Sv: Töltfimi

kl.

Oj så fint de såg ut, men håller med om att det är fusk att det är vita linjer på marken, visst kan de va de i nybörjarklasserna med svårigheten ska ju också vara att komma ihåg banan i dressyr tycker jag och inte bara rida den=)

Detta är en gren jag ska börja träna på här hemma för att tävla i framtide. Verkar superrolig och spännande=)

Fast den banan är ju inte svår att komma ihåg så det är knappast därför linjerna är där.
Snarare för att hjälpa både publik och domare (?) att se om hästen verkligen följer linjen och inte faller ut med bogar eller bakdel, och så att volten verkligen blir perfekt storlek.
Kan se både fördelar och nackdelar med linjerna :)

Gillar verkligen tanken med grenen och ska absolut ställa upp i den när den dyker upp på vanliga tävlingar!

Fast den banan är ju inte svår att komma ihåg så det är knappast därför linjerna är där.
Snarare för att hjälpa både publik och domare (?) att se om hästen verkligen följer linjen och inte faller ut med bogar eller bakdel, och så att volten verkligen blir perfekt storlek.
Kan se både fördelar och nackdelar med linjerna :)

Gillar verkligen tanken med grenen och ska absolut ställa upp i den när den dyker upp på vanliga tävlingar!

Fast de ska nog domare kunna se utan linjer ska du se.
klarar "vanliga" dresyrdomare av att se om hästen följer ridvägarna väl eller skjuter in /ut bogarna så ska nog även våra domare kunna klara av detta.
Jag ser endast en förden med linjerna.
och de är för oss allraste nybörjare. Men ananrs ska de väck anser jag

Men man tycker ju olika=)

Jag hade gärna sett lite svårare övningar i högre klasserna, typ öppna sluta och även skänkelvikningar i töltprogrammet för att verkigen göra de svårt.

Det är väl ändå ridning man tävlar i och inte konsten att minnas banan, och hjälper linjerna domarna och dessutomgör det lättare för publiken är det nu kanon.

Och att få riktigt höga poäng i den här grenen är inte så enkelt som man kan tro, de svåra är inte att göra det svåra utan att göra det enkelt, lätt och ledigt i tydlig harmoni.

Knapplån.
Och dessutom är de riktigt svårt att rida perfekt längs med linjen på exakta lika dana volter tex. i båda varven. Om man tänker att perfektiktionen ska uppnås på den exakta linjen bör linjen gå mellan hästens ben och ptja de gör de inte ofta på filmen = långt från perfektion. Bara för att de finns en linje innebär de i mina ögon inte att de bli lättare och för domarna blir de så himla tydligt med linjerna, jag vet inte hur jäkla bra syn man måste ha för att se om en hov stiger fel om de inte finns någon linje ;) Klart domarna ser överlag hur volterna går men inte 100% de går ju inte - speciellt inte när dom oftast sitter/står så att de blir olika vinklar. Men med linjerna blir de ju övertydligt - speciellt nu i början när domarna ska lära in sig på hur man ska bedöma tex, att hästen går på lite större volt, eller den gör en liten del av volten mindre osv.

Jag tror grenen komme blir superbra och att de inte blir så mycket power (inte lika showvänligt som vanligt) här beror ju mest på att hästen inte är klar för det. Att rida ökning exakt på den vita linjen utan att missa något steg utanför är ruggigt svårt.

Och för övrigt har vi ju "nya" grenen FT också om man vill ha/göra svåra program :)

//Petronella - som iaf tycker att det är svårt och rida exakt på linjen ;)

Fast detta med linjer.... i alla urminnes tider har man tävlat vanlig dressyr utan linjer och det är minst lika noga där att rida rakt och fint.
Tycker man dumförklarar oss islandshästryttare genom att vi ska särbehandlas och tydligen inte kapabla att kunna tänka själva.
Vadå är vi mindre smarta som inte klarar av att dels rida rakt och fint OCH komma ihåg en dressyrbana???:confused:

Och det ska se lätt ut i dressyren men för dens skulle betyder de ju inte att det ÄR lätt;)

Bara att trava en häst i en bärig avslappnad trav där hästen har förflytta vikten från fram till bak och bara nuddar framhovarna som små bomullstussar i marken ser lätt ut men är sjukt svårt.

Att tölta en häst där de är likadamt vikten bak och små små bomullstussar till framhovar som nuddar marken är nästan bara eliten som klarar av .
Det är ju liksom de slutgilltiga resultatet vi som ryttare är ute efter, Grand final så att säga och de tar många många år att lära sig rida på den nivån.

Så att ha detta som krav redan i lättklass är ju vansinne eller hur?

Det är ju därför man in dressyr har så många olika klasser. LD är ju mkt lätt klass där man inte är lika hård på att hästen ska trampa under sig rätt och allt, Utan att man har lite mer överseende med att ryttaren inte rider perfekt eftersom tanken att de som tävlar i LD inte ritkigt hska ha lärt sig rida perfekt än=)
Sedan är ju tanken att man ska klättra upp i klasserna

Utan att ha läst klassindelningarna här i denna nya gren så antar jag att den är indelad i olika klasser.

Som sagt jag tycker man tar bort utmaningarna med att ha linjer, då behöver man ju inte tänka på vart man ska rida bara följa llinjerna och hålla koll p åhur många varv påvarje linje.

Jag tycker också det är mkt lätt att tävla vanliga töltklasser så som V5 där speekern talar om för mig vad jag ska göra, behöver inte tänka nått bara rida=)

Tänk om man kunde ha en speeker som talade om hur jag skule rida i ett vanligt dressyrtävling.
Eller på hopptävlingar hur smart som helst skulle aldrig glömma några hoppbanor framöver:D

Men linjerna är mer för publiken, detta var en uppvisning i något helt nytt.

Jag har testat att rida banan och den är inte lätt! Hålla ett jämnt tempo rakt igenom, även genom volterna. Göra en snygg ökning på rak linje för att sedan samla upp snabbt och fortsätta i ett jämnt tempo. Jag tappade dessutom lätt bort mig, var så fokuserad på ridningen så jag glömde bort vägen :]

Jag tycker nästan att det verkar svårare med linjer, just för att man verkligen måste hålla sig till dom :o

Tänk om man kunde ha en speeker som talade om hur jag skule rida i ett vanligt dressyrtävling.
Eller på hopptävlingar hur smart som helst skulle aldrig glömma några hoppbanor framöver

Ja ni är ju inte tre eller fler på banan i dressyr eller hoppning, om det vore så kan det säkert finnas ett behov av speaker som styr upp vissa moment.

Rider man en på banan som i de högre klasserna så rider man ju själv. Jag tycker nästan att det är lättare, då kan man välja gångartsföljd och planera bättre inför nästa moment ;)

Men linjerna är mer för publiken, detta var en uppvisning i något helt nytt.

Okej så det ska inte vara linjer sedan på självaste tävlingarna???:)

Super då är ju iaf jag nöjd och tackar och bockar för mig.. tror inte jag kan tillföra tråden någe nu när jag fick veta detta:D

Jag tycker också det är mkt lätt att tävla vanliga töltklasser så som V5 där speekern talar om för mig vad jag ska göra, behöver inte tänka nått bara rida=)

Kunde inte låta bli även om jag misstänker att du är medveten om att V5 inte är en töltgren utan en fyrgångsgren. ;)

Jag tycker att det är svårare att rida på speakerns kommando. Man får mindre tid på sig att göra en korrekt och balanserad övergång...
Men det har inte med töltfimi att göra.

Varför ägnar du dig inte åt dressyr om det är den typen av tävlingar du föredrar istället för att hela tiden jämföra med dressyr och hitta fel?

Rider man en på banan som i de högre klasserna så rider man ju själv. Jag tycker nästan att det är lättare, då kan man välja gångartsföljd och planera bättre inför nästa moment ;)

Så sant, men de flesta ligger i de lägre klasserna och blir ju ett tag till innan man når dit att att rida ensam och välja program.

Jag brukar inte vilja kommentera tävling / träning då jag inte anser mig så jätteduktig.

Men nu måste jag.
Tycker det är charmen med att man gick över till islandshäst från de vanliga "dressyr" och "hopp" hästarna. Det är annorlunda tävlingar och det är till viss del annan ridning där fokus såklart ligger på de underbara gångarterna våra små hästar har.
Jag är ingen tävlingryttare (ännu?) men tycker det är kul med en ny "gren" och bra med en video där det visas "såhär går det till" av en ryttare som kan rida och tävlar i eliten! Sen är jag inte rätt att säga hur de ska se ut osv men kul säger jag!

En fråga till någon av er som var på domarseminariet, eller har koll ändå: Jag undrar om olika moment viktas olika, eller om man får ett medel rakt av på alla moment delade med varandra?

På en tysk sida hittar jag denna skala för Töltfimi, skalan börjar på 1p:

9-10p = Inget eller lite att klaga på
8p= Mycket bra
7p= Bra
6p= Tillfredsställande
5p= Dåligt
4p= Mycket dåligt

På tyska utifall jag översatt tokigt:
Note 9-10 - Nichts oder wenig zu beanstanden
Note 8 - Sehr gut
Note 7 - Gut
Note 6 - Befriedigend
Note 5 - Schlecht
Note 4 - Sehr schlecht

Alla tre moment + poäng för sits och inverkan viktas lika och summan delas på 4.

De omtalade linjerna kommer med all sannolikhet att försvinna.
Av de hästar vi sett utföra programmet är det ingen som reagerat på linjerna än. Som domare hjälper linjerna, speciellt i andra momentet (småvolterna).

"Domarhandledningen" var såhär:
Poäng 0-10

poäng 10 Perfekt
poäng 8-9 Utmärkt
poäng 7 Bra
poäng 5-6 Godkänt
poäng 4 Ej godkänt
poäng 0-3 Underkänt

Skriver mera om det på bloggen snart

/Malin

Jag tycker det är roligt att det kommer fram en till gren att tävla i. Det finns självklart saker att förbättra.
En liknande variant fast mot fyrgång vore intressant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix