Tölt hos föl - lättöltad som ridhäst?

Niki

Trådstartare
Någonstans har jag läst (för ett bra tag sedan) att även hästar som egentligen inte har tölt kan ses tölta i hagen någon gång som små föl. Om det stämmer vet jag inte.

Därför kom jag att fundera på hur det är med islandshästar:
Är det redan vid låg ålder stor skillnad mellan hur mycket de töltar/travar/passar i hagen mot andra hästar och är det något som man kan använda för att gissa på hur lätta de kan vara att töltsätta när det blir dags?

Och om man ser det, är det skillnad på i vilken ålder man ser det för framtida förutsättningar, typ dagsgamla föl, veckogamla månadsgamla, halvårsgamla, åringar etc?

Sv: Tölt hos föl - lättöltad som ridhäst?

Vet inte vad som e sant men jag har hört sägas att man kan se ungefär vad det kan bli första veckan i fölets liv. Sen behöver man inte titta fören den e skodd och inriden.

Sen får man ju se vad egna erfarenheter kan leda till för slutsatser. Men det man ser är inte alltid vad man får, så mycket vet jag.

Kan tänka mig att det är väldigt olika vad som sägs. Själv är jag för dåligt insatt i islandshästar för att veta vilka "rykten" som går inom området, så jag tänkte att det vore kul att höra.

Inom "min" ras visar de stolt upp sina "gaiting machines", (dvs töltare) och tycker det är kanon om de gör det första dagen. När jag då läste att även raser utan extra gångarter kunde visa tölt korta stunder som små blev jag fundersam.

Sedan kan jag tänka mig att det hör samman med exteriör och växtfaser vad man ser också - har lärt mig att i vissa gångartsraser/ uppfödare inom vissa gångartsraser tycker man om hästar i lite nerförsbacke/höga i kruppan, med lång rygg och långa bakben - de är lättare att få i tölt/annan "extra" gångart enligt dem. Är fölet i en sådan fas kan man ju tänka sig att det påverkar.

...och skulle också tro att det man ser inte alltid stämmer med hur det blir uppsuttet... Även om min töltsäkraste häst är den som töltar mest/travar minst i hagen.

Visar fölet/unghästen tölt vid något tillfälle så har den gångarten och om den töltar ofta och gärna så är det stor sannolikhet att den kommer att bli lätt att töltsätta eller inte behöver töltsättas alls.

Brist på tölt säger egentligen inte så mycket mer än att hästen knappast är naturtöltare, den kan ändå ha lätt för tölt.

Visar fölet/unghästen tölt vid något tillfälle så har den gångarten och om den töltar ofta och gärna så är det stor sannolikhet att den kommer att bli lätt att töltsätta eller inte behöver töltsättas alls.

Brist på tölt säger egentligen inte så mycket mer än att hästen knappast är naturtöltare, den kan ändå ha lätt för tölt.

Ja här är ju Jorunn ett ex, hon visade en gång precis när jag köpte henne några töltsteg i hagen. Hon var alltidå 3½ år då.
Sedan dess har hon aldrig visat tölt i hagen utan de är skritt trav och galopp som gäller då. Inte heller när man har henne lös i ridhuset.

Hon var lätt att töltsätta och är idag en töltmoppe.
Alla kan tölta henne och jag har fått jobba rätt hårt med att försvaga tölten nu när jag använder henne till dressyr och hopphäst.
Hon är fortfarande lätttöltad ber jag om tölt så tar hon tölt utan problem.
Skillnaden nu mot förr är att hontöltar inte om jag inte ber om de.
Det blir inge trav-tölt skritt eller galopp-tölt-trav som förr.
Utan nu blir de galopp-trav eller galopp-halt osv

Men generällt så torde de ju vara som du säger, en isis so mtältar som bara den i hagen från föl upp tills att man ska rida in den bör ju inte ha problem med att töltsättas. Kan väl bli problem med att den ska lära sig att tölta på komando och inte när den själv tycker de.
Att man kan ha svårt att få väl separerande rena gångarter.
Samma när det gäller passhästar som bara går i grisepass i hagen.
Kräver nog mer av ryttaren att man rider in korrekt och jobbar hästen verkligen.
Inget för förstaköpare av rasen kan jag tänka mig=)

Min 4-aring har aldrig visat tolt i frihet men som van gangartsryttare sa kanns att det finns dar redo att plockas fram. Den typen av hast brukar, tycker jag, vara den mest okomplicerade nar tolten val satts. Lattseparerade stora och val atskiljda gangarter.

Fast alla foredrar ju olika typer av hastar.

Ar dina toltsatta nu?

OT men jag och en bekant till dig satt vid mitt koksbord har i England och pratade om dina hastar for nagra veckor sen. :)

Lite offtopic:

Nejmen, pratades det om mina i England :D

En töltade jag på provridningen, men han töltade med sänkt rygg så vi har jobbat på att runda hästen och då försvann tölten. Men, efter något år börjar den nu återkomma mer och mer även med rundad rygg, främst under tömkörning.

Nästa går knappast att trava så hon var liksom inget problem på den fronten -men hon lägger sig helst mellan tölt och trav. Vi red in och certifierade henne enligt raskrav (dvs tölt 2 minuter i varje varv) i somras, hon behövde bara få orken nog för att klara det. (Trots att vi inte är några fenor på detta med töltsättning).

Sista vuxna hästen reds in/töltsattes i USA innan hon kom. De 3-5 gånger jag ridit henne har hon valt trav, och samma har gällt för de andra som provat henne. Men hon har också certifierats (i USA) så tölten finns där.

Sista stoets fölunge (en vecka gammal) ser jag bara tölta eller galoppera ännu...

Och av de andra så är hon som helst töltar/inte travar den som visar mest tölt i hagen - även om snön i vintras lurade fram trav både uppsuttet och i hage.

Certifiering av tölt, det var något nytt. Är det i USA man gör det eller är det andra länder också? Hur går det till? Hur hårda är de på takten?

Certifiering av tölt, det var något nytt. Är det i USA man gör det eller är det andra länder också? Hur går det till? Hur hårda är de på takten?

Det är min ras krav, vet att "syskonraserna också ahr det, men är osäker på om flera har det). Som föl registerars de typ "preliminärt", men för att få användas i avel måste de vara certifierade innan betäckning eller deltagande i rasshow. Certifieringen innebär att tre personer bedömmer om hästen kan tölta med ryttare. Tror att kraven varierar lite beroende på bedömmare.

De ska även uppvisa en exteriör som sammanfaller med rasen samt ha passande temperament. Eftersom jag bor en bit från USA skickade jag en video på det hela, annars kommer det ofta ut en person. Videon har ganska många krav - allt måste filmas i en tagning, inklusive exteriör (+ att bilder ska skickas), man måste visa hur hästen är skodd (regler för vad som är ok finns, tex måste de vara barfota eller skodda runt om), betslingen är också reglerad samt att hästen ska gå på volt.

Det tog några tagningar innan vi var nöjda och kände att det nog var ok :D (vilket det var)

Det gäller bara "min" ras och ett par närbesläktade vad jag vet.

Haha ja det gor det. En A F-N, om du kan gissa vem jag menar da. Vill inte skriva ut namnet. :)

Jag fick just en idé på vem det kan vara... En mycket pratglad typ som du inte träffat tidigare och som var på semester några dagar? Dryga 50 och med sin egne stil?

Bingo! En himla trevlig ny bekantskap!

Hennes kompis ar mamma till var fd Au Pair - liten varld.

Hursomhelst, har jag ngn gang svangarna forbi er del av landet sa kommer jag garna o kikar pa dina hastar om jag far.

Helt offtopic: Hon är helt underbar på många sätt och man har sällan tråkigt i sällskapet... Du är så välkommen - om inte annat blev jag ju nyfiken när hon pratade om att vi var så lika :-)

Liknande trådar

Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Z
Islandshäst Nu är jag säkert dum och provocerande.. men hittade faktiskt ingen gammal tråd i detta ämnet, inte vad jag kunde se ett antal sidor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 330
Senast: moli
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 237
Senast: UllaBeata
·
Hästvård hejsan! jag undrar om det finns någon som har haft en travare med diagnosen skleros?-det är relativt vanligt,men väldigt bittert..har en...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur