JustMe

Trådstartare
Funderar på att skaffa en Tollare. Läst mkt om Tollare verkar vara en trevlig aktiv hund. Min hund dog i sommras... Saknar honom massor. Inte redo att skaffa en ny än... Men saknar verkligen en hund... Mitt prio ett är att hunden ska vara frisk och leva länge!!! Vill skaffa en ras med bra förutsättningar för detta. Hur gamla har era Tollare blivit? Har dom varit sjuka mkt? Något jag behöver veta om rasen?! :/

Sv: Tollare

Vad ska du ha hunden till? Om du bara är ute efter en kompis, och inte vill jobba aktivt med din hund, anser jag att tollaren inte är rätt ras. De är aktiva och behöver få jobba både mentalt och fysiskt. Dessutom är det svårt att få tag på en tollare som är riktigt bra mentalt.

Hälsan kan jag inte uttala mig om. Men varför har du fastnat för just tollare?

Jätte fin hund och lagom storlek. Vill ha med när jag rider ut med hästarna och jag bor på landet så hunden får springa lös mkt. Kommer så klart gå ut och gå varje dag. Mina föräldrar kommer också gå ut med hunden. Jag tycker det är roligt att träna trick med hunden. Vill ha en hund som är glad och ivrig att lära sig.

Tollaren är en enormt vacker hund, men jag är av åsikten att ska man ha en tollare ska den få jobba. Den behöver en hel del med mental stimulans, inte bara promenader.

En kompis till mig har två stycken och de tränas och tävlas i jakt. Det är hundar som gör allting snabbt. Åk och hälsa på nån kennel och titta lite närmare på rasen. Den har lite mentala problem, men med rätt linjer så ska det inte vara några större problem. Men då får man verkligen sätta sig in ordentligt i linjer innan man bestämmer sig.

Jag har en tollarhane, ett riktigt krutpaket som sprudlar av livsglädje. Och jag kan ärligt säga att en tollare nöjer sig INTE med enbart promenader (hur långa dom än är) och "lite" trix. En tollare måste få jobba för att kunna trivas och vara tillfreds. En tollare som inte får jobba blir en mycket olycklig och ordentligt understimulerad hund på otroligt kort tid.

Jag lägger mer än 60% av min fritid på bla, spår, sök, lydnad, rapport samt jakt och apportering. Vi har även hittat en grupp som tränar något om heter flyball som vi ska kolla in som en kul grej.

Du BÖR intressera dig för MINST någon ovanstående aktivitet om du vill ha en tollare.

Rasen i sig är relativt frisk men det finns självklart rasbundna sjukdomar. Vill du veta mer kan jag pm:a dig en bra länk.

Ja, skicka gärna länken. Börjar bli lite avskräckt från rasen Tollare. Hört så mkt om att dom har mentala störningar. Vilket kanske kan bero på understimulerade hundar som missförstås... Gillar verkligen rasen men vågar nog inte skaffa mig en Tollare eftersom jag bara hör negativt om den... :(

Jag har faktiskt om jag ska vara ärlig och jag har varit på många träffar för just rasen, aldrig sett en Tollare med dålig mentalitet. Kanske är det jag som har haft tur, eller andra som lyssnat för mycket på skrönor.

Jag har faktiskt om jag ska vara ärlig och jag har varit på många träffar för just rasen, aldrig sett en Tollare med dålig mentalitet. Kanske är det jag som har haft tur, eller andra som lyssnat för mycket på skrönor.

En person på mitt jobb har tre tollare och bedriver även uppfödning i en blygsam skala. Den familjen tränar jakt/apportering och jaktlydnad med hundarna. De ställs också ut lite grand.

Enligt henne är det en sund ras så länge den får meningsfull sysselsättning. De jagar inte "på riktigt" i den familjen, men de gör jaktprov och ägnar sig åt träning. Hundarna är också, om jag inte missminner mig, utbildade inom eftersök.

Kan man ha tre tollare som framför allt tränas på helgerna och går promenader på veckorna (kanske en kursdag i veckan), då tror jag inte att det är en extremt krävande ras. Men det är klart, det är ingen ras för den som inte vill ägna sin fritid/hobby med hunden.

Jag är inne på min andra tollare och jag brukar sällan tipsa rasen till någon, om jag inte har vetskapen om att personen i fråga är väldigt aktiv och med all säkerhet kan ge det hunden behöver. Tollaren är en underbar hund i dom rätta händerna, men som det är sagt så är det en enorm energiknippe som behöver stora mängder stimulans för att fungera bra, det positiva är att du kan göra iprincip allt och det behöver inte vara så hemskt avancerat, bara hunden får både fysisk och mental stimulans. men sen så ska man absolut inte dra alla över en kam. ALLA är olika, vissa kräver mer och andra mindre, men jag tror nog att även den minst krävande behöver oerhört mycket.

Bara för att du ska få en hum så här är exempel på hur olik min tidigare är från han jag har nu.
Hane 1- nu 7 år. Fick han då jag var 12 år (inte det minsta bra ålder)...
En helt fantastisk hund med en vilja som heter duga, man kunde göra allt med honom och han uppskattade varenda liten grej.
MEN efter riktigt vassa linjer och denna hane var även den vassaste i kullen,
och hade inte den bästa mentaliteten, inte en hund en 12 åring kan hantera och han såldes vidare pga det. Bränner i hjärtat än idag men det var det bästa.

Hane 2- snart 1 år och jag är nu 19 år. Betydligt vekare men inte överdrivet, superhärlig hund men envis och inte alls samma vilja. Förutom i spåret där han är en stjärna. Har energi så att det räcker och blir över, en hund som är överallt och ingenstans jämt. Vet knappt hur man är still. men trots det så har han en underbar mentalitet och är en toppenhund för mig!

så som du märker så kan det skilja stort.
Om du fortfarande vill ha en tollare, så tänk om och fundera inte bara över det en gång.
Och se till så att hunden är efter linjer med god mentalitet och utan någon ohälsa i ledet.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 037
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat