Tölten försvann igen...

_moa_

Trådstartare
Jag blir galen. Ibland undrar jag varför man håller på med islandshästar överhuvudtaget:angel:

Kjarni vilade från tölt nästan hela vintern. Någon gång på träning så töltade vi nått steg, men jag orkade inte träna tölt själv. Sen under våren fick jag bara ett infall att börja med tölten. Helt okej gick det. Bättre än vad det gjort innan i alla fall. Kjarni blir sen halt och fick stå i fyra veckor. Sen när jag satte igång honom så gjorde hästen inget annat än att tölta dom första gångerna. Jag var överlycklig och åkte mest bara omkring i tölten. Nu tyckte jag det var dags att ställa lite krav på honom tex att huvudet inte ska vara i himlen och att det faktiskt går att samla lite. Och då försvann tölten igen. Nu får jag inte ens tölt även om jag inte ställer krav på honom.

Hur gör jag nu då? Ska jag börja träna traven hela tiden igen nu eller ska jag fortsätta jobba med tölten?
Jag vill ju tölta inte bara trava hela tiden:o

Var bara tvungen att beklaga mig lite också:angel: :o

Sv: Tölten försvann igen...

Man får många tips här men det allra bästa är att ta hjälp av en duktig tränare. Har du någon du rider för nu?

Håller med, tränare om jag var i din sits. Förr eller senare behöver ju alla hjälp. Kanske räcker med några lektioner bara för att få in er på rätt väg?

För att kunna tölta "rätt" måste hästen kunna gå i korrekt form och takt i de andra gångarterna och ha tillräckligt med muskler. Kan hända är det så med din häst att den inte är t.ex tillräckligt stark i rygg/bakben för att klara att bära sig i tölten. Detta får man då träna upp i de andra gångarterna och genom klättring m.m. Börja sedan med tölten bara några steg i taget och låt det ta tid. Och som dom andra sagt: ta hjälp av en tränare som kan se hur hästen ser ut. Lycka till och som tröst så tycker jag att det är mycket bättre med en unghäst som travar bra, eftersom traven ofta är mycket svårare att ta fram senare.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka