Sv: Töltfimi

*kl*
Vill man veta mer så kommer Denni, Lena och Åsa hålla en clinic om töltfimi eller Tölt in Harmony som det numera kallas i Sverige, på Vintermästerskapen i helgen. Önskar jag kunde vara där och se den.

"Tölt in Harmony"

Bara jag som reagerar pa namnet?

Svengelska for det forsta och for det andra ordvalet i sig. "In harmony!?" Ar det harmonin som utmarker denna tavlingsform? Skall inte all ridning vara i harmoni oavsett om det galler denna gren eller en vanlig femgangsklass pa ovalbanan?

Töltfimi (töltgymnastik) var val mkt battre isafall.

Jag reagerar inte så mycket på "Tölt in harmoni" som utryck eller namn, om det nu varit det engelska namnet, då är det okej. Ska vi ha ett svenskt namn så ska det i mina ögon vara på svenska annars kan vi lika gärna behålla det isländska.

Jag hade hellre behållit "töltfimi" för att klassen skulle få heta samma här som på Island. Vet inte varför de döpt om klassen. "Tölt in Harmony" (som väl snarare är helt och fullt engelsk? Vi säger ju "Tölt" på engelska?) låter mer som en show än en tävlingsgren. Men egentligen spelar det inte mig så stor roll.

Haha jisses vilka småsaker, kalla det töltfimi om ni tycker att det låter bättre då. Tölt in harmony är ju det gemensamma namnet i Europa, så det gäller inte bara i Sverige.
För mig skulle de ha fått kalla det vad de ville, jag tycker att Denni m.fl. har gjort ett fantastiskt jobb och är jättenyfiken på hur den här grenen kommer utvecklas :)

Det har väl ingen sagt något om. Jag tycker Denni gör ett grymt jobb. Det är ju därför vi valt att lyfta det på vår tävling och ha det som ett inslag på alla deltävlingar..

Sorry, blev lite fel formulerat ;)
Menade inte att ni inte tycker det, men jag tycker att det är trist när man försöker hitta småfel, tycker att det är ganska vanligt på forum. :/ då ser jag hellre till det positiva :)

Knapplån.
Jag är supertaggad för det här! Det blir ju en helt ny utmaning och verkar svinsvårt, vet själv flera hästar jag inte hade klarat det på, än. Superduperkul att duktiga ryttare som har inte så flashiga hästar också kan komma långt i en tävlingsgren, men det jag verkligen håller tummarna för är att det blir och förblir en gren för alla, alltså att elitryttare, ungdomar, "skogsmullare", tanter/gubbar, ALLA rider denna gren. Det vore himla tråkigt om det blir en töltfimi-hästtyp som hamnar på sidan om ovalbanetävling-hästtypen.

Det blir lite otydligt det här, men hoppas någon förstår vad jag menar?

Jag tror att en "skogsmullehäst" skulle kunna klara sig bättre än en tävlingshäst om skogsmullehästen var mer välriden trots att den har sämre aktion ;)

Sedan så funderar dom ju på att göra en lättare variant på töltfimi också :)

delvis KL

Verkligen kul med en ny gren som ställer helt andra(eller ja, delvis andra iaf) krav på både ryttare och häst och gångarter!

Själv hoppas jag man behåller "töltfimi" istället för att använda "tölt in harmony".

Jag som inte tävlar alls blir ju till och med lite sugen att träna detta!

Jag får som du också lite rädselkänslor att det ska locka fram en "töltfimi-typ" av häst, jag får upp bilder i huvudet från de amerikanska saddlebreed-uppvisningarna :o Om detta ska satsas på måste man nog hålla koll så att det inte riskerar dra iväg åt något extremhåll, utan att samspel (harmoni) och bärighet premieras mer än lyft och flashighet.

/tankar från en intresserad hobbyryttare

Jag får som du också lite rädselkänslor att det ska locka fram en "töltfimi-typ" av häst, jag får upp bilder i huvudet från de amerikanska saddlebreed-uppvisningarna :o Om detta ska satsas på måste man nog hålla koll så att det inte riskerar dra iväg åt något extremhåll, utan att samspel (harmoni) och bärighet premieras mer än lyft och flashighet.

Fast jag tänkte mer tvärtom, att lyft och flashighet fortsätter premieras i ovalbanegrenarna (vilket det till stor del görs) och god ridning, lösgjordhet, form osv premieras i töltfimin. Och att det blir "skogsmullehästarna" som går töltfimi och de hästarna som går elit i ovalbanegrenarna fortsätter med det.

Det jag hoppas på är alltså att ekipagen i eliten (som tävlar VM osv) är såpass välridna att de kan få höga resultat i töltfimin också, fast töltfimin inte tillåter samma hjälpmedel och har större krav på ridningen och så.

KL.
Kul med denna gren!

Jag tänker som flera har framfört: en väl gymnasticerad hobbyhäst kan nog klara det hela ganska bra. Jag har aldrig ridit en bra tävlingshäst, så dem kan jag inte uttala mig om.

Varför skulle grenen behöva göras om för att andra än elitekipagen ska kunna genomföra? "Hobbytävlarna" bör väl kunna svänga sin häst lika gärna som att proffsen ska kunna göra det.
Sedan får man väl förmoda att det är som med alla tävlingsgrenar: de skickligare ryttarna på hästarna med större kapacitet får bättre bedömning än de inte lika duktiga ryttarna på de mindre talangfulla hästarna.

Man kanske behöver göra volterna större och lite sånt, men nog håller jag med, att rida runt banan verkar inte svårt i sig, det är att få upp kvaliteten som är trixet.

Det är svårare än det ser ut att rida samlad kort tölt och att göra fina tempoväxlingar med bibehållen form. De momenten skulle kunna bytas ut i lättare klasser. Töltfimi handlar ju inte bara om att kunna svänga. :-)

Det är svårare än det ser ut att rida samlad kort tölt och att göra fina tempoväxlingar med bibehållen form. De momenten skulle kunna bytas ut i lättare klasser. Töltfimi handlar ju inte bara om att kunna svänga. :-)

Konsekvensen av att ha kvar tempoväxlingarna är väl "bara" att de mindre duktiga ryttarna får sämre poäng.
Det är väl bra att även det momentet finns med även för mindre tränade hästar? Det är väl eftersträvansvärt för alla?

Jag kan, lite tjurigt, tycka att det är synd att man inte lägger större fokus på stabila övergångar även i ovalbanegrenar, eftersom det kräver en annan sorts träning och styrka som jag tror är bra för hästen.
Visst, det kräver en genomtränad häst, men det är väl inte en nackdel?

Jag tror att konsekvensen kan bli brottningsmatcher eller segt lufsande på framdelen i korta tempot och huvudet i vädret eller att hästarna rollar eller slår upp i galopp eller trav i ökningarna om de momenten ska utföras av ekipage som inte är mogna för uppgiften.
Bättre då tycker jag att precis som i fipoklasserna ha lättklassalternativ med enklare delmoment.

Att övergångarna är precisa och harmoniska ÄR viktigt i fipoklasser, annars får man poängavdrag. Och det är lika för alla. Allmänt tycker jag att det är mycket skitsnack om att vissa ekipage favoriseras, de som tycker det borde sitta domarsekreterare oftare och gå en takt och gångartskurs för att förstå vart poäng har lagts till och dragits ifrån.
Exempelvis kan en mycket bra passkvalitet dra upp slutpoängen även om nedtagningarna gett två poängs avdrag i det momentet. För den icke insatta ser det kanske ut som om det inte "straffats ".

Steglängdsökning ingår redan i lättklass och nog borde man kunna visa det i en anna gren också. Kraven på ökningar mm borde givetvis bli lägre men så märkvärdigt är det inte att kuna visa någon form av ökning/minskning. Det finns rimligen många som klarar det momentet innan de når upp på elit nivå.

Tvärt om så tror jag att det skulle främja god ridning redan på lägre nivå och verkligen visa på vilka ekipage som klarar av ett gott samspel.

Senast ändrad:

T5 är (väl) den enda lättklassen där arbetstempo tölt och steglängdsökningar ingår, och det kan väl räknas som en lightvariant av T1/T3, eftersom det är samma moment, minus den ökade tölten. T5 tycker jag är en av de svåraste lättklasserna, och där ser man ju ofta att antingen rids det för fort, för långsamt på framdelen eller ryttaren får brottas med hästen för att hålla nere tempot. Och temposkillnaderna blir ofta antingen inte alls, väldigt små, eller pressade som jag beskrev ovan.

Därför tycker jag att det är bra att ha en töltfimivariant där man kan starta med unghästar och andra som inte är redo, eller kanske aldrig ens kommer att bli det för att jobba i arbetstempo tölt eller visa upp temposkillnader i tölt. Så att de kan få visas upp i harmoni utifrån de förutsättningar de har, och den utbildningsnivå de ligger på.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?