det traditionell tävlingsform med "flashiga" (korta, höga) steg på volt som uppvisades?!

Har jag sett fel eller?

Sv: Töltfimi

Efter att ha belönats för den ridningen de senaste åren på tävlingar så är det klart att det sättet att rida sipprar ner från eliten till de nedre lagren. Sprättande framben är tyvärr fokus för många ryttare.

Så fick ekipagen på Vintermästerskapen inte jättepoängen heller. Den första fick 4,6 och den andra 6,6 (av 10,0)
Så högt och flashigt med korta steg är ju INTE vad i vill se i den här grenen.
Den är svåår att rida rätt och även inte helt trivial att döma då man som (van FIPO-)domare måste ställa om ögonen och tanken.

På domareseminariet pratade vi mycket om Töltfimi och provdömde och diskuterade massor (timtal!). Att utföra momenten korrekt och dessutom i en tävlingssituation är nog väldigt svårt (vår ridbana hemma och näst intill obrukbar för tillfället, så jag har inte kunnat provrida programmet själv) och det är dessutom en mästargren - alltså för de bästa.
Vi diskuterade även att i Sverige införa lättare varianter av programmet för att inte nischa grenen enbart för mästare och många konstruktiva idéer kom fram!

Det skall bli spännande att se hur den här grenen utvecklas!
Suget är helt klart stort!

/Malin, (domare)

Sprättande framben är tyvärr fokus för många ryttare.

Det där var väl lite fördomsfullt sagt? På vissa hästar är det väldigt svårt att undvika sprättande framben även om man har goda intentioner. Särskilt i nervösa situationer som på tävling. Och är det dessutom en het häst som ligger på så kan det bli mycket sprättande.

Man behöver väl inte förutsätta att personer på hästar med den typen av rörelsemönster fokuserar på att utveckla just det. De jag har träffat på som har hästar som stampar med frambenen och/eller har en tendens att flaxa mer än de rör sig framåt jobbar mycket med att få hästen avslappnad, jobba med överlinjen och att ta ut stegen. Men det är lättare sagt än gjort.

En av mina tidigare hästar stampade rejält i marken när han blev ivrig, tillika blev det således en del vida benrörelser också. Det känns lite märkligt att man ska behöva skämmas för det.:confused:

kl.

Jag försökte hitta en film om hur denna nya gren går till någon som har en som kan lägga ut?

Verkar ju mkt intressant iaf för mig som gillar både att tölta och rida dressyr:)

Som dressyrryttare tycker jag att det var fusk med dom vita målade linjerna :D

Sååå tokigt ser det väl inte ut för att vara precis i uppstarten av en ny gren, eller?

(Har ingen enorm erfarenhet av islandshästar utan min kunskap består bara av att hänga med på träningar och tävlingar då och då som hjälpreda till min vän som har islänningar)

Senast ändrad:

Det där var väl lite fördomsfullt sagt? På vissa hästar är det väldigt svårt att undvika sprättande framben även om man har goda intentioner. Särskilt i nervösa situationer som på tävling. Och är det dessutom en het häst som ligger på så kan det bli mycket sprättande.

Man behöver väl inte förutsätta att personer på hästar med den typen av rörelsemönster fokuserar på att utveckla just det. De jag har träffat på som har hästar som stampar med frambenen och/eller har en tendens att flaxa mer än de rör sig framåt jobbar mycket med att få hästen avslappnad, jobba med överlinjen och att ta ut stegen. Men det är lättare sagt än gjort.

Jag hör ofta de som vill träna fram MERA frambenslyft så jag är inte alls fördomsfull. Tunga boots tex så takten blir sämra tom.

Funderade också på linjerna. Är de utmålade för att det ska bli tydligare för publiken i uppvisningen av den nya grenen, eller kommer d et alltid finnas linjer? Om det senare kan jag tycka det blir lite fusk. Ok, om det finns i lättklasser, men detta är ju en mästargren, man kan väl orientera sig såpass på ridbanan att man inte behöver en karta? :p Det trodde i alla fall jag var en av utmaningarna med grenen, att få till volterna jämnt och snyggt.

Det här var första gången tölt in harmony arrangerades, förutom en "provritt" som några ryttare haft på island.
Linjerna kommer med allra största sannorlikhet försvinna i framtiden. Man har dock valt att så fort som möjligt komma igång med tävlingsgrenen för att sedan fortsätta utveckla den under tiden.
Att hästarna lyfter på tassarna är absolut inget negativt, däremot är det andra saker som prioriteras mycket högre. Man dömer med den klassiska utbildningsskalan som grund och där är det viktigaste takt, lösgjordhet, kontakt, schwung, rakriktning och samling.
Precis som Malin säger fick inget av ekipagen särskilt höga poäng. På den som fick högst saknades bland annat en mer rundad och lång överlinje, högre grad av lösgjordhet, rakrikting, samling och att hästen till 100% följde hjälperna dvs bättre kontakt.

:)

Jag tyckte linjerna var jättebra (har bara sett filmen i Freyrs inlägg). Jag är dålig på att bedöma gång så för mig var linjerna ett hjälpmedel, jag kunde lättare se när hästen skevade ut rumpan på volten t ex. Så linjerna är kanske där för att bjuda in även åskådare som inte har så skarpt öga?

Kl

Sen tror jag att en del hästar undvek linjen då det inte används annars och det förstörde ridningen lite.

Jag hör ofta de som vill träna fram MERA frambenslyft så jag är inte alls fördomsfull. Tunga boots tex så takten blir sämra tom.

Att många vill få mer frambenslyft håller jag med om. Det fördomsfulla tyckte jag var att du skrev att många ryttare fokuserar på "sprättande framben" för att det ofta syns mycket sånt på tävlingar. Jag trodde också att du menade korta höga (och spända) steg när du skrev "sprättande framben", inte höga benlyft i allmänhet. Samt att du antog att personer med hästar med sprättiga frambensrörelser prioriterar lyften framför takten. Det är bland annat sånahär åsikter från "läktaren" som gör att jag blir nervös av att tävla eftersom jag vet att det är lätt att man blir "dömd" av åskådarna som drar egna slutsatser utan att veta någonting om hur jag tränar min häst, eller hur den är att rida. Så tänk på vad du säger.

Jag skrev som motvikt till det att många hästar har det rörelsemönstret på naturlig väg och att det är svårt att rida dem med långa steg i en lägre form. Underförstått att det du ser på tävling inte är det som det fokuseras på i träningen, och hur det ser ut hemma under mer avslappnade former. Mitt, och säkert många andras mål är att kunna rida på samma sätt på tävling som hemma, men det är svårt! Du vet dessutom inte vilken vikt det är på eventuella boots på en häst inne på banan och hur de är skodda.

För egen del så släpper jag hellre iväg hästen lite om hon blir spänd när jag tävlar hellre än att jag brottas med henne och då väljer hon ofta att gå med huvudet högt och det ser säkert "illa" ut ibland. Vår lägsta nivå behöver bli bättre och likaså mina tävlingsnerver, och ett sätt att träna på det är att åka ut och tävla eftersom hon beter sig olika hemma gentemot på tävlingsplatsen. Och det gör jag med. ;) Hon kan också bli ganska "stampig" när hon är ivrig och jag har samlat ihop henne.

Jag upplever att en hel del av de som "fokuserar på frambenslyft" ofta har en häst som inte naturligt lyfter så bra och ryttaren inte har så bra kunskaper om hur den ska förbättra det på naturlig väg (samling och styrka). Om hästen redan lyfter bra i sig själv så får man andra "problem" att lösa.

Ja, det var precis det jag undrade. Om det var till för publiken så att de lättare skulle kunna hänga med i den nya grenen, eller om det alltid ska vara så. Publikmässigt är det jutill stor hjälp, kan ju vara svårt att se små nyanser annars.

Jag tycker att 6.6 är jättehöga poäng om man tittar på den skrivna kritiken som du återger!
Jag trodde i min enfald att en välriden balanserad häst med fin överlinje, ren takt men som iinte är byggd för dom högre poängen på tävlingsbanan skulle ha en chans att "slå" de traditionella tävlingshästarna... Synd att dom inte fick ett sådant ekipage att visa upp som motvikt!

Jag trodde i min enfald att en välriden balanserad häst med fin överlinje, ren takt men som iinte är byggd för dom högre poängen på tävlingsbanan skulle ha en chans att "slå" de traditionella tävlingshästarna...

Vad är det som talar emot att det kan bli så då? Flera andra riktigt fina ekipage som provat på grenen har inte lyckats fullt så bra utan poängen har legat ända nere på 2,5p. (Källa)

En fråga till någon av er som var på domarseminariet, eller har koll ändå: Jag undrar om olika moment viktas olika, eller om man får ett medel rakt av på alla moment delade med varandra?

På en tysk sida hittar jag denna skala för Töltfimi, skalan börjar på 1p:

9-10p = Inget eller lite att klaga på
8p= Mycket bra
7p= Bra
6p= Tillfredsställande
5p= Dåligt
4p= Mycket dåligt

På tyska utifall jag översatt tokigt:
Note 9-10 - Nichts oder wenig zu beanstanden
Note 8 - Sehr gut
Note 7 - Gut
Note 6 - Befriedigend
Note 5 - Schlecht
Note 4 - Sehr schlecht

Senast ändrad:

Jag tycker att 6.6 är jättehöga poäng om man tittar på den skrivna kritiken som du återger!
Jag trodde i min enfald att en välriden balanserad häst med fin överlinje, ren takt men som iinte är byggd för dom högre poängen på tävlingsbanan skulle ha en chans att "slå" de traditionella tävlingshästarna... Synd att dom inte fick ett sådant ekipage att visa upp som motvikt!

6.6 är ingen jättehög poäng. Det är fortfarande i medelområdet. Det var dessutom många saker som var bra med visningen. Hästen gick med bra takt, var ok lösgjord, kontakten och bärighet var på väg att bli bra, formen var också på väg att bli bra om än inte 100% där än. Dessutom var rakriktning och samling påbörjad. Ryttaren hade en bra sits men blev lite spänd när hästen spände sig.

En välbalanserad, välriden häst med fin överlinje och ren takt kommer 10 gånger av 10 slå en spänd häst med bensprattel och dålig takt. Är takt, lösgjordhet, kontakt, schwung, rakriktning och samling densamma på båda ekipagen kommer dock den med bäst gångart inklusive rörelser vinna men så är det även inom traditionell dressyr.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix