Tölt på vintern

Fengur

Trådstartare
Hej!

På vintern när det ligger jätte mycket snö på alla ridvägar brukar det inte gå så bra att tölta för min häst då det blir för mjukt och "högt", det blir lätt travtakt eller ren trav. Därför brukar det mest bli tölt på plogade bilvägar. Hur gör ni när det är mycket snö? Skippar ni tölten just då eller låter ni hästen tölta i snön och försöker hålla takten?

MVH Sanna

Sv: Tölt på vintern

Jag använder djupa underlag för att styrke träna mina hästar, annars får det bli tölt på vägar där snön inte är så djup.

min häst töltar oftast bäst där terrängen är lite svår, för då måste hon lyfta på fötterna och koncentrera sig, på slät mark kan hon lätt lulla fram i passtakt, så det där är nog olika. Men ngt bra svar vad du ska göra har jag inte :angel:

min häst töltar oftast bäst där terrängen är lite svår, för då måste hon lyfta på fötterna och koncentrera sig, på slät mark kan hon lätt lulla fram i passtakt, så det där är nog olika. Men ngt bra svar vad du ska göra har jag inte :angel:

för då måste hon lyfta på fötterna och koncentrera sig, på slät mark kan hon lätt lulla fram i passtakt

Varför låter du då henne lulla fram i passtakt, det terrängen gör för dig är att öka koncentrationen på hästen, något som du själv måste bidra med när terräng inte finns tillgänglig. Jag märker att ryttare med hästar som har mycket passtakt, gärna blir lite väl passiva i sin ridning. På något sätt nöjer man sig med att gångarten är någotsånär lateral, det ska man inte vara nöjd med.

Jo, jag är fullständigt medveten om detta, :smirk: kan väl tillägga att jag i dag inte tillåter henne att lulla på i passtakt. Men på den tiden då hennes favoritgågart var grisepass så var det på skogsstigar som jag för första gången fick känna hur det skulle vara, och det var ju bra för min upplevelse och känsla.

Numera är det aktiv ridning av mej som gäller för att undvika passaktig tölt, så du har helt rätt i din iaaktagelse, på passaktiga hästar sitter ofta passiva ryttare ;) , men det har ju också liiite att gör med vad hästen väljer, även på travaktiga hästar kan man hitta passiva ryttare.

Boj skrev:
På något sätt nöjer man sig med att gångarten är någotsånär lateral, det ska man inte vara nöjd med.

där kan jag ju tillägga att jag aldrig varit nöjd med passtakt, så till den grad att jag försökt för mkt och hon blivit passaktig av det också.....för om passiv ridning ger pasaktiga hästar så kan också spända ryttare göra det i lika hög grad :idea:

för om passiv ridning ger pasaktiga hästar så kan också spända ryttare göra det i lika hög grad

Ja speciellt om man driver och driver men inte släpper loss det man skapar på rätt sätt, dvs du rider upp en massa energi men tillåter inte hästen att använda den till att öka energin i bakbenen te x.
Det kan ske på olika sätt, men det vanligaste är nog att ryttaren inte riktigt vill släppa greppet om snöret.

Just detta med en passaktig häst tog tid för mej att förstå hur jag skulle göra. Det SÅG ju ut som om hästen vinklade bakbenen ordentligt under sej, men den gick trots allt på framdelen. Grisepasskritt, grisepasstrav o grisepasstölt....HU! Övergångar har jag haft mest hjälp av plus att söka balans via att rida med långa tyglar i början o sedan samla upp och INTE ha så mycket tygelhjälper. Det sabbar balansen och får alltid hästen på framdelen. Det som funkat bäst är att ställa huvudet lite åt sidan åt båda hållen i tygelhjäpler.

För att gå till frågan: Det beror ju på hur mycket snö. Lätt pudersnö är ju ingen fara. Tung blötsnö är ju jättejobbigt, som att gå i mjuk sand. Sedan hur lätt hästen har för tölt. Hade en som alltid valde tölt oavsett underlag. Hästens kondition, orkar den? Med de jag har nu blir det trav i hög snö. Tölt i mindre mängder snö.

I passtakt vinklar hästen in bakbenet, i ok takt föser den mer in benet kan man säga.

Jag tycker nästan tvärt om, att hästen i passtakt inte vinklar benet så mycket utan bara "skyfflar" in bakbenen under sig och att de då många gånger kommer för långt under på ett felaktigt sätt. Vinklar den bakbenen och bär mer tyngd på bak blir ju takten bättre.

Kanske menar vi samma sak men uttrycker oss olika ;)

Tvärtom. I passtakt föser hästen in bakbenet under sig utan att komprimera och vinkla lederna, vilket den gör i ren tölt.

I övrigt kan jag bara tillägga att jag haft mycket nytta av terräng när jag tölttränat passtaktiga hästar. Den rörlighet som hästarna uppvisar i kroppen när de får springa där det är ojämt underlag är nästan omöjligt att rida fram hos vissa individer. Speciellt om de länge varit felrida och är rädda om munnen alternativt är spända och blir stressade om man grejar för mycket.

För att man ska kunna "kalle anka"-mäta vinkeln i hasen via bilder så måste åtmionstone det aktuella benet vara i samma läge i tiden på bilderna...

Själv tycker jag snarare att den av mina hästar som jag ridit i snö har gått bättre i tölten i snön, i och för sig har inte vi så mycket snö här nere i skåne om vi nu råkar få någon överhuvudtaget.

Angående det här med passtakt i tölten och bakbens vinklingen.

Jag har två 5-gångs hästar.

Och jag tycker att när mina hästar töltar på som dom ska så har dom vinklat in bakbenen och bär mer vikt där, medans när dom är passaktiga så vinklar dom inte alls på det sättet.

Angående att rida passaktiga hästar i terräng för att få dom i ren takt så har det inte funkat för mig.

Tölten har enbart kommit när jag har ridit som man ska, dvs aktiv ridning med följsamma händer som inte bara stoppar upp energin utan även släpper ut den.

Hoppas nu att det går att förstå vad jag menar, har ibland lite svårt att uttrycka mig.

MvH

Ann-Sofie

Jag pratar inte om mäta, utan att titta med ögonen. Man ser skillnaden på tölt i ren takt resp passtaktig tölt, passbilden är endast för att se detta ordentligt.

Hästar med passtakt i många gångarter, kan bl a prestera en skritt där övertrampet ligger 3-4 hovar över. Orsaken är just att de vinklar in benet under sig, men inte fasen har de en godkänd skritt för det.

Och jag tycker att när mina hästar töltar på som dom ska så har dom vinklat in bakbenen och bär mer vikt där, medans när dom är passaktiga så vinklar dom inte alls på det sättet.

När hästen börjar bära mera vikt på bakbenen, beror det på att hästen börjar vinkla bäckenet och sänka korset.

Jo, det kan nog ligga mkt i det du säjer min PÅlla, har ett långt övertramp (alltså i det här faller menar jag att hon sätter i bakhoven framför där framhoven sattes i)men inte pga bärighet, men hon vinklar knappast bäckenet, eller i haslederna. När hon bär sej blir hennes övertramp däremot kortare. Måler är dock ett bra övertramp men med bärighet. Det kommer dock att ta lite tid misstänker jag.

Är det ngn annan än jag som spekulerar i att hästar med långt övertramp kräver mer samling för att tölta korrekt, än de som har kort steg? Min häst har verkligen långa steg, och för att få fart på den bakdelen känns det som om det krävs mer av ryttaren än de som har hästar som trippar på med kort snabba steg av naturen. :confused:

Passaktiga hästar kan vara en utmaning, dels måste man få de lösgjorda och mjuka, och samtidigt få de uppmärkasamma och fulla av energi :o

Det behöver väl iofs alla hästar, men det märks mer tydligt på de passaktiga. ;)

Boj skrev:
När hästen börjar bära mera vikt på bakbenen, beror det på att hästen börjar vinkla bäckenet och sänka korset.
Vi pratar nog om olika "vinklar" ;) Det du skriver här ovanför är ju den vinkling jag menade.

I passtakten kan det SE ut som hästen vinklar has/bäcken precis som på bilden du refererar till. Men så är inte fallet när hästen har tyngden på benet och det är ju den bärande fasen man syftar till när man pratar om vinkling. Den vinkling du menar passtakten har sker endast under förflyttningsfasen i luften.

I en korrekt bärig tölt har du vinklingen under belastning, när hästen "bär sig" bak, det är ju därför hästen får mer resning eftersom bakkärran i och med vinklingen sänker sig.

Antagligen är det den vi pratar om i de flesta fall, fast jag tror ändå att det finns vissa missuppfattningar om hur denna vinkling skall ske.
Om man anser att hästen skall vinkla från hasen och ner, bör man ju inte undra över varför rasen har stora problem med bl a spatt. :devil:

Varför skall vi inte be hästen att bära vikten med den allra starkaste delen den äger, närmare 60% av hästens muskelmassa sitter i korset, rumpan etc. Resten är fördelad på övriga delar av kroppen, det mest naturliga är att be om kraften från hela det paketet än bara valda delar.

Sen är det ju naturligtvis så att styrkan är avgörande för hur mycket hästen orkar, och om den orkar dit. Men ju starkare akter och bakben hästen har, så klarar den att sitta mycket och längre.

Men det är svårt, och vägen dit är lång eftersom vi inte pratar om enbart styrka då hästen även måste vara lösgjord och eftergiven för att kunna utföra denna prestation.

Senast ändrad:

Det finns flera "vinklar" på väg ner från korset, naturligtvis skall en häst inte bara vinkla sig i hasen, när den bär sig bak. Vägen ner ser ju (mkt förenklat) ut nästan som M på högkant. Eller rättare sagt W ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka