Tölt på unghäst

S

silverdraken

Har nu en nyinriden islanshäst hemma som jag är hästvakt åt i ett par veckor. Han har varit på kurser och på utbildningar men han förstår inte så mycket än. Eftersom jag själv har en travare och bara ridit islandshäst ett fåtal gånger är jag inte så bra på tölthjälper. Har ni några tips på hur man ska lära honom att tölta?
Gärna överdrivna förklaringar :D

Sv: Tölt på unghäst

Om du bara ska ha honom i ett par veckor kanske du kan låta tölten vara och överlåta töltsättningen åt någon som är mer van?

Håller med Filippan. Om man inte är helt hundra på vad man ska göra kan du förstöra mer än att hjälpa.

Skriver som de andra.På en nyinriden häst så är det väldigt lätt att göra fel så den tror att den ska börja göra så istället.De är lättpåverkade med andra ord.Om du håller dig till grundgångarterna å skippar tölten så är det inte så stor risk att tölten börjar spöka.(säger en som fått sina hästar förvandlade till både grisepassare å otöltande slängtravare av ovana ryttare :devil: ).
Dessutom gör du ägaren en tjänst som tränar grundgångarterna för många islandshästar har tex svårt för galoppen, så där kan du ju arbeta med den :idea: Även att få en taktsäker trav osv.Du har lättare att arbeta hästen å hjälpa den i de gångarterna då du själv vet hur de ska kännas å vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 927
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar