H_lena

Trådstartare
Hej! Det är så att nu när det har kommit så mkt snö blir man ju lite sugen på att pröva att tolka!:) problemet är att jag aldrig gjort det förut, och inte heller min ponny... Jag undrar, hur fäster man linorna, och går det att vänja ponnyn vid tolkning med pulka trots att den inte är inkörd?
mvh Helena

Sv: Tolkning?

Har du en tolksele? Annars vet jag folk här som använt sig av bl.a en förbygel på sadeln, och sedan satt två linor i ringarna där fram på sadeln. :)
Det går säkert att vänja in hästen vid tolkning även om den inte är inkörd, prova dig fram försiktigt.

nej vi har ingen tolksele. men vad är en förbygel?:o kanske att det finns ngn i stallet.. menar du då de där små ringarna ungefär framför stiglädret typ..:P inte så bra på vad allt heter..!

En förbygel är som en brösta, om du vet vad det är? Den fästes fram i ringarna på sadeln, och sen mellan frambenen till sadelgjorden, för att hindra att sadeln åker bak. För om du ska tolka och inte har en tolksele, så bör du ha förbygel så att inte sadeln dras bakåt när du fäst linorna i ringarna.

Åh gud vad svårt att förklara känner jag. XD Förstår du?

japp jag fattar!:D sen så fäster man pulkan i de där två linorna, eller hur fäster man den?:confused:

Åh vad jag blev sugen på att fara ut och och tolka.. :p Synd bara att man inte har tillgång till någon snäll privathäst häromkring att låna... :confused:

Nån som vet ungefär vilket avstånd man bör ha mellan hästen och pulkan?

Barnen tolkade förra helgen efter två hästar som inte är inkörda. Ta det väldigt lugnt i början och se hur de reagerar på linorna. Vissa tycker att det är väldigt obehagligt medan andra inte bryr sig. Här reagerade de nästan mer på ljudet, de tolkade med skidor och bob. Skulle inte rekommendera pulka om det inte finns broms på den. Risk att den åker in i rumpan på hästen med oönskade följder!

Vi hade bara en tolksele och byggde ihop den andra av en brösta, tömmar och stigläder.

japp jag fattar!:D sen så fäster man pulkan i de där två linorna, eller hur fäster man den?:confused:

Nä, avd jag vet fäster man inte pulkan alls. Man håller i sig i linorna bara. Om det finns andra sätt vet jag inte;)

vi hittade faktiskt en tolksele i stallet! prövade först att bara gå bvakom och lägga linorna mot benen, funkade bra. Tyngde även i linorna vilket oxå funkade. Sen ledde min mamma, jag höll i linorna och en annan tjej gick med pulkan bakom så att hon fick höra hur det lät. sen så fick hon sitta i pulkan, hålla linorna och mamma ledde. tillslut hoppade jag upp och kunde styra utan ledare med tjejen i pulkan bakom, i både skritt och trav! Synd att jag inte får tolka utanför paddocken för mamma.. :( Skulle gärna gå ut på de fina breda stigarna på gärdet och tolka! Aja, tack för all hjälp allihopa!

När du tolkar ute "i det fria" så går det ju både lite uppför och nerför. Om hästen stannar i lite nedförsbacke så är det rätt skönt att ha lite marginal till bakbenen. Så använd hela linorna. Jag kan förstå att det blir lite svårt på ridbanan dock.

okej, tack! Haha, minst sagt! det var väldigt svårt i hörnen om man säger så. :P

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar