Tölt!? Hjälp!

I

Iida

Hej!

Jag undrar hur den ultimata formen för en islandshäst ser ut i tölt? Har sätt många olika människor som rider sina hästar väldigt olika och nu undrar jag vad som egentligen är det "rätta" om det nu finns något sådant? Jag vet att man vill uppnå lösgjordhet och bärighet, men hur ska hals och nacke se ut? Ska de gå i en hög form med nosen ner och samlat, eller nosen fram och samlat? (om ni förstår vad jag menar) Jag blir bara mer och mer förvirrad så om det är någon som kan klara ut detta blir jag sååå glad!

Hej.
Jag vet inte heller egentligen, men min ridlärare sa att de behöver inte gå upp med hals och huvud för att tölta bra. En häst på ridskolan går och söker sig framåt, nedåt, men han töltar jätte fint.

Hästen skall helst bära sig med hjälp av överlinjen även i tölt, fast i denna gångart går det ju inte att begära en ultimat dressyrform.

Ohh, ett ämne för en kelkväll med öl, vin och video.

Det där kan man diskutera mycket länge, det är en av de svåraste frågorna att svara på.

I tölten blir det mesta en kompromiss.
Om man vill tölta på det Rätta sättet så får man ju inte tölta så mycket.

Rätt är att hästen går i korrekt dressyrform.
Men det är mycket svårt och händer väldigt sällan.
Bl.a. för att just korrekt dressyrform händer så sällan.

tack för alla svar. Ja det är svårt detta...
Men hur bedöms tölten vid tävlingar? Har sett bilder från tävlingar där inga hästar går i hög-dressyr-nacke-böjd-form, så det är inte ett krav eller? Jag har nog inte riktigt greppat detta trots allt... :confused:

Nu är jag inte domare som många andra här (så rätta mig gärna om jag har fel), men jag tror att bedömning på tävling sker ungefär i den här prioriteringsordningen:

Takt
Tempo
Aktion
Form
Sits och inverkningar

Alltså kan man rida aldrig så snyggt och med hästen i perfekt form, men har man fel takt, tempo eller mindre bra aktion så får man ändå sämre poäng av domarna än de ekipage som rider i bra takt, tempo och med god aktion (bensprattel alltså) men har hästen i usel form och sitter i "isländsk bonnasits" själva...

Om det är rätt eller fel kan man ju diskutera... Jag har dock känslan av att elitryttarna ofta får stå och välja mellan aktion och form och med det bedömningssätt som finns idag är man PÅ TÄVLING tvungen att välja aktion. :crazy:

Om man inte gillar kel, öl och vin då? :confused: :D
Ha, ha, ha, helkväll skall det ju stå, snacka slinta på tangenterna.

Okej, vi byter kel- mot hel-kväll och lägger till "och valfri dryck för de som så önskar". Fungerar det för dig då?
Vad vill du ha att dricka, läsk eller juice?

Men Video bör vi nog ha kvar och en stor packe foton.

Inte med mig i a f! Om ni inte vill riskera fysiska skador. ;)
Men jag har två keliga katter :love: ni kan få låna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 011
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 697
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 976
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 431
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar