Sv: Töltfimi
Fast detta med linjer.... i alla urminnes tider har man tävlat vanlig dressyr utan linjer och det är minst lika noga där att rida rakt och fint.
Tycker man dumförklarar oss islandshästryttare genom att vi ska särbehandlas och tydligen inte kapabla att kunna tänka själva.
Vadå är vi mindre smarta som inte klarar av att dels rida rakt och fint OCH komma ihåg en dressyrbana???
Och det ska se lätt ut i dressyren men för dens skulle betyder de ju inte att det ÄR lätt
Bara att trava en häst i en bärig avslappnad trav där hästen har förflytta vikten från fram till bak och bara nuddar framhovarna som små bomullstussar i marken ser lätt ut men är sjukt svårt.
Att tölta en häst där de är likadamt vikten bak och små små bomullstussar till framhovar som nuddar marken är nästan bara eliten som klarar av .
Det är ju liksom de slutgilltiga resultatet vi som ryttare är ute efter, Grand final så att säga och de tar många många år att lära sig rida på den nivån.
Så att ha detta som krav redan i lättklass är ju vansinne eller hur?
Det är ju därför man in dressyr har så många olika klasser. LD är ju mkt lätt klass där man inte är lika hård på att hästen ska trampa under sig rätt och allt, Utan att man har lite mer överseende med att ryttaren inte rider perfekt eftersom tanken att de som tävlar i LD inte ritkigt hska ha lärt sig rida perfekt än=)
Sedan är ju tanken att man ska klättra upp i klasserna
Utan att ha läst klassindelningarna här i denna nya gren så antar jag att den är indelad i olika klasser.
Som sagt jag tycker man tar bort utmaningarna med att ha linjer, då behöver man ju inte tänka på vart man ska rida bara följa llinjerna och hålla koll p åhur många varv påvarje linje.
Jag tycker också det är mkt lätt att tävla vanliga töltklasser så som V5 där speekern talar om för mig vad jag ska göra, behöver inte tänka nått bara rida=)
Tänk om man kunde ha en speeker som talade om hur jag skule rida i ett vanligt dressyrtävling.
Eller på hopptävlingar hur smart som helst skulle aldrig glömma några hoppbanor framöver