Tolkning av avtal

Rugge

Trådstartare
Nu behöver jag klocka bukisars hjälp med tolkning av fodervärdsavtal

i kontraktet står att det löper under 1 år, men om fodervärden av någon anledning ej kan behålla hästen tiden ut, så ska ägaren kontaktas i god tid och fodervärden ansvarar för att återlämna hästen.

Det står inget om hur lång uppsägningstiden ska vara i kontraktet. (tyvärr)
Vad är skälig uppsäningstid? hur lång kan den anses var?
1 månad?
 
Sv: Tolkning av avtal

Om avtalet löper på ett år så innebär det att hästen kan lämnas efter ett år, men även här krävs ju en uppsägning av avtalet, en månad innan avtalet löper ut minst men kanske lite till faktiskt om inget annat står.
 
Sv: Tolkning av avtal

Men hästen kan återlämnas innan avtalsåret är slut, frågan är bara vad som är skälig tid från det att jag meddelat att jag inte längre kan ha kvar hästen till att ägaren kan/ska ta tillbaka hästen

DEt står att !fodervärden förbinder sig att väl vårda hästen från 2012-xx -xx till --------
Alltså står det faktiskt inget slutdatum.
 
Sv: Tolkning av avtal

Ni har ju skrivit "i god tid" och det är väl en fråga om hur man tolkar det.

Tycker nog att det är ett fall där det sunda förnuftet måste få råda, dvs ägaren måste få rimlig tid på sig att ordna stallplats mm.
 
Sv: Tolkning av avtal

Vad är rimig tid för att laga en boxdörr och stalla in 2 hästar?
1 månad tycker jag nog bör räcka.
 
Sv: Tolkning av avtal

Det enklaste är väl att fråga hästägaren vad denne anser att rimlig tid är. För det kan ju vara mer än att laga en boxdörr som behövs ordnas. Kan ju vara behov av inköp av foder/strö och kanske även fixa till arbetstider m m. Som exempel på mitt jobb anses det vara ett minimum att man får reda på ändrade arbetstider sex veckor innan. För att man ska kunna ordna med barnpassning m.m.

Men det kan ju också vara kortare tid en än en månad, helt beroende på hur ägaren har det.
 
Sv: Tolkning av avtal

Vad anses som skälig uppsägningstid vid ett fodervärdavtal?
 
Sv: Tolkning av avtal

Både när jag lånat häst på foder och nu lånar ut häst på foder har vi alltid haft 3 månaders uppsägningstid åt båda håll.
Vilket jag har tyckt varit lagom och ger en bra chans för framförallt hästägaren att hinna med allt som kan behöva fixas för att ta hem en häst.
Jag själv har tex inget eget stall utan måste hitta en till stallplats om min lillkille kommer hem och det kan ju vara enklare sagt än gjort osv.
Dock har vi alltid skrivit in att det är inget som är skrivet i sten utan kan ändras om båda samtycker men det är alltid bra att ha ngt skrivet svart på vitt iaf.
Jag har hittils inte haft några problem heller peppar peppar :)
 
Sv: Tolkning av avtal

Tack.

Har tagit hjälp av en jurist och enligt denna så annses det vara lämpligt med högst 1 månad, baserat på de omständigheter som råder.
Dsv att jag kan återlämna hästen senast 1 måadn efter uppsägning.
Det står ju inte i avtalet att jag har tagit honom på ett år, eftersom det inte är skrivit något stoppdatum, bara att det förlängs ett år i taget.
 
Sv: Tolkning av avtal

Petitess kanske, men i mina ögon så ska man ta hänsyn till vad som står i kontraktet och inte "rådande omständigheter" och för mig låter det inte seriöst med "högst en månad" när standard på området snarare är 3 månader. En månad ser jag som minimitiden och inte i god tid. Jag är långt ifrån säker på att din jurists omdöme är vad jurister generellt skulle sagt.

Har du pratat med ägaren? Om denne tycker allt är okej så kan man lämna tillbaks hästen omedelbart men har ni olika åsikter så är datum inte direkt självklart.
 
Sv: Tolkning av avtal

3 månaders uppsägningstid brukar väll vara standard på fodervärdsavtal .

Dock löper avtalet ett år i taget torde det förlägas 1 år i taget och uppsägning sker till 1 årsdagen ... Annars löper avtalet ytterligare 1 år .
 
Sv: Tolkning av avtal

Om ni har avtalat att det inte krävs någon särskild anledning till att säga upp avtalet, och att ni inte heller (dumt nog) har avtalat om uppsägningstid, bör det inte krävas lika lång uppsägningstid som vid avtalade förhållanden. Ofta tillämpas 3 månader som en "standard" för uppsägningstid i fodervärdsavtal (något som är relativt långt jämfört med praxis på andra liknande rättsområden angående "sakhyra"). I det här fallet verkar ju dock ägaren ha gått med på att du egentligen när som helst kan säga upp avtalet och torde därför vara beredd att relativt snabbt ombesörja installning för hästen. Rimligtvis borde därför uppsägningstiden hamna på mellan 1-2 månader.
 
Sv: Tolkning av avtal

Korrektion. Kontakter löper faktiskt inte under ett år, utan det står from: 2012.xx-xx tom:--------
Alltså inget slutdatum,
Att det sedan förlängs efter ett år, är en helt annan sak, enligt juristen.

tom:------- är ungefär som att skriva ut en blank check tydligen

Vill någon snäll moderator korrigera mitt huvudinlägg. Tack
 
Sv: Tolkning av avtal

3 månaders uppsägningstid brukar väll vara standard på fodervärdsavtal .

Dock löper avtalet ett år i taget torde det förlägas 1 år i taget och uppsägning sker till 1 årsdagen ... Annars löper avtalet ytterligare 1 år .

Ja så är ett löpande avtal, om TS sedan har en bussig hästägare som kan ta tillbaka hästen innan avtalstiden löper ut med god tids varsel så är det ju bara att tacka och bocka. Men då ser jag det som att 1 månad inte är i god tid, utan snarare 2-3 månader.
 
Sv: Tolkning av avtal

Jag instämmer i att tre månader som uppsägning känns som en rimlig tidsnivå rent generellt. Nu vet jag ju dock ingenting om vad det finns för bakomliggande orsaker bakom den önskan om att återlämna hästen, kanske det finns förmildrande omständigheter där som kan göra fodervärden berättigad till en kortare uppsägning? Detta är väl isf ngt som man bör ta upp som en dialog mellan ägare och fodervärd, kommunikation är ofta väldigt underskattat..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 029
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hur säger man upp ett avtal i förtid, innan uppsägningstiden löpt ut - alltså får det att sluta gälla rättsligt? Har en foderponny jag...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: axa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 061
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 282
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp