Tolga hoppsadlar!

A

anna210

Är det någon som har en hoppsadel från Tolga? :)
Är nyfiken på dessa då jag ska köpa sadel till unghästen.
Har hört att bommen ska gå att värma om , någon som vet?
Jag har sett Tolga för 12000 kr och uppåt 23000 kr, är det någon som vet VAD som skiljer mellan de billiga och dyrare sadlarna?

Sv: Tolga hoppsadlar!

jag hakar på din tråd, vill också veta! ;)

Pratade med en återförsäljare på euro horse, de som skillde var bommen, annars var det precis samma sadel.Träbom i den dyrare varianten och glasfiber tror jag :crazy: i den billigare. E inte hundra på glasfiber, men det var i alla fall träbom i den dyra. Provsastt också, riktigt skön med bra naturlig balans. Den för tolv kändes klart prisvärd.

Ok - det kan nog stämma kanske att det är bommen som skiljer.
Bommen ska ju gå att värma om tydligen.
Är det sämre för hästen med plastbom tror ni? Det är ju sådana bommar i rätt många sadlar nuförtiden...

Är det bara det som skiljer så väljer jag lätt den billigare! :d
Frågan är om plastbommen är väldigt stum kanske då... ?

Återförsäljaren pratade ju om att trä är ett levande material, det är ju inte plast. Därav prisskillnaden, man borde ju med andra tycka att trä är bättre!? Men jag har ingen koll på det där, men som du säger så är det ju väldigt mkt plastiga "bommar" nu för tiden.

Jaaa ... Det skiljer ju rätt mycket i pris och har bommens material inte så stor betydelse för hästen så är valet rätt lätt för mig.
Kan tänka mig att träet håller bättre? Men plastbommen går ju att värma om så det är ett stort plus tycker jag. ??????

jag har alltid trott att träbom var det billigaste/"sämsta" :eek:

*puttar upp tråden lite för fler utlåtanden om tolga*

Tydligen kan man välja om man vill ha plastbom eller träbom. Det är det ENDA som skiljer mellan de billiga och dyra sadlarna också.
Har mailat till generalagenten och fick detta svar...

Någon som vet om det finns internetbutiker som säljer tolgasadlar?

jag tror inte plastbommen går att värma om, eller ja glasfiber är det ju. i min ialla fall, jag har en Equipe.
Någon sa till mig att det iaf är iprincip omöjligt att knäcka bommen på en sån sadel jämfört m träbom.

Jo bommen i Tolga skall gå att värma om enligt återförsäljare...:d
Och det är ju jättebra om man har en unghäst som kommer att ändra sig en del.
Synd att det är så svårt att få tag i bilder på nätet,har kollat på återförsäljarens sida men det är bara två modeller på bild där och det är inte den "billiga" sadeln som är med...:smirk:

Lite allmän sadelfråga, om man kan värma om bommen, vilket material är den då gjord i?

tjaaa... Finns det olika sorters plast i bommarna? Vet någon vilka plastmaterial som används?

Nu har jag provat en Tolga! Och den passade inte:(

Den var alldeles för smal och tydligen så finns bara den modellen i Meduim bom...:cry:
Kanske finns någon av de dyrare modellerna i större bomvidd men vet inte om jag vill ge så mycket...

Den var så pass smal att jag inte kunde sitta upp i den ens...:crazy:
Tråkigt för det är en himla snygg sadel och verkar vara bra kvalitet med.

Såhär är det:
Tolga gör sadlar från ca 20 000 o uppåt.
Globus har tagit fram en sadel som är designad av Tolga - den som kostar 12 000.
Skillnaden är väl hur arbetad den är, lädret o bommen. Har en vanlig Tolga som är super, synd att den inte passade på din häst, men skulle det inte gå att värma om bommen då? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 643
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 486
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 360
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10