Sv: Tollare
Jag är inne på min andra tollare och jag brukar sällan tipsa rasen till någon, om jag inte har vetskapen om att personen i fråga är väldigt aktiv och med all säkerhet kan ge det hunden behöver. Tollaren är en underbar hund i dom rätta händerna, men som det är sagt så är det en enorm energiknippe som behöver stora mängder stimulans för att fungera bra, det positiva är att du kan göra iprincip allt och det behöver inte vara så hemskt avancerat, bara hunden får både fysisk och mental stimulans. men sen så ska man absolut inte dra alla över en kam. ALLA är olika, vissa kräver mer och andra mindre, men jag tror nog att även den minst krävande behöver oerhört mycket.
Bara för att du ska få en hum så här är exempel på hur olik min tidigare är från han jag har nu.
Hane 1- nu 7 år. Fick han då jag var 12 år (inte det minsta bra ålder)...
En helt fantastisk hund med en vilja som heter duga, man kunde göra allt med honom och han uppskattade varenda liten grej.
MEN efter riktigt vassa linjer och denna hane var även den vassaste i kullen,
och hade inte den bästa mentaliteten, inte en hund en 12 åring kan hantera och han såldes vidare pga det. Bränner i hjärtat än idag men det var det bästa.
Hane 2- snart 1 år och jag är nu 19 år. Betydligt vekare men inte överdrivet, superhärlig hund men envis och inte alls samma vilja. Förutom i spåret där han är en stjärna. Har energi så att det räcker och blir över, en hund som är överallt och ingenstans jämt. Vet knappt hur man är still. men trots det så har han en underbar mentalitet och är en toppenhund för mig!
så som du märker så kan det skilja stort.
Om du fortfarande vill ha en tollare, så tänk om och fundera inte bara över det en gång.
Och se till så att hunden är efter linjer med god mentalitet och utan någon ohälsa i ledet.
Lycka till!