T

Tuffa_tosen

Hejsan, jag har en kusin som undrar hur man får en häst i tölt. Jag gör det bara och jag har svårt att förklara. På sommaren brukar vi rida en islänning och i sommar vill hon testa. Kan någon hjälpa mig hur jag ska förklara. Hon är 12 år!

Sv: Tölt

Beror ju helt från häst till häst. Men vissa hästar brukar det räcka med att man sätter sig djupt i sadeln kortar inte tyglarna och driver på.

Hon har det faktiskt väldigt svårt i tölten. Hur ska jag göra för att hon lättare ska komma in i tölten?

Hon har det faktiskt väldigt svårt i tölten. Hur ska jag göra för att hon lättare ska komma in i tölten?

Börja öva sammling i skritt, genom sätet och med en bra överlinje. Det kräver en lydig häst som är lyhörd fr sätet, men när det fungerar kan du börja göra korta övergångar skritt-tölt-skritt osv.
Du måste själv kunna vara mjuk i handen utan att hästen springer ifrån om den ska sammla sig helt korrekt, det sker inte genom handen, utan genom sätet.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 401
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar